Met een lage dealflow en de schuldencrisis in volle gang zijn het boeiende tijden voor dealmakers. F&O ging met twaalf Corporate Finance specialisten in discussie.
Keuzes omtrent (des)investeringsvoorstellen worden meestal ondersteund met (combinaties van) methodieken die het management moeten helpen de juiste beslissingen te nemen. Zo kan men een netto contante waarde (NCW) berekening gebruiken en de keuze (mede) laten afhangen van het wel of niet positief zijn deze NCW. Voor flexibiliteit kiest men echter de reële opties aanpak.
Geen enkele onderneming zal de noodzaak van duurzaam ondernemen nog betwisten. Hooguit zullen er ondernemingen zijn die de daad (nog) niet bij het woord voegen of een eigen interpretatie hebben van duurzaamheid, die niet strookt met de algemeen geaccepteerde definitie. Duurzaamheid wordt daarmee een 'license to exist' en zal als onderscheidend label in de nabije toekomst sterk aan waarde inboeten.
Heeft uw organisatie de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in Business Intelligence, Datawarehouses of andere rapportagesystemen? En heeft u het gevoel dat deze investering niet veel heeft opgeleverd, omdat de mensen in uw organisatie de managementrapportages niet gebruiken? Dan bent u waarschijnlijk in één van de vele organisatorische valkuilen gestapt die er voor zorgen dat de effectiviteit van managementrapportages zeer laag is.
Het opstellen van liquiditeitsprognoses - ofwel de planning van ontvangsten en betalingen - zal voor iedere Financial bekend terrein zijn. Toch zijn er nog veel vragen, blijkt uit de succesvolle discussie in de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hoe ga je om met voorraden? Gebruik je voor de liquiditeitsprognose Excel of specifieke software? Bouw je de prognose bottom up of top down op? Dat zijn enkele van de vraagstukken die voorbij komen.
Tijdschrift Fusie & Overname organiseerde onlangs een roundtable met M&A Directors om te achterhalen wat er leeft bij deze groep. Het werd een zeer boeiende discussie met thema's als de verschillen tussen corporates en Private Equity, het nut van externe adviseurs en de aanwezigheid in opkomende landen.
De informatievoorziening aan de raad van commissarissen speelt een belangrijke rol bij het (kunnen) invullen van de rol van commissaris. In belangrijke mate, en in een aantal gevallen zelfs voor 100 procent, is deze informatie afkomstig van de raad van bestuur. In deze afhankelijkheidsrelatie voelt een groeiend aantal commissarissen zich niet comfortabel.
Forecasting goeroe Steve Morlidge bezocht onlangs Nederland. Voor Financieel Management een uitgelezen kans om hem aan de tand te voelen over forecasting versus traditionele budgettering, een proces dat volgens Morlidge zijn beste tijd gehad heeft. "Het is een intern gericht proces, dat ontworpen is om te begrenzen wat mensen in de business doen. Je kijkt maar één keer per jaar naar wat er in de buitenwereld gebeurt, terwijl je als business continu gefocust moet zijn op de externe omgeving en daarop de acties in je business moet coördineren."
Administratieve Organisatie. Voor veel organisaties de belichaming van bureaucratie. In de praktijk zie je organisaties die er alles aan doen om van hun administratieve organisatie een gedrocht te maken. Om het u makkelijk te maken, heb ik voor u een (willekeurige en niet uitputtende) lijst van manieren om ook bij uw organisatie de AO tot een last te maken. Voor het gemak worden AO en interne beheersing hierbij onder één noemer AO genomen.
De noodzaak van kosten besparingen komt vandaag de dag uit diverse hoeken. Crisis, opkomende concurrentie of door toegenomen transparantie prijzen producten/diensten zich uit de markt.
Soms zijn de meest simpele vragen tijdens een sollicitatiegesprek het moeilijkst te beantwoorden.
Verstrekt u wel eens leningen of bedragen in rekening-courant aan uw bv? Let dan goed op de voorwaarden waaronder u dat doet en hoe u dat vastlegt.
De afgelopen tien/twintig jaar is risicomanagement veelal benaderd vanuit risicomodellen met kwantitatieve simulaties. Volgens hoogleraar Risicomanagement Theo Kocken zijn door eenzijdige toepassing en verkeerde interpretatie door beslissers grote risico's stelselmatig onderschat. "Bedrijven moeten leren omgaan met de gedragsaspecten van die modellen. Als het een tijdje beter gaat is vaak de neiging negatieve scenario's aanzienlijk minder slecht in te schatten."
Door de wereldwijde financiële crisis die in 2008 in alle hevigheid losbarste zijn miljoenen mensen hun spaargeld kwijtgeraakt, hebben mensen wereldwijd hun baan verloren en zijn talloze mensen - vooral in de Verenigde Staten - hun huis uitgezet en gedwongen in tenten te leven. Hoe is het zover gekomen en hoe staan we er nu voor? Deze vragen beantwoordt de documentaire 'Inside Job'.
Voor een terugblik op de turbulentie van de afgelopen jaren voelt Ruut Meijer, algemeen directeur Corporate Clients & International Network van ABN AMRO niet veel. Liever praat hij over de opbouw van de bank en de toekomst.
Het succes van overnames wordt vaak schromelijk overdreven. Toch zal er na de huidige recessie op den duur weer een periode van fusies en overnames komen, aldus prof. dr. Hans Schenk, hoogleraar Economie aan de Universiteit Utrecht.
Met meer dan duizend patenten op zijn naam is Thomas Edison een van de grootste innovators uit de geschiedenis. De lange lijst is helemaal indrukwekkend vanwege de vele baanbrekende uitvindingen die de wereld voor eens en altijd hebben veranderd. Denk alleen maar aan de grammofoon, de gloeilamp of speelfilm.
In februari 2010 is er in de LinkedIn-groep 'Finance Professionals Netherlands' een discussie ontstaan; 'Wat is nou het beste softwarepakket voor uw financiële administratie?' De reacties stroomden binnen. FM.nl vatte de discussie samen in een tweetal artikelen, maar sinds het verschijnen van het laatste artikel is het aantal reacties alweer opgelopen tot 817. Hiertussen staan weer de nodige nuttige tips en ervaringen.
Wat drijft financieel managers en controllers anno nu? In deze rubriek vindt u interviews met vakgenoten en krijgt u een duidelijk beeld van hun belangrijkste drijfveren in hun werk en in het leven in algemene zin.
Eind vorig jaar heeft Ernst & Young Chief Financial Officer Mike Hartkoorn tot vertrek gedwongen. Dat meldt Het Financieele Dagblad.
Iedere onderneming die haar continuïteit veilig wil stellen zal zich tenminste moeten oriënteren op de faalkansen en succesfactoren van de interactie tussen onderneming en de maatschappij. Met behoud van de eigen strategie kan rekening worden gehouden met de belangen van stakeholders en met mogelijk ongewenste gevolgen van de bedrijfsvoering voor de maatschappij. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een nieuwe naam voor toekomstbestendig ondernemerschap.
Richard Sloots, CFO bij Livit Orthopedie, werkt momenteel hard aan de superspannende implementatie van een nieuw ERP-systeem. 'Volgens de huidige planning zullen we per 1 oktober live gaan met de back-end. De front-end oplossing voor de verschillende productgroepen zal gefaseerd worden ingevoerd. Het is spannend; we hebben de ERP nodig voor onze primaire dienstverlening, dus de overgang moet goed gaan.'
Bij Wolters Kluwer wordt met een combinatie van organische groei en overnames gebouwd aan de portfoliotransformatie die het bedrijf in 2003 ingezet heeft. Wolters Kluwer opereert in markten waar overnames aan de orde van de dag zijn. Volgens Jheroen Muste, Senior Vice President, Mergers & Acquisitions, staat het bedrijf altijd open voormogelijke overnameproposities maar is overnemen geen doel op zich.
Op het gebied van loonheffing en sociale premies is er veel veranderd de laatste jaren. Als werkgever kunt u -onder andere- in afspraken met werknemers gemakkelijk de fout in gaan. In dit interview duiken we met advocaat-belastingkundige Gerard van Westen in de geschiedenis van loonheffing en sociale premies. Hij onthult daarbij de grootste risico's en valkuilen in dit fiscale gebied en geeft u daarnaast een belangrijke, praktische tip over de nieuwe werkkostenregeling. U heeft twee opties, maar welke regeling verdient de voorkeur?
Niet DSM of Nutreco, maar het Amerikaanse Cargill neemt het veevoederbedrijf Provimi voor 1,5 miljard euro over van Permira.
Referral recruitment ('via via' werving) wordt steeds meer toegepast bij het werven van nieuwe medewerkers. Dit is niet zo vreemd, aangezien referral recruitment het meest succesvolle wervingsconcept is met een zo hoog mogelijk rendement: lage kosten, hoge kwaliteit kandidaten, snelle resultaten, eenvoudig, betrouwbare bron en minder verloop van personeel. Met de aankomende schaarste op de arbeidsmarkt en opkomst van social media zal referral recruitment alleen nog maar een hogere vlucht nemen.
Shared Services en Outsourcing mogen nog altijd op warme belangstelling rekenen van bedrijven die op zoek zijn naar (verdere) kostenbesparingen en meer standaardisatie in de dienstverlening. In dit artikel worden 7 factoren belicht die in samenhang de 'governance' van de relatie tussen service center en business unit bepalen.
Een belangrijk deel van de transacties pakt uiteindelijk minder succesvol uit dan was beoogd. Dat is voor een deel te wijten aan een matige juridische voorbereiding en een gebrekkige post-deal integratie. Goed informatiemanagement kan de succesratio van M&A versterken, hetgeen in tijden van voorzichtig herstel geen overbodige luxe is.
Rechtbank Den Haag heeft een uitspraak gedaan die tot voorzichtigheid noopt bij het aangaan van een fiscale eenheid.
In de huidige governance-, risk- en compliancecultuur zijn we sterk gericht op regels en protocollen om risico's in te perken. Dat wordt onder andere veroorzaakt door niet echt de verantwoordelijkheid te kunnen of willen nemen voor het eigen handelen. Volgens Michel van Woesik, CFO van de Hoogwegt Groep, bestaat het risico dat medewerkers zich achter regels en protocollen gaan verschuilen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl