De waarde blogroll van Leo van de Voort
Door Bouko de Groot.
Leo van de Voort schrijft voor FM.nl regelmatig over waardemanagement. Hij doet dat vanuit zijn rol als corporate finance adviseur, dwarsdenker, rasoptimist en waardetoevoeger. Hij is partner bij Fuel for Living Strategies. In 2000 werd hij door het zakenblad Next! uitgeroepen tot een van de vernieuwers van het vaderlandse bedrijfsleven in de jaren ’90: ‘Apostel van het aandeelhouderswaardedenken’.
Van de Voort is een strateeg met een veelzijdige werkervaring in tal van branches met evenveel professionele rollen. Als topconsultant en CFO in – internationale – beursgenoteerde organisaties kent hij het bestuurlijke – klappen van de zweep. Hij ziet vanuit waardeperspectief mogelijkheden en kansen, waar anderen zich concentreren op bedreigingen en onmogelijkheden: “Als je zelf grenzen verlegt, dan hoeft een ander dat niet voor jou te doen.” Ook is hij klankbord voor Raden van Toezicht en Bestuurders met een serieus transitieprobleem. Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker en publicist, zo is hij onder andere co-auteur van de bestseller Risicovreugde (2018).
Dit zijn al z’n blogs op een rij, continu aangevuld met de meest recente.
‘Cash is cool’
- Waardecreatie per brief
Waarom barbaren van buiten niet nodig zijn om kasstroompotentieel te realiseren. - Is Cash Cool? 1- When too much cash will kill you
Passieve analisten en bestuurders maken Nederlandse bedrijven rijk, en rijp voor buitenlandse overnames. Waar is het vakmanschap? - Is Cash Cool? 2- Overtollig kasgeld is armoe
Wanneer ontsnappen Nederlandse bedrijven aan strategische marginaliteit om weer te mikken op shareholder value? - Ka(n)sloze betonstrategie: hoe verder met Wereldhave?
In tien jaar van 100 naar 10 euro: het aandeel Wereldhave is nu junk. Wat ging er fout, en hoe kan het weer goed gaan? - Lange termijn of weer zakkenvullen?
Welke kant gaat postcoronabeleggen op, en zal belastinggeld weer bonussen en topbeloningen financieren? - Vertrouwen houden
Zonder dividend is er geen vertrouwen, zelfs nu, zonder cash. Maar wat is het alternatief? Stockdividend. - Breakfast at Tiffany’s
Tiffany & Co laat zien hoe je als bestuur en aandeelhouder goed kan verdienen aan eigen incompetentie. - Hoe groei je in stilte?
De catch-22 van een markt waarin klanten geen ruchtbaarheid willen: hoe groei je?
Activisme als noodzaak
- Dividend, investeren, lenen: de terreur van de harmonie
Overname voorkomen? Stop met risicoloos rondpompen van dividend en start met economische waardecreatie. - Besturen, beleggen en activisme
Stop zombiedrijven en jaknikkers: vertaal met tegendenken eigen activisme in eigen waarde. - Waarde en activistisch toezicht houden (1)
Steeds meer houden toezicht op steeds minder: het is hoog tijd voor nieuw, activerend toezichthouderschap. - Waarde en activistisch toezicht houden (2)
De wereld verandert razendsnel, maar corporate governance blijft hetzelfde. Waar blijft de diversiteit in raden van toezicht? - Niet groei, maar nieuwe groei is de uitdaging
Een conglomeraat laten groeien, doe je door het kleiner te maken: terug naar een kernbedrijf. - NN houdt vooral van zichzelf
Nationale Nederlanden kan waarde bijna verdubbelen, maar koopt liever aandelen terug. En dan? - Verantwoord groeien, maar hoe lang(zaam)?
Hoe ver weg mag de stip op de horizon liggen? Want Keynes wist al: “In the long run we are all dead.” - Hoe 1+1 echt meer dan 2 is
De wonderbaarlijke vermenigvuldiging: waarde creëren door aandelen te splitsen. - Let’s go nuclear!
Net kernenergie: door aandelen te splitsen krijg je meer dan je erin stopt, maar ook meer risico. - You gotta love short people
Shortsellers hebben een slechte naam, maar halen wel de rotte appels uit de markt.
Besturen is een zoektocht naar waarde
- Inkoop aandelen? Afnemende veerkracht
Bij gebrek aan beter kopen bedrijven aandelen terug. Waarom verhogen ze daarmee juist het risico? - Voorbij de korte termijn
Denken op de korte of op de lange termijn? Van waardevernietigend naar waardecreërend. - Waarde en tragiek van die stip op de horizon
Korte termijn efficiëntie of lange termijn waardevorming: van modellen over vroeger naar organisaties voor morgen. - Stop met zeuren en ga presteren!
Laag rendement door slecht management is de enige echte oorzaak van de uitverkoop van de BV Nederland. - Claimemissie, de gezonde coronahulp
Beursgenoteerde bedrijven redden zónder publiek geld te verspillen? Met claimemissie of als underwriter. - Op zoek naar de nieuwe supply chain discount
Deglobalisering door de wereldwijde lockdown vereist focus op regio, eigen productie en leverancierspreiding. - Ajax creëert alleen meerwaarde voor grote clubs
Een beurskoers terug bij af, door stijgende lonen en dalende prestaties. Wordt Ajax een opleidingsschool voor de grote clubs? - Ontpopt CM zich als unicorn?
CM herpositioneerde zich goed, nu moet die potentiele waarde worden gerealiseerd. - Komt een belegger op de koffie (1)
Douwe Egberts staat weer op de Amsterdamse beurs, met grootse ambities, die erg corona-afhankelijk zijn. - Komt een belegger op de koffie (2)
De greater fool theory en de Amsterdamse beursgang van Douwe Egberts, of: hoe zuiver is die koffie? - Keep your motor running, maa`r hoe, Harley-Davidson?
De motor achter elke waarderealisatie: een goede én tijdig onderhouden strategie. Dat beseft HD ook, maar te laat? - Elk nadeel heb zijn voordeel
Rentecrisis + coronacrisis + klimaatcrisis = jubelstemming in vakantieparken. - Opladen, gas geven, en waarde realiseren
Meer waarde, meer energie, meer ondernemingszin: succes draait nu om kunnen inspireren en realiseren. - De som der delen
Samenvoegen of afsplitsen: wanneer is de som der delen meer en wanneer minder dan het geheel? - Purpose: geen woorden, maar daden!
Gebrek aan innovatie leidt tot stilstand. Waar zijn voorstellingsvermogen, moed, en realisatiekracht?
Waarde en economie
- Importheffingen, concurrentie en waardecreatie
Waarom belemmeringen voor de ander aan de grens, de eigen waarde juist ondermijnen. - Innovaties zijn publiek goed
Publieke sector en overheid maken complexe innovaties mogelijk. Waarom delen ze dan niet in het succes? - Waardecreatie in balans
Waardecreatie op middellange termijn moet in balans zijn, want duurzaamheid is mooi, maar zonder rendement vertrekken financiers. - Waarde zoek in de zorg
Nederland verpatst waardevolle zorginnovators, maar beschermt traditionele onderpresteerders. Parels voor de zwijnen, waarom? - Coronacrisis goed voor zombiebedrijven
Lage rentes en slechte banken houden niet-levensvatbare bedrijven overeind, vooral tijdens de Covid-19 crisis. - Gemeenschapssteun moet de gemeenschap steunen
De gemeenschap betaalt 2x voor falend bedrijfsmanagement, vooral nu in crisistijd. Dat is onhoudbaar en moet anders. Hoe? - Productiviteitsgroei moet hoger, maar hoe?
Ontoereikende productiviteitsgroei schaadt Nederlands concurrentievermogen. Hoe lossen we dat op? - Money talks, maar wat is het verhaal?
Maatschappelijke bijdrage van bedrijven bereik je niet met mission statements en do-good verplichtingen. Hoe dan wel? - Waarom laten we belastingontwijking toe?
Structurele belastingontwijking door multinationals: we hebben er zelf voor gekozen. Wanneer pakt de politiek het aan?
Verkeerd verbonden? De waardevernietiging bij KPN
- Een dramatische koersval
In tien jaar tijd, verder veranderde er weinig. Wanneer gaat KPN weer waarde creëren? - KPN vernietigt nog steeds waarde
Waarom blijft men de oplossing zoeken in kostenbesparingen en niet in winstgevende groei?