Als het aan de door de Staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk ingestelde Commissie Burgmans ligt, wordt in de code Tabaksblatt opgenomen dat ondernemingen jaarlijks moeten rapporteren over hun beleid ten aanzien van maatschappelijk verantwoord onder-nemen (mvo).
Een tijdje terug stond er een telg uit het schoenenbedrijf Van Bommel in de krant. Op de vraag van de journalist of ze daar al 'groene schoenen' hadden, zei hij gewoon nee. Naar zijn opvatting interesseert het de klanten niet hoe groen hun schoenen zijn. Een verfrissende opvatting.
Welke bank is duurzaam en maatschappelijk verantwoord bezig, en welke niet? Tot voor kort was het onderscheid eenvoudig te maken. Duurzaam was een bank als Triodos, in 1980 opgericht met omgerekend iets meer dan een half miljoen euro kapitaal, en sindsdien uitgegroeid tot een toonbeeld van maatschappelijke deugdzaamheid. Windmolens, biologische landbouw, microkredieten aan arme wereldburgers, noem maar een goed doel, en Triodos kan er een belegging bij leveren.
Uitgaande van het ontstaan van de aarde door de oerknal, zal ook communicatie middels evolutie tot stand zijn gekomen. Hoe communicatie in de beginfase was, als eencelligen in kokende zeeën, is lastig te zeggen.
Hot nieuws was het. Minister Wouter Bos van Financiën maakte de plannen bekend hoe het nu verder moet met Fortis Bank Nederland en ABN Amro. Want, sinds eerder dit jaar zwaait de overheid de scepter over de noodlijdende bank. Maar dat kon toch niet eeuwig zo blijven?
Tijden veranderen. In Amerika zal voor het eerst in de geschiedenis een zwarte president het Witte Huis bewonen en de wereldwijde kredietcrisis heeft ertoe geleid dat zelfs de meest verstokte vrijemarktdenkers knarsetandend hebben ingestemd met overheidssteun aan banken en bedrijfsleven.
Het budget volgens Van Dale: bud·get [budzjet]: "te besteden bedrag;" En bij bud·get·te·ren: "onderbrengen in een begroting". Onderbrengen in een begroting dus. En wat zegt Van Dale tenslotte over een begroting? "Voorlopige berekening van inkomsten en uitgaven voor het komende jaar." Maar ook "kostenraming van een plan".
De belangrijkste factor in de ontwikkeling van globalisering is van logistieke aard: als we de goederen niet voor aanvaardbare kosten van de ene plek op de aarde naar de andere kunnen krijgen, gaat het niet werken. En als het gaat om logistiek, loopt Nederland of liever gezegd Nederstad voorop.
Wie herinnert zich niet de eerste fraaie kleurenfoto's die vanuit de ruimte van de aarde zijn gemaakt? Een kleurige bal in een onherbergzame oneindigheid. Een zich onderscheidende eenheid. In die zin is globalisatie, de term mondialisering bevalt mij beter, niet meer nodig.
Afstand is dood, riepen de goeroes eind jaren negentig. Dankzij het internet lag New York vlak naast Bangalore en Hongkong om de hoek bij Londen.
De wereldorde is fragiel. In de landen van de Europese Unie en in de EU als geheel zijn politiek en bestuur losgeraakt van de burgers. Elektronische automaten zijn de facto de baas en de burgers zijn gereduceerd tot louter verlengstuk daarvan. IFRS, US-GAAP en controle missen een op de huidige realiteit geënt wetenschappelijk fundament. Hoe kan de in accountancy aanwezige oordeelskracht worden gemobiliseerd en bijdragen aan een gezondmaking van de maatschappelijk economische ordening?
Of het nu gaat om persoonlijke of om zakelijke relaties: stoppen op het hoogtepunt is ideaal.
Activistische aandeelhouders, hyperconcurrentie, compliance en ander onheil, het vreet allemaal managementtijd. Wie zijn agenda met dergelijke onderwerpen vol ziet staan, denkt niet echt aan innovatie, maar aan de dagelijks gebruikte KPI's voor risicobeheersing en efficiency. Andere KPI's kunnen soelaas brengen. En een andere leiderschapsstijl.
Directeuren twijfelen publiekelijk aan de zelfstandige totstandkoming van het accountantsoordeel over de jaarrekening. Dit tast de essentie van de accountantsverklaring aan. Hoe deze twijfel weg te nemen?
Praten over prijzen is in. Over de prijzen van voedsel, benzine en diesel schijnt iedereen het eens te zijn: veel te hoog. Krant en televisie brengen wereldwijde protesten binnen onze huiskamers. De politiek komt met de zeer voorspelbare, maar verkeerde suggestie om in te grijpen.
Bureaucratie is goed fout, daarover zijn we het met z'n allen eens. Toch zijn er steeds meer organisaties die zich als een bureaucratie organiseren.
Wel eens betrokken geweest bij een aanvraag voor een innovatiesubsidie? Zo ja, op welk moment in de besluitvorming kwam de subsidie toen ter sprake? Direct aan het begin van het innovatieproject, toen iemand bedacht dat uw bedrijf met behulp van de subsidie nieuwe technologie zou kunnen ontwikkelen? Of pas helemaal aan het eind, toen er eigenlijk al over het project besloten was?
Zonder innovatie geen economische groei. Maar niet alle innovaties pakken gunstig uit.
Als er ooit een tijd is waarop de uitdrukking Cash is king van toepassing is, dan is het wel hedentendage. De internationale kredietcrisis maakt dat banken kritischer zijn dan ooit rondom alles dat met financiering te maken heeft. En deze houding werkt ook door in de markt van fusies en overnames.
Ondernemingen moeten op steeds meer gebieden aan steeds meer partijen verantwoording afleggen. Zo moeten zij zich correct gedragen op de gebieden accounting, integriteit, financiën en milieu en op het terrein van corporate governance, veiligheid en risicomanagement.
Aan de bouw van reputaties wordt heel veel aandacht besteed. Maar aan early warning systems ter inventarisatie van de reputatierisico's wordt - zeker door niet-beursgenoteerde bedrijven - geen stuiver uitgegeven. Ten onrechte.
Is het toeval? Sinds de corporate governance Tabaksblat in 2004 van kracht werd, is Nederland een gewild land om overnamekoopjes te scoren. Niet verwonderlijk want de code liet beursgenoteerde ondernemingen stuk voor stuk hun beschermingswallen afbouwen. Daarbij kwam een toegenomen assertiviteit van aandeelhouders.
Je hoort het tegenwoordig veel: het draait om talentmanagement bij het binden en boeien van medewerkers. Kunnen we met deze term een nieuw werkwoord toevoegen aan de dikke Van Dale? Vandaag de dag worden werkgevers door de krapte op de arbeidsmarkt uitgedaagd om creatief te zijn.
De nu al maandenlang voortwoekerende vertrouwenscrisis op de financiele markten wordt ook steeds meer op andere markten gevoeld. Zelfs op de Nederlandse huizenmarkt, waar de prijzen jaren achtereen zijn gestegen.
Je zou verwachten dat het nu langzaam zou gaan afkoelen. Het is half zes in de middag en de temperatuur is nog steeds veertig graden. Veel mensen die ik spreek zeggen dat de regentijd in aantocht is. Vooralsnog is daar weinig van te merken. Ondertussen wordt in de keuken het gekakel steeds luider. De elektricien krijgt op zijn kop van de kokkin omdat de stroom is uitgevallen. En alhoewel het Frans de nationale taal in Mali is, worden ruzies nog steeds in lokaal dialect uitgevochten.
Laatst hoorde ik het weer eens iemand veelbetekenend zeggen: meten is weten. En dat moest dan maar een voldoende onderbouwing zijn voor het opstarten van een performance management-traject. Volgende onderwerp. Misschien is het omdat het zo lekker bekt, maar meten is weten is natuurlijk een dooddoener.
Olie, metalen, voedsel, vrijwel alle grondstoffen zijn de afgelopen tijd in prijs geëxplodeerd. Maar vreemd genoeg vallen de prijsstijgingen welbeschouwd mee.
Het lijkt een voor de hand liggend antwoord op de simpele vraag: hoe (be)stuur je een organisatie? Met behulp van managementinformatie natuurlijk. De praktijk blijkt weerbarstiger. Veel ondernemingen ontberen heldere management informatie die helpen de onderneming op de juiste koers te houden of te krijgen.
Wankelende zakenbanken, paniekerige centrale banken, noodkredieten van honderden miljarden dollars en euro's. Er gaat geen week voorbij of de wereld wordt verrast met een nieuw vuurwerk. De kredietcrisis is als een veenbrand die na iedere bluspoging weer ergens anders opvlamt.
Van de week was de eerste aflevering Dragon's Den op televisie, een programma waarin ondernemers hun idee voorleggen aan investeerders. Voorlopige conclusie? De ondernemers hebben er niets te zoeken, de investeerders evenmin.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl