In een periode waar voor veel bedrijven grote kansen liggen op het gebied van outsourcing, vormt De Telefoongids een uitzondering. De uitgever van het meest gelezen boek van Nederland besloot zijn credit management, dat deels nog bij de ex-moeder-organisatie KPN was ondergebracht en voor een ander deel bij een derde partij lag, zelf in huis te halen. In vier maanden tijd werd een geheel nieuwe afdeling Billing & Collections ingericht.
Voor de toekomst van Getronics gaf niemand twee jaar geleden nog een cent. Maar het ict-concern is inmiddels weer financieel kerngezond. De professionalisering van de afdeling Credit Control van Getronics Nederland droeg daar haar steentje aan bij: het gemiddelde saldo aan vorderingen werd met tientallen miljoenen euro teruggebracht.
Stork Food & Dairy Systems B.V. verkocht een sterilisatietoren aan een Mexicaanse klant. De drie miljoen dollar die daarmee gemoeid gingen werden verzekerd én ten dele geforfaiteerd door dezelfde partij. Een bijzondere combinatie. Credit manager Jeremy Helmer: 'Je zoekt de ultieme prijs-kwaliteitverhouding, maar het is al moeilijk genoeg om een partij te vinden die de deal überhaupt wil.'
Vierhonderd miljoen euro per kwartaal vindt via Mn Services zijn weg van werkgevers naar pensioen- en bedrijfstakfondsen. De administratieve dienstverlening van Mn Services staat of valt met een goede afwikkeling van deze geldstromen. 'Hoe eerder de betalingen binnen zijn, des te eerder het geld belegd kan worden.'
Over credit management hoeft Koninklijke Ten Cate weinig wijs te worden gemaakt. Het zit al decennialang in de vezels van het bedrijf. Nadat het in de jaren zeventig als gevolg van een failliete klant enkele miljoenen guldens mocht afschrijven, is het vroegere textielbedrijf continu alert. 'Als de klant van onze klant niet betaalt, krijgen wij ook niets.'
Slimme ondernemers zetten credit management niet in als 'repressiemiddel', maar juist als instrument om nieuwe markten open te kunnen breken.
Vorig jaar mocht credit manager Benelux Henk Geer van Dell de Credit Management Award in ontvangst nemen. Het was de ultieme bekroning voor een succesvol on line-platform. Inmiddels is Geer naar het Franse Montpellier verhuisd om daar voor Dell dat kunstje nog eens te flikken. Voor geheel Zuid-Europa dit keer.
Nog nooit gingen zoveel bedrijven failliet. Over de oorzaken valt te twisten. De recessie! Onzin: slecht management! Hoe dan ook: kansen genoeg voor credit managers.
Wolters Kluwer publiceerde deze week zijn kwartaalcijfers. Het uitgeefconcern doet zijn best trouwe klanten te leren om ook te betalen voor uitgeefproducten die via internet worden aangeboden.
Op de website van de Vereniging Voor Credit Management gaf mr. Mannes Westhuis onlangs een waarschuwing over een commerciële boodschap van een automatiseerder (lees de column op www.vvcm.nl). Deze boodschap draagt volgens hem niet bij aan een betere betaalmoraal.
De ANWB zocht een model dat antwoord gaf op de volgende vragen: · Hoe vertaal je de gekozen strategie in goed bestuurbare doelen? · En hoe kun je beter bijsturen om deze doelen te realiseren? · Hoe zorg je voor een klantgerichte en transparante manier van werken? Een aantal vragen waar veel bedrijven mee worstelen en waar dan ook tal van instrumenten en hulpmiddelen voor worden aangeboden.
Zelden is er in Nederland in zo brede kring zo veel commotie ontstaan over een jaarrekeningonderwerp als over de verwerking van pensioenverplichtingen. Waarom levert een accountingstandaard die door een aantal grote Nederlandse bedrijven reeds jarenlang wordt gehanteerd, zo veel discussie op? Welke verdere ontwikkelingen staan ons te wachten?
Niet langer is de CFO vanzelfsprekend een voormalige registeraccountant. Naarmate de functie breder wordt en het bedrijfsleven internationaler, worden er steeds meer opleidingsroutes mogelijk. Universiteiten haken daar gretig op in.
"Ik ben ooit begonnen met havo, vervolgens heao-commercieel en daarna heb ik bedrijfseconomie gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg. Zeven jaar daarna heb ik een postdoctorale controllersopleiding gevolgd aan Nijenrode.
"Ik ben gestart met heao-bedrijfseconomie met als hoofdvak bedrijfsadministratie. Daarna ben ik gaan werken bij de financiële administratie van een multinational. Maar ik was vooral met accountancy bezig. Ik wil breder werken en ook rapportages doen. Daarom ben ik de Hofam gaan doen, maar dat viel me bijzonder tegen. Mijn medestudenten waren net afgestudeerde heao'ers zonder leidinggevende positie. De opleiding behandelt cases. Het is de bedoeling dat studenten ervaringen uitwisselen. Maar dat gaat niet als ze die niet hebben. Daarvoor doe ik natuurlijk geen postdoctorale studie, ik had beter een MBA kunnen volgen. Mijn einddoel is om financieel directeur of CFO te worden.
"Ik heb een SPD-opleiding gevolgd en ben nu bezig met een MBA-opleiding bij NCOI. Nee, dat is geen financiële opleiding. Ik heb voldoende ervaring met het financiële vak en wil me daar niet verder in specialiseren. Ik heb inmiddels voldoende financiele kennis.
Hun oude beroep zouden ze amper meer kunnen uitoefenen, zo snel is de financiële functie veranderd. Vier ex-CFO's beschouwen de ontwikkelingen in hun vroegere vak. De huidige generatie CFO's heeft de crisis een beetje aan zichzelf te wijten, menen zij. Niet iedereen zal zich hier goed doorheen slaan. Maar anderen worden juist gelouterd. "Als ze het niet kunnen, zakken ze door het ijs en worden ze vervangen. Inderdaad, een hard proces, maar zo werkt het."
Begin jaren '90 introduceerde de Amerikaanse investeringsbank J.P. Morgan Value-at-Risk (V@R) als een model voor risico meting en risico management. Met de introductie van V@R werd een standaardmodel voor risico management publiek gemaakt waar op dat moment veel behoefte aan bestond. Sinds de introductie van V@R heeft deze risicomaatstaf sterk aan populariteit gewonnen, en tot op de dag van vandaag wordt V@R door vele organisaties gebruikt als een vorm van risico rapportage, en daarmee ook als een vorm van risico management. Ik wil op een eenvoudige manier uitleggen dat deze manier van risicometing een achterhaalde methode is.
Michiel Potter is chief financial officer van ICTonderneming IBS Nederland. "Wij leveren vooral ICToplossingen, zoals voor het financiele vakgebied, die de kern van de operatie van een bedrijf betreffen. Dat schept toch bepaalde mogelijkheden tijdens een faillissement, omdat een curator in eerste instantie een doorstart zal willen maken. Daarvoor heeft hij deze essentiële software en hardware nodig."
1 Slecht management Slecht topmanagement verzamelt slecht middenkader om zich heen (de goeden hebben al een andere baan gevonden).
René Verbruggen is chief financial officer van ISS Nederland, dat facilitaire diensten verleent. Hij onderscheidt twee soorten diensten, die beide een eigen betalingsgedrag met zich meebrengen. "Aan de ene kant leveren wij de 'gewone' schoonmaakdiensten en doen we de groenvoorziening. Deze raken niet direct de kernactiviteit en klanten zijn daarom minder snel met betalen. Aan de andere kant leveren we ook cateringdiensten en maken we schoon bij industriële klanten.
Vraag de CFO van het jaar Tom de Swaan van ABN AMRO of hij CEO wil worden en het antwoord is ontkennend. Nee, ik heb al een prachtige baan, mompelt hij als hem op de man af wordt gevraagd of hij de plaats van Rijkman Groenink zou willen innemen. Vanwaar die aarzeling?
Hoe doet u het in vergelijking met branchegenoten? Presteert uw organisatie wel goed genoeg? Behaalt u een goed rendement op investeringen of doet u het beduidend slechter dan anderen? Antwoord op dat soort vragen biedt een vrij toegankelijk systeem van het American Productivity & Quality Center (APQC).
Veel Nederlandse ondernemingen die onder de corporate-governancecode vallen, zijn zich nog onvoldoende bewust van de gevolgen van deze code en hebben daardoor geen adequate maatregelen getroffen. Slechts 12 procent van de grote bedrijven (met meer dan honderd medewerkers) vindt het onderwerp bedrijfsrisico's op de bestuursvergadering 'zeer belangrijk'. Eén op de drie grootste bedrijven spreekt van 'een onbelangrijk agendapunt' en 18 procent stelt de bedrijfsrisico's zelfs in het geheel niet aan de orde. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Aon Nederland naar risicomanagement in het bedrijfsleven.
Als de CFO zich in toenemende mate met de positionering en reputatie van de onderneming zal bezighouden, kan hij maar beter zijn voorbereid. Niet dat hij 'mister personality' van de onderneming hoeft te zijn. Maar wanneer de media aan de deur kloppen, moet hij wel de 'corporate story' kunnen uitdragen.
De aanbeveling van de code- Tabaksblat om de accountant in de aandeelhoudersvergadering te bevragen over zijn verklaring en de daaraan ten grondslag liggende werkzaamheden heeft de potentie om een revolutie teweeg te brengen. Deze aanbeveling heeft niet alleen gevolgen voor de krachtsverhoudingen tussen de accountant, de commissarissen, het bestuur en de aandeelhouders, maar vooral ook voor de eisen die aan de accountant en de CFO worden gesteld.
De laatste voorspellingen van het CPB geven drie groei-jaren op een rij. In zowel 2004 en 2005 als 2006 gaat het goed. De eerste verwachting voor 2006 is een groei van meer dan 2 procent. Dat wil zeggen dat we met zijn allen de komende jaren tussen de 4 en 5 procent gaan groeien. Het managen van een omslag naar beneden is voor CFO's al moeilijk, maar zijn ze in staat de omslag ten gunste in goede banen te leiden?
Een vordering die maar blijft openstaan. Of orders die ineens veel omvangrijker worden of juist in delen worden geknipt. Een goed financieel verstaander heeft maar een half woord nodig om te zien of zijn klant in betalingsproblemen komt. Maar in de meeste gevallen is dat besef van 'early warning signs' ver te zoeken.
Directeuren en managers die zware financiële delicten plegen mogen enkele jaren lang geen bedrijf meer leiden. Dit schrijft minister Piet Hein Donner van Justitie in een brief aan de Tweede Kamer.
Topbestuurders vrezen dat zij door de strengere regels voor corporate governance minder tijd zullen overhouden voor de strategische en operationele zaken van hun onderneming.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl