Opladen, gas geven, en waarde realiseren

Meer waarde, meer energie, meer ondernemingszin: succes draait nu om kunnen inspireren en realiseren.

Een serie blogs over strategisch waardemanagement.

De wereld in een betere plek veranderen is nooit gemakkelijk. Het vereist niet alleen hard en consciëntieus werken, maar ook een utopisch element, een gedroomde werkelijkheid, gekoppeld aan de brandende ambitie om die gedroomde werkelijkheid tot leven te brengen. Zonder flauwe compromissen, waar niemand écht in gelooft.

Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.

In deze arena nemen moed en vasthoudendheid het op tegen behoudzucht en cynisme. Het vraagt van leiders dat ze hun nek uitsteken en voor goud gaan. Deze houding is niet zonder risico's. Jaloezie en uitstoting liggen immers op de loer, zeker in een omgeving waar haalbaarheidsinschatters en draagvlakzoekers de toon zetten. Het gevoel er alleen voor te staan kan pijnlijk zijn, maar de bereidheid om door dit gevoel héén te leven is wel dé lakmoesproef voor echte vernieuwers.

In de wereld van morgen en overmorgen zijn goede prestaties allang niet meer goed genoeg. Andere marktpartijen doen het dan al snel veel creatiever, klantgerichter, beweeglijker en winstgevender. Excelleren: daar draait het om. Dat betekent dat bedrijven een nieuw verhaal nodig hebben, met voorbeelden die laten zien dat het werkende leven profijtelijker, avontuurlijker en kleurrijker kan worden. Met meer doelgerichtheid, samenredzaamheid en voldoening op individueel niveau. En met heel veel meer toegevoegde waarde voor klanten, medewerkers en kapitaalverschaffers. De lat moet hoger, en kán ook hoger, zeker als we ons concentreren op activiteiten die waarde toevoegen, energie geven en ondernemerschap bevorderen.

Opladen

Alfen uit Almere, producent van laadpalen en energieopslagsystemen, is een goed voorbeeld van zulke brandende ambitie. Winstgevende groei is het adagium, waarbij wordt gemikt op een gemiddelde omzetgroei van 40 procent. Winsten worden teruggepompt in het bedrijf. Geen dividend: aandeelhouders zijn voor het rendement aangewezen op een positieve koersontwikkeling.

Ook waarde toevoegen lukt Alfen uitstekend. Het bedrijf kwam in maart 2018 naar de beurs. Het aandeel behoort tot de best presterende fondsen van het Beursplein. CEO Marco Roeleveld zei: "We profiteren van de aanhoudende focus op de energietransitie. Die is mogelijk sterker dan ooit, aangezien steeds meer landen gaan investeren in duurzaamheid."

De outlook voor 2020: een omzet richting de 200 miljoen euro. De koers van Alfen is in één jaar gestegen van circa 10 euro naar boven de 50. Daarmee ligt de beurswaarde boven de 1 miljard euro. Dat legt de lat hoog! Immers, als een beurskoers de weerspiegeling is van verwachte toekomstige kasstromen, dan moet er veel worden waargemaakt. Met een Ebitda van 20 miljoen euro is de multiple ongeveer 50, voor de AEX is die EV/Ebitda multiple tegen de 14. Maakt dat Alfen duur? De tijd moet dat leren. Het drukt ten minste vertrouwen uit bij beleggers: aandeelhouders Sycomore Asset Management, DWS Investment, Marshall Wace e tutti quanti wrijven zich voorlopig in de handen.

Inspiratie- en realisatiekracht

Leiders van nu hebben het voorstellingsvermogen om met een nieuw verhaal te komen, dat mensen prikkelt en inspireert: met louter pragmatisme kun je immers niemand mobiliseren. Ze hebben de moed om onder ogen te zien wat er ten diepste speelt en om vanuit innerlijke gedrevenheid te doen wat nodig is, en daarbij te dealen met tegenwind en onvoorziene omstandigheden. En ze hebben de realisatiekracht om de juiste inschattingen te kunnen maken op basis van incomplete informatie, zonder het risico zelf uit de weg te gaan.

Ieder bedrijf dat iets doet met klimaatverandering heeft over populariteit niet te klagen. En met de coronacrisis is het verhaal vorm gaan krijgen dat deze bedrijven het herstel gaan leiden. Alfen maakt voorlopig waar, waar het voor zegt te staan.

Opladen, instappen, en gas geven: waarderealisatie lonkt.

Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.

Wat is de waarde van een bedrijf?

Krijg jij wel genoeg geld voor de aandelen van jouw bedrijf bij verkoop? Hoe weet je dat je als koper niet teveel betaalt? De cursus Business Valuation geeft praktische antwoorden op deze en andere vragen als: hoe bereken je de juiste waarde van een bedrijf en hoe overtuig je anderen ervan dat dit de juiste prijs is? 

Bekijk het programma

(foto: Isaque Pereira, Pexels)