Wie de inkoopfunctie alleen nog ziet als het plukken van laaghangend fruit in het primair inkoopproces, heeft aan Luc Volatier, vice-president Purchasing Worldwide bij Numico, een slechte. Zijn visie? 'Inkopers zijn de magneet voor innovatie.' Volatier is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
Reductie van inkoopkosten is op meerdere manieren te realiseren. Contracten afsluiten met de goedkoopste leverancier is vaak niet de beste oplossing. Telfort kiest voor minder gebruikelijke oplossingen. Partnering speelt hierbij een belangrijke rol. In enkele gevallen gaat Telfort over tot outsourcing. Bauke Zeinstra gaat gedurfde mogelijkheden niet uit de weg. Zeinstra is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
Wereldwijd een en dezelfde weegschaal. Een grootgrutter als Ahold kan daarmee flink in de kosten snijden. In gebruik en beheer is het nog efficiënter ook. Rob Webbers, vice-president Not For Resale: 'Mensen vinden het niet zo erg dat je een taak van ze overneemt, als het maar goed gebeurt.' Webbers is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
De inkoopfunctie is één van de belangrijkste pijlers van de concurrentiepositie van bedrijven en dus van cruciaal belang. Dit besef hebben inmiddels veel grote Nederlandse bedrijven. Inkoop is nog altijd groeiende. Bij de meerderheid van deze bedrijven maakt vandaag de dag echter (nog) geen inkoopmanager deel uit van de centrale directie.
'Window opportunities' doen zich slechts korte tijd voor het is ook zaak om deze kortdurende kansen direct aan te grijpen. Zie hieronder een voorbeeld.
In onze kostenreductiepraktijk wordt ik vaak geconfronteerd met managers die vol trost zeggen: 'Uit de Benchmark is gebleken dat we het prima doen!' Waarna men op gewichtige toon aangeeft dat er door de directie andere prioriteiten zijn gesteld omdat uit de benchmark immers bleek dat de kosten geen probleem zijn!
Wat is een bedrijf waard? Wat de gek ervoor geeft, luidt het antwoord. Kortom: wat de markt bereid is te betalen. Een goed verkoper voelt precies aan (na enige voorbereiding) wat hij kan vragen. Het verleden is een referentiepunt.
Nu Ronald Kasteel uiteindelijk is afgehaakt, is de vraag in hoeverre de overnamemarkt is veranderd na een voor Hollandse begrippen ongekend harde strijd om PinkRoccade.
Dom: het onderschatten of zelfs buiten de kracht van hedge funds omrekenen. Het leverde Carlyle in de aankoop van Petroplus een miljoenen strop op.
Nu de overnamemarkt in rap tempo aantrekt, neemt ook het aantal transacties waarbij meer dan één partij is betrokken hand over hand toe. Daarmee komt ook de vendor due diligence in zicht.
Voor een A-merk als Philips is kwaliteitsbeheersing van vitaal belang. De kosten van het productieproces zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de geleverde componenten. En consumenten moeten erop kunnen rekenen dat ze goede producten in huis halen als ze Philips kopen. WebFOCUS geeft zicht op de kwaliteit van de toeleveranciers in een complexe en mondiale omgeving.
Of de door Philips' CPO Barbara Kux ingevoerde duurzaamheidverklaring de gewenste werking heeft, zullen we snel weten. Voor het eerst in de geschiedenis van het 114 jaar oude concern presenteert Philips zijn jaarcijfers namelijk in januari, op de 27e.
De term procuremanagement leidt nog steeds bij veel bedrijven tot gefronste wenkbrauwen. Maar de onderliggende strategie is vaak minder vernieuwend dan adviseurs ons doen geloven. Menig groot concern dat moderne inkoopstrategieën omarmt, maakt gebruik van de ideeën die de Sloveen Peter Kraljic al in de jaren zeventig(!) uitdacht.
Elektronisch inkoop- en contractmanagement. Het kunnen nog altijd wondermiddelen zijn. Het geloof in e-procurement is weer sterk toegenomen, terwijl de tijd van grootschalige projecten voorbij is. De interesse gaat vooral uit naar kleinschalige implementaties.
Al jaren wordt er gesproken over een grote golf te verwachten bedrijfsovernames. Maar of die golf er komt, lijkt de vraag. De verkopers willen wel. De kopers zijn minder enthousiast.
Waar corporates zich wegens gebrek aan fantasie angstvallig stilhouden, domineren financiële partijen. Private equity-huizen stuwen de dealflow in M&A. "Ze zijn de kurk waar alles op drijft."
Waar het ergste economische leed geleden is, raakt de overnamekas van bedrijven langzaamaan weer gevuld. Niet dat we gewoon verdergaan waar we vijf jaar geleden gebleven waren, want een echt succes was het niet, acquireren om het acquireren. Bovendien zijn de spelregels veranderd en melden zich nieuwe, zeer kapitaalkrachtige tegenstanders: de venture capitalists. Hoe kan de strategische partij de strijd aangaan?
Softwarebedrijf Unit 4 Agresso acquireert 'beroepshalve'. CFO Edwin van Leeuwen heeft een respectabel trackrecord opgebouwd, met de earn-out als onderscheidend kenmerk. "Besef dat er tegengestelde belangen zijn en leg de verplichtingen contractueel vast. We hebben geleerd daar heel strikt in te zijn."
"M&A zijn de M&M's voor topmanagers - aanstekelijk lekker, maar je krijgt er buikpijn van", stelde laatst een CFO tijdens een nabeschouwing van de jaren negentig. Dat was onder het genot van cognac en sigaar, alles 'off the record'. Die buikpijn werd door IT meestal alleen maar erger.
De Dag van de Overname werd gisteravond in het bijzijn van de top van de 'Dutch M&A-market' opgeluisterd door de uitreiking van de M&A-awards. De avond in Noordwijkerhout bracht verraste winnaars en de nodige teleurgestelde specialisten, die naast de felbegeerde prijzen grepen.
Donderdagavond was het zover. Op de Dag van de Overname werd bekendgemaakt wie in 2004 dé toppers in overnameland zijn. Met enkele verrassende uitslagen.
Morgen vindt in Noordwijkerhout voor de vijfde keer de dag van de overname plaats. Tijd voor een kijkje naar de genomineerden vanuit de bedrijven die in M&A onderwerp van gesprek zijn: Best M&A Strategy en Buy Out.
Een management buy out voegt waarde toe. Aldus Robert Schipper, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP). Samen met Ernst & Young deed de NVP onderzoek naar de gevolgen van een mbo.
Huur de verkeerde overnamespecialist in, en zelfs de op papier meest briljante deal mislukt. Voor de aanstaande Dag van de Overname onderzochten we welke dealmakers hun overnames wél tot een goed einde brengen. Een overzicht van de genomineerden.
Sligro verwacht in de tweede helft van 2004 een aantal winkels over te nemen voor de retailtak van het bedrijf. Dat heeft directievoorzitter Abel Slippens gezegd tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.
Sligro heeft een slag geslagen op de groothandelsmarkt. De onderneming neemt voor 36,5 miljoen euro de horecaleverancier VEN over.
Ook altijd gedacht dat offshore contactcenters - de buiten het thuisland gevestigde callcenters die telefoontjes en e-mail afhandelen voor bedrijven in het thuisland - alleen voor de Amerikaanse en Britse markt een relevant verschijnsel zijn. Ten onrechte, zo blijkt uit onderzoek van Interview. NSS.
De stroom inkomende facturen bij grotere Nederlandse bedrijven zorgt voor een kostenpost van honderdduizenden euro's. De meeste bedrijven kunnen deze kosten echter gemakkelijk terugdringen door een betere 'invoice processing'. Dit blijkt uit het IP Marktonderzoek 2004 van Basware, een leverancier van software voor de verwerking van inkomende facturen.
Aan het aantal C's in het bedrijfsleven lijkt geen einde te komen. De klassieke trits CEO, CFO en CCO is de laatste jaren uitgebreid met de COO (Chief Operations Officer, de CIO (Chief Information Officer) en nog wat Chiefs. Vaak gaat het om fantasietitels, in het leven geroepen om de eerzucht van mensen binnen een bedrijf te stillen, en baasjes het gevoel te geven dat ze heuse bazen zijn. Maar soms gaat er achter die functieaanduiding nog een leidinggevende functionaris schuil ook.
Grote Nederlandse bedrijven zien mogelijkheden om de taken van steeds meer divisies uit te besteden. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van bureau Giarte en managementconsultancy Accenture.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl