Het valt niet te ontkennen: de Europese economie zit in een grote transitie, waarna het waarschijnlijk nooit meer wordt zoals het was. Ook de wereldwijde economische verhoudingen veranderen in rap tempo en technologische ontwikkelingen halen de realiteit van vandaag steeds sneller ondersteboven. Daagt inkoop uw organisatie uit om nieuwe wegen naar de toekomst te vinden, of wordt inkoop nog steeds alleen ingezet om het hier en nu overeind te houden?
De huidige Financial Leaders in de profit sector zijn het er over eens; van de directiefuncties heeft de CFO zich de afgelopen jaren het sterkst ontwikkeld. Op het eerste gezicht lijken deze uitspraken een wat gekleurd beeld te geven, u weet wel, dat spreekwoord over de slager en zijn eigen vlees. Toch lijkt er meer aan ten grondslag te liggen dan misplaatste zelfgenoegzaamheid, als we kijken naar het veranderde takenpakket van de huidige CFO's.
Feitelijk is een banenjacht niet veel anders dan het wegzetten van een product, alleen ben jij het product. Om die reden is de marketingmix een zeer geschikt instrument om dé baan van je dromen te veroveren.
Iedere organisatie moet zijn contracten beheren! Daar zijn al veel artikelen over geschreven!! Want het kan je duur komen te staan als je het niet doet. Als je begint om je contracten te managen is een van de eerste dingen die je doet, ze overal vandaan halen.
In veel coach- en loopbaangesprekken die ik met financials voer die een nieuwe baan zoeken, komt geregeld de angst naar boven voor een aankomend sollicitatiegesprek. Deze angst wordt gevoed vanuit meerdere bronnen. Er staat druk op het gesprek want je wilt de baan krijgen, je hebt de afgelopen 10 jaar niet meer gesolliciteerd dus je mist recente ervaring en tot slot de angst om een antwoord niet te weten of dat het gesprek stil valt.
Project jaarverslag. Voor veel CFO's en hun teams is het elk jaar weer een zware bevalling om alles er goed in te krijgen. Het voornemen om het de volgende keer anders te doen is er, maar zodra het J-woord tijdens een vergadering in het najaar voor het eerst weer ter tafel komt, gaan de vingers vervolgens niet bepaald enthousiast de lucht in.
Vorige week zat ik 's-ochtends vroeg in de auto te luisteren naar de radioreclame van de Triodos-bank die eindigde met de payoff: "Klein is het nieuwe groot". Wat een gave slogan is dat en wat ben ik het er mee eens!
Eind juni bracht het Financieele Dagblad een uitgebreid verhaal over een project bij het Ministerie van Justitie waarbij werd opgemerkt dat een oorspronkelijk budget van 15 miljoen na enkele jaren was opgelopen tot 100 miljoen zonder dat de gewenste resultaten duidelijk waren. Het project was volledig uit de hand gelopen. De vraag is of dit te voorkomen is. Het antwoord daarop is 'ja'.
Meestal maakt het advies om een afdeling te sluiten weinig vrienden onder medewerkers. In dit geval ligt het wellicht anders, zeker als het om vooruitziende IT'ers gaat. IT bevindt zich op een kantelpunt of is daar zelfs al ruimschoots overheen...
De rol van klanten wordt steeds belangrijker bij innovatie binnen de financiële branche. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 20 procent van de financiële instellingen de veranderende behoeften vanuit de klant als aanleiding ziet om te innoveren. Financiële instellingen die een aantrekkelijke propositie neerzetten op dit gebied, hebben een goede kans om hun marktaandeel te vergroten. Daarom zou ik u graag willen voorstellen aan uw allernieuwste klant: de self-directed customer.
De laatste maanden merk ik dat ik me als financial meer en meer stoor aan de negatieve berichtgeving in de pers. Behalve de positieve berichten rondom de bezoekjes die ons nieuwe koningspaar aflegt en het door Rabobank/Blanco vinden van een nieuwe sponsor Belkin, lijkt het nieuws vaak te bestaan uit negatieve of zo u wilt geen positieve berichten.
Uw spreadsheets bevatten fouten. Is dat nieuws? Waarschijnlijk niet, helaas. Uit onderzoek blijkt dat in minimaal 1% van de formules in een Excelmodel een fout zit. En dan heb ik het over modellen waar met zorg, aandacht en discipline aan gewerkt is.
Wat sigaretten zijn voor een roker of heroïne voor een junkie, zijn besparingen voor een inkoper. Maar waarom?
We hebben afscheid genomen van het oude werken. De invloed van de nieuwe arbeidsverhoudingen zal fundamenteel zijn. De verantwoordelijkheid van de werknemer komt hierin centraal te staan
In april en mei van dit jaar werden verschillende bedrijven volledig ontregeld door cyberaanvallen. Banken waren dagenlang onbereikbaar, waardoor er forse bedrijfseconomische en vooral ook reputatieschade ontstond. Later kwamen ook instellingen als DigiD aan de beurt.
Nu de business en ICT steeds meer samen groeien naar consumerization of IT, is het van belang om te weten waarom het zo vaak misgaat tussen de business en ICT. De eenvoudigste verklaring van de misverstanden is in de titel al opgenomen. Het antwoord is simpel, het zit opgesloten in de karakters van het typen mensen dat deze rollen bekleden in een organisatie. Maar hoe kun je daar het beste mee omgaan?
Een positieve relatie tussen de waarde die een bedrijf creëert en hoe succesvol het bedrijf is, is een veelgehoorde suggestie. Om deze waarde te maximaliseren, investeren bedrijven in verschillende initiatieven om de efficiënte van hun bedrijfsproces te verbeteren. De praktijk leert ons echter dat het gerealiseerde resultaat vaak tegenvalt en niet leidt tot de gewenste waardemaximalisatie. Wat ligt hieraan ten grondslag?
Op 6 mei 2010 maakte de Dow Jones de grootste daling mee sinds zijn oprichting. Er verdween $ 862.000.000.000,-. Dat is best veel geld, ondanks al die nullen. Het is ergens in de orde van grootte van wat heel Nederland in een jaar verdient. Deze flash crash, zoals ze later genoemd is, duurde echter niet een heel jaar, maar slechts vijf minuten...
In 2013: ruim 10 miljard 'down the drain'. De komende editie van Tijdschrift Financieel Management heeft als thema Managementinformatie en Systemen. Logischerwijs richt dit thema zich op het domein van de ICT: met de huidige Big Data hype spelen ICT-systemen een steeds belangrijkere rol om managementinformatie letterlijk 'boven tafel' te krijgen. Ik vraag me af of deze focus op ICT terecht is.
De komst van de Single Euro Payments Area (SEPA) op 1 februari 2014 zorgt ervoor dat er een uniform betalingslandschap wordt gecreëerd binnen de gehele Eurozone. De impact op zowel uw medewerkers, als op business partners is erg groot en deze baren mij dan ook zorgen. Hoe zorgt u ervoor dat u zowel het personeel als uw business partners niet tegen het hoofd stoot? Een goede relatie met beiden is, als u het mij vraagt, onbetaalbaar.
Het wordt tijd om over te stappen van het foutgevoelige en tijdrovende Excel naar intelligente en moderne oplossingen. De wereld verandert snel, beslissingen worden snel genomen en informatie is volop beschikbaar. Welke rol speelt de Business Partner in het ondersteunen van management en de beslissingen die het management neemt?
Tijdens een lange autorit had ik de tijd om op cd een hoorcollege van Herman Philipse over de filosoof Immanuel Kant (1724-1804) te beluisteren. Kant is een held van Helmut Schmidt, oud-bondskanselier van Duitsland. Schmidt is weer een van mijn helden. Bij het luisteren naar de filosofie van Kant viel ik bijna uit mijn stoel.
Het BBC-programma Dragons' Den is over de hele wereld een kijkcijferkanon. In een korte businesspitch proberen ondernemers vijf 'self-made' miljonairs, de 'draken', over te halen hun businessideeën te financieren. De meesten vallen genadeloos door de mand als ze al hakkelend het antwoord op een van de scherpe vragen schuldig moeten blijven.
Wij financials zijn sterren in het verzamelen van data om er vervolgens allerlei gewichtige dingen mee te doen. Hele afdelingen worden aan het werk gezet om de toekomst van de onderneming in modellen te gieten .
Business Intelligence is hét primaire proces binnen organisaties. Daarbij doel ik niet op de leveranciers van alle indrukwekkende standaard- en maatwerkoplossingen op het gebied van informatievoorziening. Deze uitspraak is gericht op de meeste profit en not-for-profit organisaties die volgens hun goed doordachte en nauwkeurig geformuleerde missies een bepaalde doelstelling zouden moeten nastreven, maar inmiddels meer middelen spenderen aan het rapporteren over niet alleen de vastgestelde doelen, maar vooral ook over nog vele andere onderwerpen.
De laatste weken worden we regelmatig opgeschrikt door cyberaanvallen op organisaties die vervolgens tijdelijk onbereikbaar zijn. Als je kijkt naar de dagelijkse praktijk in Amerika, dan zullen we daar nog veel vaker mee worden geconfronteerd. Naar verwachting worden commerciële organisaties en (semi-) overheden vaker slachtoffer van cyberaanvallen.
"Greed, for lack of a better word is good. Greed is right. Greed works" zegt Gordon Gekko in de film Wall Street. Een controversiële uitspraak, maar Gekko heeft zoals altijd "insider information" en weet hoe hebzucht kan werken voor een organisatie.
Dashboards bestaan er in vele vormen, soorten en maten. De meeste systemen worden met veel budget, zweet en tranen geïmplementeerd, maar worden niet of sporadisch gebruikt. Of de verantwoordelijke op de financiële afdeling klust zelf een scherm met metertjes in elkaar om er maanden later achter te komen dat wat er wordt getoond niet klopt of niet de punten zijn waarop gestuurd moet worden om de doelen te halen. Tijd voor de 10 belangrijkste aandachtspunten bij dashboards.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl