Credit management kan bedrijven helpen om risico en rendement beter in evenwicht te brengen. Hoewel steeds meer ondernemers zich realiseren dat leverancierskrediet een prijs heeft , blijkt er nog altijd winst te behalen. Langs de lijnen van vier stappen is creditmanagement verder te professionaliseren.
Hoewel het aantal en de omvang van fusie- en overnameactiviteiten een duidelijke correlatie vertonen met economische cycli, blijven dergelijke transacties ook onder de huidige economische omstandigheden een belangrijke manier om de ondernemingstrategie te realiseren. En wanneer we aandeelhoudersrendement als graadmeter hanteren, blijkt uit onderzoek dat deze doelstellingen sinds de val van Lehman Brothers ook worden gerealiseerd.
Cash is nog immer king! De meeste ondernemingen hebben inmiddels actie ondernomen om hun cash positie te verbeteren. Ze zijn, na het doorvoeren van besparingen op uitgaven, begonnen bij het werkkapitaal in de vorm debiteuren en voorraden. Dat waren ook de elementen waarop het eerste deel van dit artikel was gericht.
In februari 2009 verscheen het bericht van staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) dat ondernemers ook rekeningen aan elkaar gewoon als e-mail mogen versturen, zonder allerlei regels en voorschriften. Direct na het verschijnen van dat bericht is de aandacht voor elektronisch factureren in een stroomversnelling gekomen.
Geld pompen in de economie om de crisis te bezweren. Daarmee neemt ook het risico op een hyperinflatie buitensporige vormen aan. Weinig Westerse bedrijven hebben ervaring met een sterk inflatoire omgeving. Mede op basis van de ervaringen van bedrijven die met succes de strategie aanpasten om inflatie het hoofd te bieden, worden aanbevelingen gedaan.
De laatste jaren publiceren steeds meer ondernemingen en andere organisaties een maatschappelijk jaarverslag. In dit verslag wordt een beeld gegeven van de doelstellingen en bereikte resultaten op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid. MVO wordt inmiddels herkend als een belangrijke voorwaarde voor de bedrijfscontinuïteit.
Pensioen heeft nog nooit zoveel in de belangstelling gestaan als nu. Nu is de tijd om pensioen op de agenda te zetten binnen de onderneming en om uw werknemers voor te lichten. Acht essentiële punten en tips voor de financieel- en P&O manager om het pensioenbewustzijn bij uw werknemers te vergroten en om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Innovatie wordt vaak gezien als iets wat niet kan worden gestuurd, maar op magische wijze ontstaat - als een mooie bloem die midden in de woestijn tot bloei komt. Innovatie kan en moet echter structureel worden gestuurd. Alleen dan is het mogelijk om telkens weer die magische bloem in allerlei vormen te laten groeien en bloeien.
Het streven van de crediteurenafdeling is klantenrelaties verbeteren, terwijl de (personeels)kosten onder controle blijven. Om dit te bereiken, zoeken deze afdelingen naar manieren om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Dit artikel beschrijft de 5 stappen naar volledige automatische factuurverwerking.
Organisaties maken toekomstplannen. Ze vormen de bron van het bestaan van fusies en overnames. Maar hoe maak je nu bewuste keuzes die aan de basis liggen van die toekomstplannen? Ivar Davids en Han Hendriks, beiden managing partner bij Kirkman Company, schreven een boek dat helpt bij het maken van de keuze tussen zelf doen, uitbesteden of samenwerken.
De huidige economische omstandigheden bieden ongekende kansen om ondernemingen opnieuw onder de loep te nemen en om vernieuwing binnen een organisatie door te voeren. Onderstaande tips van Accountemps kunnen managers helpen om de juiste analyses te maken en concrete actiepunten op punt te zetten.
Informatie die geen aandacht trekt leidt zelden tot adequate beslissingen en acties. Maar aandacht is een schaars goed. Dit maakt het tot het belangrijkste bedrijfsmiddel in hedendaagse business. Zo betoogt Tom Davenport, President's Distinguished Professor of Information Technology & Management bij Babson College. Hij geeft 7 tips om met de juiste informatie toch de aandacht te trekken.
Veel bedrijven kampen met liquiditeitsproblemen. Kredieten zijn lastig te verkrijgen of erg duur. Dat rekeningen steeds later worden betaald en de kans op faillissement van belangrijke klanten is toegenomen, maakt dat creditmanagement topprioriteit moet krijgen voor de CFO.
Met het toepassen van procesmanagement beogen organisaties grip te krijgen op hun bedrijfsprocessen. Het inzichtelijk maken van de inrichting van bedrijfsprocessen is niet meer voldoende; processen worden steeds meer beschouwd als een serieus hulpmiddel bij beheersing en besturing van de organisatie. Dat betekent dat procesmanagement steeds meer gezien wordt als hulpmiddel bij de bedrijfsvoering voor het lijnmanagement.
Fusies, overnames, management buy in, management buy out. Begrippen die aan de orde van de dag zijn. Voorafgaand aan de effectuering van een fusie of overname nog zo'n begrip: due diligence. Een gedegen boekenonderzoek voorkomt onaangename verrassingen in een later stadium.
Werken met executive recruiters is dan wel niet de enige manier om een toppositie te verwerven, financials kunnen het niet veroorloven om ze geen onderdeel van hun netwerk te laten uitmaken. De Amerikaanse website CFO geeft 9 praktische tips voor het werken met executive recruiters.
Hoe stelt u het beste een credit managementteam samen? Via een vaste volgorde van vier stappen worden alle belangrijke factoren bij de samenstelling van het beste team meegenomen in de beslissing. Een eenvoudig toe te passen model ter handleiding.
Het cijferseizoen is aangebroken. Hierbij tien tips van onze redactie voor een transparant jaarverslag.
Het daadwerkelijk laten renderen van een overname is een uitdaging van jewelste - vaak onderschat door de betrokken partijen. Wie zich gedegen voorbereidt én ook ná de deal aandacht aan de integratie blijft besteden, verhoogt de kans op een geslaagde transactie aanzienlijk.
Als bedrijven één ding leren door de huidige economische crisis, is het wel het belang van veerkrachtigheid - oftewel het vermogen om stoten te weerstaan en duurzaam te blijven opereren onder aanhoudende perioden van bedreigingen. Richard Barrett, dé goeroe op het gebied van culturele transformatie, beschrijft in zeven stappen de weg naar een veerkrachtige organisatie.
Door de kredietcrisis hebben veel bedrijven een wachttijd ingelast voor het inhuren van financiële medewerkers. Ze moeten echter nog altijd aan hun financiële verplichtingen voldoen, zeker op de gebieden risk, audit en compliance. Daarom vullen bedrijven de vraag nu (deels) op meer tijdelijke basis in. De volgende zes tips kunnen helpen extra waarde uit dit proces te halen.
Systeemintegratie is al heel lang een complexe uitdaging. In de loop der tijd zijn verschillende paradigma's de revue gepasseerd. Tegenwoordig praten we over Service Oriented Architecture (SOA), maar de problemen die vroeger met systeemintegratie gepaard gingen, bestaan nog steeds. Hier tips hoe u systeemintegratie het beste kunt aanpakken.
Een financiële manager is verantwoordelijk voor een betrouwbare vastlegging van de bedrijfsadministratie, en voor de financiële rapportage aan de rest van het managementteam. Ook heeft hij een adviserende (en meebeslissende) functie bij alle vraagstukken waar de besteding van middelen in het geding is. Kortom: de financiële manager heeft verstand van financiën, maar het is even belangrijk dat hij kan communiceren. Vandaar deze verzameling tips van Steens & Partners.
Toptalent onder financiële specialisten kunnen we op sommige punten vergelijken met topvoetballers. Altijd gedreven, scherp en ze gaan voor het hoogst haalbare doel. Wanneer voelen zij zich voor een langere tijd verbonden aan een organisatie? Vijf praktische tips om u te helpen in zowel de zoektocht naar talent, het realiseren van effectieve lange termijnrelaties het daarmee binden van toptalent.
Bedrijven die hun prestaties willen verbeteren stellen vaak een balanced scorecard op. Maar de invoering van de BSC is niet altijd een groot succesverhaal. Verbetering van resultaten blijft vaak uit en betrokkenen raken gedesillusioneerd. Hoe voorkom je dit?
Een managementinformatiesysteem (MIS) moet volgens Steens & Partners Interim Finance Consultants makkelijk te bedienen zijn en snel met een bruikbaar resultaat komen. De presentatie moet overzichtelijk zijn, zodat de gebruiker onmiddellijk zijn weg vindt. Waar moeten we op letten als we een MIS willen (laten) maken?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl