8 voorspellingen voor finance in 2025
Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen hebben we allemaal de verantwoordelijkheid om na te denken over wat er mogelijk zou kunnen gebeuren en om ons daarop voor te bereiden. Binnen finance zal men op zoek moeten gaan naar de juiste mensen en technologieën om te kunnen profiteren van de onvermijdelijke veranderingen die eraan komen. Nu is het moment om een stap terug te doen en je roadmap voor de toekomst te herzien.
De methodologie voor het genereren van de voorspellingen van Deloitte was recht toe recht aan. De organisatie heeft gekeken naar wat de leiders in finance doen en welke technologieën beschikbaar zijn. Vervolgens hebben ze zichzelf de volgende vragen gesteld: wat zou er mogelijk zijn als we verschillende technologieën samenvoegen om ons toekomstbeeld te herzien? Hoe zal het werk in finance eruit zien, en wie zal het doen? Hoe zou finance nog meer bij kunnen dragen aan het succes van het bedrijf?
Dit leidde tot de volgende 8 voorspellingen voor finance:
1. De Finance Fabriek: transacties zullen contactloos zijn als gevolg van de toegenomen rol van automatisering en blockchain in finance.
In de komende jaren zullen cloud-based ERP systemen, automatisering, en cognitieve innovatie in rap tempo door ontwikkelen. Hierdoor zullen processen radicaal versimpelen. Door hier blockchain aan toe te voegen zal deze trend alleen maar sneller gaan. Hierdoor zal menselijk kapitaal meer ruimte krijgen om waarde toe te voegen.
Sommige mensen speculeren graag over het verdwijnen van finance als gevolg van de digitale veranderingen, alleen Deloitte ziet dat niet snel gebeuren. Hoewel operationele finance (order-to-cash, procure-to-pay, transactional accounting etc.) misschien minder menselijk kapitaal nodig zal hebben, zullen business finance (business partering, rapporteren, planning, budgetteren, voorspellingen) en specialized finance (belasting, IR) doorgroeien.
2. De rol van finance: met geautomatiseerde processen zal finance zich moeten richten op business insights en service. Succes is niet verzekerd.
Of finance in de toekomst haar resources zal blijven dirigeren hangt af van haar vermogen om waarde toe te voegen. Hiervoor zijn inzichten nodig van hoge kwaliteit en een exceptionele klantenservice. Sommige finance organisaties zullen evolueren in volledige business service centers.
3. Finance cycli: finance zal real time worden. Periodiek rapporteren zal niet langer de drijfveer zijn achter bedrijfsbeslissingen – als het dat ooit al heeft gedaan.
Als de daadwerkelijke cijfers en voorspellingen direct kunnen worden geproduceerd, zullen de traditionele cycli minder belangrijk worden. Het onderscheid tussen operationele en analytische data begint te verdwijnen. Finance organisaties zullen nog altijd in de externe vraag naar cyclische informatie moeten voorzien, maar externe investeerders zullen mogelijk vaker informatie willen over het presteren van bedrijven. Leidende organisaties zullen opereren onder een nieuw mantra: er is geen sluiting. Voorspellingen doe je niet voor een maand of kwartaal. Het zal allemaal real-time zijn.
4. Self-service: Self-service zal de norm worden.
Dit zal lastig worden voor finance.
Veel organisaties hebben geen partijen nodig om hun handje vast te houden als het gaat om de basale finance. Als zij hun vragen beantwoord kunnen krijgen door een digitale stem op hun smartphone zullen ze hier graag gebruik van maken. Meer activiteiten zullen worden geautomatiseerd. In de toekomst zullen systemen leren welke bedrijfsinformatie een individu nodig heeft en die informatie zullen zij proactief verschaffen. In de toekomst zullen spreadsheets vervangen worden door visueel rijke informatie dat intuïtief toegankelijk en makkelijk in gebruik is.
5. Operationele modellen: nieuwe service delivery modellen zullen opkomen als robots en algoritmen onderdeel zullen worden van het meer diverse finance personeelsbestand. Denk hierbij aan de integratie van freelancers, gig workers en crowds.
Als gevolg van automatisering krijgen finance organisaties de kans om te evalueren hoe zij zich hebben georganiseerd, waar het werk wordt uitgevoerd en welke processen niet langer menselijke interventie nodig hebben. Finance-as-a-service zal ook tractie krijgen bij de mid-market bedrijven.
6. Enterprise resource planning: finance applicaties en microservices zullen het traditionele ERP systeem uitdagen. Grote verkopers zullen voorbereid zijn.
ERP verkopers zijn al bezig met het bouwen van digitale technologieën als automatisering, blockchain en cognitieve tools in hun producten, maar de competitie zal daardoor niet minder worden. Het landschap zal veranderen als er nieuwe spelers op de ERP markt komen met gespecialiseerde applicaties en microservices die boven op de ERP systemen zullen werken en er mee zullen integreren. Cloud-based ERP zal ervoor zorgen dat je constant up-to-date bent met de laatste versies.
7. Data: de snelle toename van APIs zal de standaardisatie van data stimuleren, maar dit zal niet genoeg zijn. Veel bedrijven die een rommeltje maakten van hun data zullen nog steeds worstelen met het opruimen hiervan.
Weinig bedrijven doen het werk dat nodig is om data te integreren en overzichtelijk te maken. Hierdoor zullen zij niet de volledige waarde van digitale transformatie kunnen vangen. Automatisering en cognitieve innovatie maken het makkelijker, deze data inzichtelijk te maken, maar het blijft een lastig proces. Waar hebben we het dan over? Komma’s op verkeerde plaatsen, afkortingen, data-invoer velden, terminologie en nog honderden van dit soort problemen.
8. Personeelbestand & werkplek: werknemers zullen nieuwe dingen doen op nieuwe manieren, waarvan sommige CFO’s oncomfortabel zullen worden.
Finance talentmodellen ontwikkelen zich in rap tempo, met een voorkeur voor data scientists, business analysten, en mensen die een verhaal kunnen vertellen. Dit is een drastische verandering voor veel finance organisaties. Om je voor te bereiden moet je ervoor zorgen dat je nieuwe werknemers passen bij de toekomst die je voor ogen hebt. Belangrijke kwaliteiten omvatten een sterke klantgerichte orientatie, flexibiliteit, en de capaciteiten om samen te werken, als toevoeging op de technische skills die vereist zijn voor specifieke banen. Daarnaast zouden alle nieuwe werknemers moeten bijdragen aan het verhogen van de waarde van finance in termen van communicatie, impact en invloed. Zorg ervoor dat elke nieuwe werknemers telt.