Vaste onkostenvergoedingen, Kosten van werkkapitaal, Adequaat voorraadbeheer, Planmatige aanpak, Financieringskosten, Sponsoring, Kosten facilitaire diensten, Kosten telecommunicatie, Autokosten.
Vijftig losse bedrijven omvormen tot één geoliede machine. Dat is wat CFO Rudi Mussche de afgelopen jaren bij Radio Holland Groep voor elkaar kreeg. Zowel operationeel als financieel ligt het bedrijf op koers. 'De basis is gelegd. De focus ligt nu op het aanbrengen van verbeterprocessen en het beperken van risico's.'
De praktische bruikbaarheid van budgetten staat al enige tijd ter discussie. Men vindt het genereren van budgetten te duur; ze hebben te weinig toegevoegde waarde en zijn te snel achterhaald zijn. Met name uit de Angelsaksische literatuur doemt een beeld op dat het budget wel eens zijn langste tijd zou kunnen hebben gehad en dat het een kwestie van tijd is voordat alternatieven breed worden ingezet. Hierbij is zelfs al sprake van het geheel afschaffen van het budgetteringsproces. Uit de Interim Times, het relatiemagazine van Steens & Partners Interim Finance Consultants
Als gevolg van de toenemende nadruk op kostenreductie en waardecreatie en de ontwikkeling naar centralisatie van financiële services, wordt de behoefte bij ondernemingen aan meer inzicht en greep op de resultaten steeds groter. Dat een uitgekiende prestatiemanagementoplossing daarbij essentieel is, wordt steeds vaker onderschreven door onderzoeksresultaten in binnen- en buitenland. Maar hoe kun je als organisatie het meeste rendement uit prestatiemanagement halen?
Corporate Performance Management is een breed begrip dat voor de CFO conceptueel wel duidelijk is, maar waar handen en voeten aan gegeven moet worden. In dit artikel wordt op basis van bewezen Best Practices aangegeven wat World-Class presterende bedrijven doen op het gebied van CPM.
Er is nogal wat kritiek geweest op het functioneren van de traditionele rating agencies. Zo zouden zij te laat hebben gesignaleerd dat bedrijven zoals Enron, WorldCom en Parmalat in de problemen waren geraakt. Ondanks deze kritiek leveren de rating agencies zeer waardevolle informatie aan alle spelers op de internationale kapitaalmarkten.
Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland werd op 9 maart verkozen tot credit manager van het jaar. Een paar weken later kijkt hij terug op de verkiezing en merkt hij dat er toch wel iets is veranderd sindsdien.
Ben Walet won vorig jaar de credit management award door bij Getronics de procedures en processen op orde te brengen. Nu wacht de volgende veranderingsklus: één centrale CM-afdeling voor de combinatie Getronics - PinkRoccade.
Paul Fentener van Vlissingen heeft eens gezegd: "Ondernemen draait om fatsoen. Wie zich hieraan houdt heeft geen code Tabaksblat nodig. Dat moet in je zitten, dat valt niet te reguleren met allerlei regeltjes en rapporten".
Hoe ziet het proces van performance management er precies uit? En hoe kunnen organisaties zeven belangrijke management- en accountingmethoden toepassen ter ondersteuning en verbetering van performance management?
De rechtszaak tegen de voormalige topmannen van Ahold is begonnen. Cees van der Hoeven, Michiel Meurs, Jan Andreae en Rolan Fahlin staan terecht om zich te verantwoorden voor het Ahold debacle. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Is deze topmanagers van weleer iets aan te rekenen? We waren er toch allemaal bij?
Een groeiend aantal accounting en financiële professionals ontvangt een bonus naast zijn salaris. Bonussen zijn niet meer uitsluitend bestemd voor hogere posities in organisaties, hoewel juist de extra inkomsten van de kopstukken vaak in de media worden uitgelicht.
Vooruitlopend op de hype, ontwikkelde Bert Moser, financieel directeur van de Unica Installatiegroep, een concept voor gezamenlijke ondersteunende diensten. Sinds enkele jaren staat het SSC er. 'Als team hebben we wat te bewijzen.'
Een jaaromzet van 37 miljard US dollar wereldwijd, een personeelsbestand van 156.000 mensen en in Nederland een klantenportefeuille met daarin onder meer luchtvaartmaatschappijen, olieraffinaderijen en grote retail ketens. Daarmee is Fujitsu Services wereldwijd de derde speler op de markt van it-services, maar dat is voor Finance Director Ad Bax niet genoeg. "We moeten exponentieel groeien".
Wanneer men een zakenrelatie heeft die zijn betaalplichten niet nakomt is dat erg vervelend. Als na verscheidene verzoeken om de schuld te betalen de debiteur nog steeds niet overstag gaat, wordt het tijd om serieuze stappen te ondernemen. De meest effectieve en logische stap is om een incassobureau in te schakelen.
Het effect van het functioneren van de controller wordt maar voor een relatief klein gedeelte bepaald door vaktechniek. Vakmanschap is meer dan alleen kennis: het zijn juist de persoonlijke vaardigheden die het verschil maken tussen een meer of minder succesvolle controller of financieel manager.
In navolging van Amerika begint ook in Europa Six Sigma aan populariteit te winnen. Maar wat is Six Sigma nu precies? Waar komt het vandaan? Wat kun je er als financieel manager precies mee doen? En werkt het ook in financiële organisaties?
Rien van Poelgeest (3M Nederland) is de winnaar van de Credit Manager of the Year Award 2006. Uit handen van oud-minister Benk Korthals kreeg hij de felbegeerde Award uitgereikt. Een zichtbaar ontroerde Van Poelgeest nam de Award in ontvangst, maar vond dat de award niet voor hem alleen was bestemd. De overige 15 genomineerden waren net zo goed winnaars.
Kendrion heeft eind jaren negentig door een diep dal moeten kruipen. De fabrikant van onder meer elektromagnetische componenten had in veel opzichten de wind tegen. De onderneming uit Zeist had te leiden onder een aantal slecht renderende acquisities. Daarnaast heeft de verkoop van Pinguin aan zijn toenmalige CEO Jan Bernard Wolters het bedrijf in de problemen gebracht. CFO Eiko Ris sprak tijdens het Jaarcongres Credit Management op openhartige wijze over de moeilijke periode van Kendrion, de fouten die zijn gemaakt, maar ook over de succesvolle weg naar herstel.
Voordat de felbegeerde Credit Manager of the Year Award 2006 werd uitgereikt, moest Van Poelgeest (3M Nederland) eerst nog even aan de bak. De credit manager van 3M Nederland was een van de zes experts die een workshop verzorgde voor de aanwezigen op het congres.
Tien valkuilen in credit management. Zoveel mogelijk geld binnenhalen voor de onderneming pakt niet altijd positief uit. Mr Mannes Westhuis, voorzitter Vereniging Voor Credit Management, weet er over mee te praten. Speciaal voor het eerste nummer van het nieuwe Tijdschrift Financieel Management zette hij 10 valkuilen op een rij.
Over twee dagen barst het feest weer los. In het NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt donderdag de 3de Credit Management Award uitgereikt. Vorig jaar ging Getronics er met de felbegeerde award vandoor. Wie krijgt dit jaar de eer? Nog een keer blikken we terug: Ben Walet, Manager Credit Control bij Getronics Nederland wist de DBO (Days of Billings Outstanding) in korte tijd van 70 dagen terug te brengen naar 40 dagen.
Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag.
Outsourcen en compliance: het blijven de key-words voor het internationale bedrijfsleven. Essentieel voor de CIO is om op beide vlakken de volledige regie in eigen handen te houden, zeker als hij/zij te maken krijgt met een combinatie van beide thema's. De in dit kader meest in het oog lopende regeling van de laatste tijd, de Sarbanes-Oxley Act (SOx-Act), heeft vergaande gevolgen voor de bedrijfsvoering. Complexer wordt het als een bedrijf zijn processen heeft uitbesteed aan een serviceorganisatie. Wie is in deze situatie verantwoordelijk voor de processen en hoe toon je als CIO aan volledig in control te zijn?
Credit management is onderdeel van de klantbenadering van internetbedrijf LensExpress. Directeur Marc Pols weet met zijn beleid goed betaalgedrag af te dwingen. En het risico dat hij al loopt, heeft hij buiten de deur geplaatst. Resultaat? Een wanbetalingpercentage van 0,1 procent.
Olympia uitzendburo realiseerde in 2005 een omzet van waarschijnlijk 138 miljoen euro. Dat is 38 procent meer dan het jaar daarvoor. Gevolg: bijna een verdubbeling van het aantal facturen waarvan de kwaliteit ook nog eens gestegen is. 'En toch doen we alles nog met hetzelfde aantal fte's als vorig jaar.' Het motto van Olympia 'wij werken ons uit de naad voor u' heeft ook betrekking op de afdeling Finance van manager Paul Verdiesen.
Een strakke structuur, afspraken die voor iedereen duidelijk zijn, dat maakt het binnenhalen van vorderingen een stuk makkelijker. En dan gewoon doen wat er gedaan moet worden. Maarten Verheul, Financial Director Bandolera: 'Voor mij is het een sport, daar doe ik niet moeilijk over.'
Cannondale produceert sinds vijftien jaar vanuit een vestiging in Oldenzaal fietsen voor de Europese markt. Voormalig accountant Jos Hofste is er financieel manager. Zijn focus ligt momenteel op credit management.
Jaarlijks zo'n 45.000 facturen - waarvan meer dan de helft voor klanten uit het buitenland - en ruim 14.000 klanten. 'Als ik bakstenen verkocht, zou ik streven naar een DSO van dertig tot veertig dagen', zegt Ed van der Plas, hoofd Financiële Administratie van het Nederlandsch Octrooibureau. 'Maar in onze branche is een DSO van vijftig tot zestig dagen een hele prestatie.'
Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland, wist de DSO van 47 naar 34 terug te dringen. Niet alleen door bij klanten tijdige betaling te realiseren, maar ook door hen te trainen in credit management. In de vijftien jaar dat hij al op dit gebied actief is, heeft hij veel kennis en ervaring opgedaan, die hij niet alleen reserveert voor zijn werkgever, maar ook voor klanten.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl