Een efficiënte portefeuille is een zodanige bundeling van aandelen dat een optimaal verwacht rendement wordt geboden voor een bepaald risico of een minimaal verwacht risico voor een bepaald rendement.
Een onderneming ondervindt in meer of mindere mate het risico dat de totale markt ondervindt. Dit risico kan niet gereduceerd worden door diversificatie ofwel risicospreiding en wordt daarom systematische risico genoemd.
Dit is het risico dat samenhangt met de volatiliteit of bewegelijkheid van de totale aandelenmarkt.
Er bestaan drie soorten waardebepalingen. Waardering op basis van activa, bijvoorbeeld intrinsieke waarde, vervangingswaarde en liquidatiewaarde; De waarde aan de hand van verhoudingsgetallen of kapitalisaties: met name winstkapitalisatie; De waarde op basis van toekomstige geldstromen: met name discounted cashflow-waardering.
De afgelopen weken heb je overal sombere verhalen kunnen lezen over het grote aantal vaste banen dat verloren gaat door robotisering, digitalisering en automatisering in een aantal takken van sport waaronder in financieel management en in GRM (Governance en Risk Management). In deze blog legt Tony de Bree uit dat er nieuwe banen bijkomen en dat er goede kansen liggen als je je maar snel om- en bijschoolt.
Op 23 april 2015 reiken Alex van Groningen en het Controllers Netwerk voor de 11de keer de Controller of the Year Award uit. Het draait bij de Controller of the Year Award niet om de verheerlijking van personen. De genomineerde controllers vertegenwoordigen hun teams en organisaties, en gebruiken dit platform om hun best practices in controlling te delen met vakgenoten. Wij zouden het fantastisch vinden wanneer u hieraan uw medewerking wilt verlenen.
Kredietrisico's naar beneden brengen, is belangrijker dan ooit. Bedrijven maken zich echter te afhankelijk van kredietverzekeraars. Zij verliezen daardoor flexibiliteit en snelheid. Bovendien hebben verzekeraars de laatste jaren hun limieten aangescherpt, waardoor risico's op leveringen toch omhoog zijn gegaan. Maar wat doe je wel en wat doe je niet, wanneer je zelf in control wilt zijn?
In 2015 zullen de marktsectoren voor het tweede jaar op rij groeien. De industrie en transport sloegen door de exportgroei al eerder het groeipad in. Nu vertonen ook binnenlands georiënteerde sectoren plusjes. Meer vertrouwen bij consumenten en producenten, de aantrekkende woningmarkt en langzaam herstel op de arbeidsmarkt zorgen voor deze omslag. Zorg en overheid krimpen als enige sectoren nog wel door een sterke focus op uitgavenbeperkingen.
De gemiddelde betalingstermijn ligt volgens de European Payment Index van Intrum Justitia op 41 dagen.
Door het opstellen van een goed implementatieplan en een adequaat handelende projectleiding kan een implementatieproject worden beheerst. Zorg voor voldoende middelen voor het project en laat het project tot op het allerhoogste niveau in de organisatie dragen.
Moderne financiële pakketten werken niet meer met een eendimensionaal grootboek, maar zijn in staat om mutaties naar meerdere dimensies vast te leggen.
Vele bronnen zijn heden ten dage beschikbaar. Internet, het Softwarejaarboek, het Tijdschrift voor Administrateurs en Controllers (TAC) en onderzoeksrapporten van organisatieadviesbureaus bevatten overzichten van de verkrijgbare pakketten. Natuurlijk is het altijd zinvol om na te gaan wat soortgelijke organisatie voor pakketten gebruiken.
ASP staat voor: Application Service Provider. Dat betekent dat een provider aan u de (betaalde) service verleent om de applicatie waarvan u gebruik wilt maken via het internet aan u ter beschikking te stellen.
Wat u koopt bij de aanschaf van een pakket zijn de gebruiksrechten, de zogenaamde licentiekosten. Vaak betaalt u verder nog een percentage van deze licentiekosten als jaarlijkse onderhoudskosten. U bent dus niet de eigenaar van het pakket en beschikt ook niet over de sourcecode
De Ltd is een rechtspersoon die in Groot-Brittannië is opgericht. Er is een onderscheid tussen een publieke Ltd en een private Ltd.
Banken in Europa kunnen als gevolg van de problematische leningen die zij op hun balans hebben staan zo'n 2 biljoen euro minder uitlenen. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de bijdrage die de banken kunnen leveren aan de economische groei en de werkgelegenheid in Europa.
De economische stagnatie heeft zijn sporen nagelaten bij franchisebedrijven. Nu de omzet al geruime tijd onder druk staat, groeit de onenigheid over een eerlijke verdeling van winstmarges binnen formules. Wanneer franchisegever en franchisenemer op een gelijkwaardige en transparante manier samenwerken blijft franchise echter een krachtig bedrijfsmodel waar beide partijen voordeel bij hebben.
Finance en sales slagen er nog altijd niet in om goed samen te werken. Dat blijkt uit het onderzoek van Graydon en Credit Expo onder credit managers, dat gehouden werd in aanloop naar de 10e editie van de Credit Expo beurs op 6 november.
De Delaware is een Amerikaanse rechtspersoon. Voor enkele honderden dollars kan men een Delaware oprichten.
Ten eerste de beperking van aansprakelijkheid. De rechtspersoon heeft een eigen vermogen dat geheel is afgescheiden van de aandeelhouders, leden en bestuurders. Ten tweede is de continuïteit meer verzekerd door deze afscheiding en zijn er voordelen van financiële aard. Het is gemakkelijker voor een rechtspersoon kapitaal aan te trekken.
De maatschap is een overeenkomst waarbij twee of meer partners zich verbinden met het oogmerk daarmee voordeel te halen (art 7 A: 1655 BW). Aansprakelijkheid geldt voor de beheers- en beschikkingsdaden.
De leverings- en betalingsvoorwaarden vormen een onderdeel van de Algemene Voorwaarden waarin wordt vermeld onder welke condities de diensten en/of goederen worden geleverd en tevens de wijze waarop aan deze prestatie financieel moet worden gedaan (dus betaald).
Liberaal kredietbeleid wordt veelal ingegeven door een hoge winstmarge op het product of dienst. Indien er sprake is van een lage winstmarge kiest men veelal voor een conservatiever beleid.
Het kredietbeleid blijkt in de praktijk sterk gerelateerd te zijn aan de doelstellingen van marketing en sales.
Veelal wordt gekeken naar de balansverhoudingen. Hierbij spelen traditionele ratio's een grote rol. Men kan meer dan 150 ratio's berekenen.
Allereerst door te weten wat de hoogte van de (wekelijkse/maandelijkse) orders zullen zijn enerzijds en de betalingsconditie anderzijds. Daarna bepaalt men de limiet door middel van analyse van berichten, rapporten (handelsinformatierapporten), eigen bevindingen/ervaringen in combinatie met het inzicht in de financiële gegevens van de afnemer.
Bij nieuwe klanten is het van belang om reeds in het offerte stadium gegevens te verzamelen die minimaal noodzakelijk zijn om een verdere analyse mogelijk te maken.
De woorden krediet (creditum = vertrouwen) en limiet (limes = grens) komen uit het Latijn. Dus een kredietlimiet zou men kunnen omschrijven als de begrenzing van het vertrouwen, oftewel de kredietwaardigheid van de klant/afnemer/debiteur. Hierbij neemt men eigenlijk de functie van financier op zich.
Een letter of credit is een documentair accreditief. Een door de bank op zich genomen verplichting jegens de verkoper/begunstigde, op verzoek van de koper, om tot een genoemd bedrag betaling te verrichten. Dit met de voorgeschreven documenten, binnen een gestelde termijn en overeenkomstig de accreditief-voorwaarden.
Veel Managers denken dat het doel is risico's te beperken. Credit Management gaat veel verder en heeft als doel verantwoord om te gaan met kredietrisico's en een acceptabele of lage betalingstermijn te realiseren, teneinde het werkkapitaal te optimaliseren bij een zo hoog mogelijke omzet.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl