Alcas verzorgt achtergrondmuziek voor met name de horeca, van oudsher een sector waar zaken komen en gaan. OnGuard stroomlijnde het credit management proces en zorgde ervoor dat de debiteurenafdeling meer klanten kon verwerken.
Een belangrijk contactmoment tussen leveranciers en hun afnemers is het uitreiken van de factuur. Afnemers stellen steeds vaker eisen aan de wijze waarop de factuur moet worden aangeleverd. Dit biedt leveranciers de kans om hier op in te spelen en hun innovatievermogen te tonen door gebruik te maken van digitale facturering, e-Billing. Als bijkomend voorbeeld kan hierdoor een substantiële kostenreductie worden bereikt bij het distribueren van facturen.
In het Nederlandse bedrijfsleven zitten miljarden euro's 'vast' in het werkkapitaal. Dit geld is daardoor niet beschikbaar voor het doen van investeringen die kunnen bijdragen aan de groei van ondernemingen en daarmee de groei van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO.
Met de aanstaande invoering van de Single Euro(pean) Payments Area (SEPA) beogen de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank een meer concurrerende en transparante Europese betalingsverkeermarkt. Het effect van SEPA op zowel de financiële-servicesindustrie als de (groot)zakelijke markt en winkeliers (point of sales) is enorm. Zij zullen hun betalingsverkeerstrategie in de komende paar jaar zowel commercieel als operationeel moeten herijken aan de gewenste veranderingen.
Toen Tjalling Tiemstra in 2002 in dienst trad bij Hagemeyer, kon hij nog niet bevroeden dat het bedrijf in 2003 in zwaar weer terecht zou komen. Inmiddels is het bedrijf veel weerbaarder geworden, zeker in financieel opzicht. Mede dankzij het werkkapitaalbeheer van de afgelopen jaren.
Hoe vaak stranden overnameonderhandelingen niet omdat geen overeenstemming wordt bereikt over het nut en de waarde van bepaalde activa? Als de discussie gaat over de waardering van oudere debiteurenvorderingen dan is er een heel pragmatische oplossing.
Hoe selecteer je als financieel manager vanuit de grote berg met gegevens die het ERP-pakket bevat de relevante informatie voor het sturen en besturen van de organisatie? Begin bij het begin, zeggen deskundigen. 'Welke informatie heb je nu echt nodig?'
Een aantrekkende economie betekent voor ondernemingen vaak een verbetering van de winstgevendheid. Er is echter ook een keerzijde: inflatiegevaar ligt op de loer en de Europese Centrale Bank ziet zich genoodzaakt de rente te verhogen. Hoe om te gaan met dit risico?
Vijftig losse bedrijven omvormen tot één geoliede machine. Dat is wat CFO Rudi Mussche de afgelopen jaren bij Radio Holland Groep voor elkaar kreeg. Zowel operationeel als financieel ligt het bedrijf op koers. 'De basis is gelegd. De focus ligt nu op het aanbrengen van verbeterprocessen en het beperken van risico's.'
Ondersteunende processen zoals finance zijn binnen elk bedrijf aanwezig en daarom prima vergelijkbaar over verschillende bedrijfstakken. Mits er een relevante peer group wordt gekozen.
Er is nogal wat kritiek geweest op het functioneren van de traditionele rating agencies. Zo zouden zij te laat hebben gesignaleerd dat bedrijven zoals Enron, WorldCom en Parmalat in de problemen waren geraakt. Ondanks deze kritiek leveren de rating agencies zeer waardevolle informatie aan alle spelers op de internationale kapitaalmarkten.
Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland werd op 9 maart verkozen tot credit manager van het jaar. Een paar weken later kijkt hij terug op de verkiezing en merkt hij dat er toch wel iets is veranderd sindsdien.
Ben Walet won vorig jaar de credit management award door bij Getronics de procedures en processen op orde te brengen. Nu wacht de volgende veranderingsklus: één centrale CM-afdeling voor de combinatie Getronics - PinkRoccade.
Ten overstaan van een zaal met credit managers kreeg Rien van Poelgeest (3M Nederland) uit handen van oud-minister Benk Korthals de felbegeerde Credit Manager of the Year Award uitgereikt. Een zichtbaar ontroerde Van Poelgeest nam de Award in ontvangst en vond dat de prijs niet voor hem alleen was bestemd. De overige 15 genomineerden waren net zo goed winnaars.
Wanneer men een zakenrelatie heeft die zijn betaalplichten niet nakomt is dat erg vervelend. Als na verscheidene verzoeken om de schuld te betalen de debiteur nog steeds niet overstag gaat, wordt het tijd om serieuze stappen te ondernemen. De meest effectieve en logische stap is om een incassobureau in te schakelen.
Rien van Poelgeest (3M Nederland) is de winnaar van de Credit Manager of the Year Award 2006. Uit handen van oud-minister Benk Korthals kreeg hij de felbegeerde Award uitgereikt. Een zichtbaar ontroerde Van Poelgeest nam de Award in ontvangst, maar vond dat de award niet voor hem alleen was bestemd. De overige 15 genomineerden waren net zo goed winnaars.
Kendrion heeft eind jaren negentig door een diep dal moeten kruipen. De fabrikant van onder meer elektromagnetische componenten had in veel opzichten de wind tegen. De onderneming uit Zeist had te leiden onder een aantal slecht renderende acquisities. Daarnaast heeft de verkoop van Pinguin aan zijn toenmalige CEO Jan Bernard Wolters het bedrijf in de problemen gebracht. CFO Eiko Ris sprak tijdens het Jaarcongres Credit Management op openhartige wijze over de moeilijke periode van Kendrion, de fouten die zijn gemaakt, maar ook over de succesvolle weg naar herstel.
Voordat de felbegeerde Credit Manager of the Year Award 2006 werd uitgereikt, moest Van Poelgeest (3M Nederland) eerst nog even aan de bak. De credit manager van 3M Nederland was een van de zes experts die een workshop verzorgde voor de aanwezigen op het congres.
Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag.
Tien valkuilen in credit management. Zoveel mogelijk geld binnenhalen voor de onderneming pakt niet altijd positief uit. Mr Mannes Westhuis, voorzitter Vereniging Voor Credit Management, weet er over mee te praten. Speciaal voor het eerste nummer van het nieuwe Tijdschrift Financieel Management zette hij 10 valkuilen op een rij.
Over twee dagen barst het feest weer los. In het NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt donderdag de 3de Credit Management Award uitgereikt. Vorig jaar ging Getronics er met de felbegeerde award vandoor. Wie krijgt dit jaar de eer? Nog een keer blikken we terug: Ben Walet, Manager Credit Control bij Getronics Nederland wist de DBO (Days of Billings Outstanding) in korte tijd van 70 dagen terug te brengen naar 40 dagen.
Credit management is onderdeel van de klantbenadering van internetbedrijf LensExpress. Directeur Marc Pols weet met zijn beleid goed betaalgedrag af te dwingen. En het risico dat hij al loopt, heeft hij buiten de deur geplaatst. Resultaat? Een wanbetalingpercentage van 0,1 procent.
Olympia uitzendburo realiseerde in 2005 een omzet van waarschijnlijk 138 miljoen euro. Dat is 38 procent meer dan het jaar daarvoor. Gevolg: bijna een verdubbeling van het aantal facturen waarvan de kwaliteit ook nog eens gestegen is. 'En toch doen we alles nog met hetzelfde aantal fte's als vorig jaar.' Het motto van Olympia 'wij werken ons uit de naad voor u' heeft ook betrekking op de afdeling Finance van manager Paul Verdiesen.
Een strakke structuur, afspraken die voor iedereen duidelijk zijn, dat maakt het binnenhalen van vorderingen een stuk makkelijker. En dan gewoon doen wat er gedaan moet worden. Maarten Verheul, Financial Director Bandolera: 'Voor mij is het een sport, daar doe ik niet moeilijk over.'
Cannondale produceert sinds vijftien jaar vanuit een vestiging in Oldenzaal fietsen voor de Europese markt. Voormalig accountant Jos Hofste is er financieel manager. Zijn focus ligt momenteel op credit management.
Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland, wist de DSO van 47 naar 34 terug te dringen. Niet alleen door bij klanten tijdige betaling te realiseren, maar ook door hen te trainen in credit management. In de vijftien jaar dat hij al op dit gebied actief is, heeft hij veel kennis en ervaring opgedaan, die hij niet alleen reserveert voor zijn werkgever, maar ook voor klanten.
Jaarlijks zo'n 45.000 facturen - waarvan meer dan de helft voor klanten uit het buitenland - en ruim 14.000 klanten. 'Als ik bakstenen verkocht, zou ik streven naar een DSO van dertig tot veertig dagen', zegt Ed van der Plas, hoofd Financiële Administratie van het Nederlandsch Octrooibureau. 'Maar in onze branche is een DSO van vijftig tot zestig dagen een hele prestatie.'
Levi Strauss is in Nederland en de rest van Europa nog maar een fractie van wat het bekende jeansmerk enkele jaren geleden was. De organisatie en zeker de afdeling credit management is sterk geslonken, met alle gevolgen van dien. Maar het 'hart van de organisatie' is in korte tijd opnieuw op poten gezet en klopt als nooit tevoren. Informatie is het toverwoord.
Pioneer Benelux zet 'van bovenaf' in op credit management. Tot grote tevredenheid van Martin Keppel, credit manager Pioneer Benelux. En de resultaten mogen er zijn. Behalve de sterk afgenomen Days Sales Outstanding (DSO) is Pioneer Benelux ook bezig met de implementatie van SOX (Sarbanes-Oxley) en heeft het een ERP-systeem geïmplementeerd. Kredietverzekeraars en incassobureaus zijn overbodig.
CFO Tjalling Haisma laat bij de elektrotechnische groothandel Rexel commercie en financiën hand in hand gaan. Gevolg is een op het bedrijf afgemeten credit management proces waar geen buitenstaanders bij aan te pas komen. 'Credit management staat voor mij gelijk aan kennis van de klant.'
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl