Uit onderzoek onder Nederlandse travel managers blijkt dat zij in 2013 weinig veranderingen verwachten voor de zakenreizen ten opzichte van vorig jaar. Zo denkt het merendeel (65 procent) dat het aantal zakenreizen komend jaar gelijk zal blijven.
Uit promotieonderzoek blijkt dat managers die het politieke spel achter de schermen beheersen, macht kunnen ontwikkelen die op cruciale momenten beslissend kan zijn. Deze managers verhogen zo het eigen welbevinden op het werk en zijn beter in staat de eigenbelangen van loopbaan en functie te behartigen.
Het permanent controleren en monitoren van de maatregelen die bedrijven nemen om de kwaliteit van de bedrijfsprocessen te kunnen waarborgen, staat bij veel ondernemingen nog in de kinderschoenen.
Afgelopen jaren heeft bij veel bedrijven de focus gelegen op het fuseren of afstoten van niet- kernactiviteiten. Nieuwe manieren vinden om met lage kosten een goede omzet te behalen. Hiervoor waren ingrijpende maatregelen nodig; afscheid nemen van personeel, focussen op de kernactiviteiten en kritisch investeren in de opleiding en ontwikkeling van mensen.
Sinds 1 december is het nieuwe Office officieel beschikbaar. Microsoft heeft Office, en met name Excel, flink onder handen genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Excel 2013? Met de 8 nieuwe functionaliteiten die in dit artikel worden uitgelicht bespaart u veel tijd en boekt u gegarandeerd betere resultaten met Excel.
Als je succesvol iets wilt verkopen - een product, een idee of een businessplan, zul je mensen moeten overtuigen van het belang hiervan. De ideale manier hiervoor is een verhaal te gebruiken. Mensen zijn gek op verhalen; dit is gedurende de lange evolutie van de mens ingebakken. Maar hoe maak je jouw verhaal zo overtuigend mogelijk? Door de vijf elementen gebruiken die aan de basis staan van alle geweldige verhalen.
De Nederlandse energiesector is na de splitsing van commerciële en gereguleerde activiteiten bezig met vraagstukken rond positionering en herinrichting. Dit geldt voor de primaire bedrijfsonderdelen, maar ook voor financiën. De primaire bedrijfsonderdelen verwachten van financiën structureel betere prestaties in termen van kosten en informatieverstrekking, maar vooral ook als businesspartner.
Enige tijd geleden schreef LinkedIn-oprichter Reid Hoffman over de 3 puzzelstukken die je carrièrepad vormen. In dit artikel maakte hij duidelijk hoe je jouw competitieve voordeel als professional kunt bepalen. In dit vervolg beschrijft hij de volgende stap, namelijk hoe je dit competitieve voordeel in een flexibel persistent carrièreplan kunt verwerken.
Financieel Management en Finance.nl voeren jaarlijks een onderzoek uit naar de beste werkgevers voor financials. Circa 50.000 financials krijgen de vragenlijst en geven aan waar zij graag zouden werken en wat belangrijk is voor hen in hun werk. Een uniek onderzoek dat inzicht geeft in de arbeidsmarkt. De resultaten worden gepubliceerd in de carrierespecial van Tijdschrift Financieel Management en op de websites www.financieel-management.nl en www.finance.nl
(Financieel) bestuurders en riskmanagers hebben onvoldoende toegang tot up-to-date informatie om de juiste beslissingen te nemen als gevolg van schommelingen op de beurs. Dat bleek afgelopen maand uit internationaal onderzoek dat onderzoeksbureau Lepus uitvoerde in opdracht van business intelligence (BI-)specialist QlikTech. Slechts vijf procent van de wereldwijd ondervraagde executives beschikt over actuele riskmanagementinformatie om direct op veranderingen in te kunnen spelen.
Geert Schretlen is een gepassioneerde finance professional die veel ervaring heeft opgedaan bij Nederlandse Benelux organisaties - onderdeel van multinationals - om de financiële en fiscale processen inzichtelijk te maken van gelieerde bedrijven in België. Welke verschillen in processen is hij tegen gekomen in zijn klus bij E.ON Belgium? En wat heeft hij gedaan om de financiële en fiscale huishouding te optimaliseren, daarbij rekening houdend met cultuurverschillen?
Het samenstellen van (management)rapportages is voor financiële professionals een tijdrovende en foutgevoelige klus. Gegevens worden verzameld door diverse collega's en in spreadsheets met behulp van knip-en-plak werk geconsolideerd. Terwijl financials die tijd beter kunnen besteden aan de interpretatie van de overzichten. Er is nu een makkelijke oplossing voor handen.
Hoewel Big Data analytics talrijke mogelijkheden biedt om economisch voordeel te halen uit grote hoeveelheden data, wordt slechts 0,5 procent van de wereldwijd opgeslagen informatie (Digital Universe) geanalyseerd. Bovendien is minder dan 20 procent van de data goed beveiligd.
Honderdduizenden Facebook-statusupdates per minuut, miljoenen mailtjes die dagelijks verstuurd worden en ontelbare auto's die alleen al in Nederland langs een sensor van een trajectcontrole rijden. We verzamelen en beheren de laatste jaren enorme hoeveelheden gegevens, afkomstig van social media, websites of sensornetwerken. En plotseling heeft iedereen het erover: Big Data.
Als recruiter is het altijd fijn te zien dat financials ondernemend zijn. Ondernemen betekent namelijk, m.i. dat je het net even anders wilt doen, net even voor de troepen uit wilt lopen, net even slimmer probeert te zijn dan wat er op dat moment geldend is.
'Stelling durven nemen en de rug recht houden' gaat controllers die in hun rol acteren als business partner relatief gemakkelijk af. Meer moeite hebben zij met effectief communiceren (soft skills) en balanceren tussen hun controlfunctie en resultaatverantwoordelijkheid.
In het kader van een verdere optimalisatie van het Tax Controle Framwork (TCF) en de tendens om afspraken te maken met de Belastingdienst omtrent Horizontaal Toezicht besteden bedrijven meer en meer aandacht aan een juiste toepassing van transfer pricing en de wijze hoe een en ander tot stand komt en vastgelegd moet worden in de AO/IC processen. Praktijkexpert Geert Schretlen geeft 10 gouden tips om uw transfer pricing naar een hoger niveau te brengen.
Hoe staat de ontwikkeling van Financials naar business partners ervoor? We nemen een kijkje in de praktijk van de finance community van Capgemini. Dit consultancy en IT bedrijf wil haar financials ontwikkelen naar business partners, waarbij deze kunnen bijdragen aan de winstgevendheid van de onderneming. Een aantal stappen zijn al genomen en momenteel werkt een groep high potentials binnen Capgemini aan de verdere uitrol.
De schommelende consumentenvraag in combinatie met de economische onzekerheid en het steeds vaker voorkomen van natuurrampen dwingt veel ondernemingen ertoe hun productieprocessen ingrijpend te herzien.
Kan een financial een ondernemer zijn? En mag het? Of moet het zelfs? Vragen die met enige regelmaat in algemene zin worden gesteld. Maar een generiek antwoord op deze vragen, dat bestaat niet.
Enige tijd geleden verscheen er een artikel online van Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn, over concurreren op de arbeidsmarkt. Hij beschrijft de drie puzzelstukjes die je carrièrepad vormen. Iedere finance professional zou deze puzzelstukjes voor zichzelf moeten vaststellen, en regelmatig moeten evalueren, om blijvend competitief te acteren op de arbeidsmarkt voor financieel talent.
De omgeving van de financiële functie is aan sterke veranderingen onderhevig en wordt steeds complexer. Onder de huidige moeilijke marktomstandigheden neemt de druk op groei en winstgevendheid bij organisaties toe. Hierdoor moet de financiële functie binnen een bedrijf steeds meer een strategische rol gaan spelen. Voor die omschakeling is wel een doordacht plan nodig, menen Evert van Os en Alexander Staal van PwC.
De inkoopwereld binnen overheidsinstellingen is volop in beweging. De economische crisis, budgetten die al jaren naar beneden bijgesteld worden, "meer doen met minder geld"... Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat naast vermindering van het aantal ambtenaren, ook een goed en professioneel inkoopproces een bijdrage kan en moet leveren aan taakstellingen op het gebied van kostenreductie.
Mag Finance mee ondernemen? En zo ja: hoe ver kan Finance hierin gaan? In dit artikel wordt een toekomstbeeld van Finance als business partner geschetst: De afdeling Finance met het gedrag van een co-creator. Een bijdrage leveren aan de waardecreatie voor de business en een ondernemende houding worden steeds belangrijker.
Het merendeel van de HR-professionals (50%) heeft nog nooit van de Wet Uniformering Loonbegrip (ULB) gehoord, of kent deze alleen van naam. In 16% van de gevallen heeft het Hoofd Salarisadministratie er nog nooit van gehoord, bij medewerkers salarisadministratie ligt dit zelfs op 30%.
Hoewel de mogelijkheden voor Continuous Auditing & Monitoring er al ruim twintig jaar zijn, hebben veel bedrijven de acceptatie en implementatie ervan nog niet bereikt. Een gemiste kans, zo bleek tijdens een recente bijeenkomst, waar Hanco Sinke van ASML uit de doeken deed waarom Continuous Auditing & Monitoring, ofwel het direct en efficiënt bewaken van risicovolle processen, voor elk bedrijf van grote waarde kan zijn.
Hoe lang is het geleden dat je je rijbewijs hebt gehaald? De kans is groot dat je inmiddels in een veel modernere auto rijdt dan bijvoorbeeld dat Opeltje van toen.
Terwijl het Nederlandse bedrijfsleven vooral stuurt op harde factoren als winstmaximalisatie, willen managers juist minder focus op kostenbeheersing. Bovendien blijkt dat succesvolle organisaties niet zonder een zachte hand en bevlogen medewerkers kunnen. Dat zijn enkele resultaten uit de wendbaarheidsmonitor van Yacht dit kwartaal.
Een kleine 6 maanden geleden schreef ik een blog over één van de seizoenspatronen binnen organisaties: "In mei gaan we naar de hei!". Directies en MT's kijken 1x per jaar (rond mei) eens kritisch naar hun strategie om deze al dan niet bij te stellen. Ik gaf aan dat ik dat een nutteloze exercitie vind.
'Sparringpartner van de directie, het geweten van de organisatie, business partner zijn', grote woorden en hedendaagse kwaliteiten die van de moderne controller worden verwacht. Goed vakmanschap alleen is lang niet meer voldoende om een effectieve controller te kunnen zijn. Eric Kemperman bespreekt op herkenbare en vermakelijke wijze de evolutie van het vak en sluit af met 5 onmisbare tips waarmee u in uw transformatie tot business partner uw voordeel kunt doen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl