Het woord business model kan intussen al op de lijst van veel gebruikte buzz words worden geplaatst, waarvan de helft van de mensen die dit woord gebruikt eigenlijk nog niet eens weten waar ze het over hebben. Maar was het niet ooit Dilbert (www.dilbert.com), de uitvinder van het Dilbert principle (iemand maakt net zo lang promotie tot hij op een plek zit dat hij geen kwaad meer kan doen voor de organisatie), die beweerde, dat als je maar genoeg buzz words gebruikte, je flink kon stijgen op de maatschappelijke ladder?
Voor wie op zoek is naar buitenkansjes en flinke risico's niet schuwt zijn 2012 en 2013 topjaren. Investeren is flink goedkoper dan enkele jaren geleden, een omstandigheid die bijdraagt aan mooie rendementsverwachtingen. Maar wie verstandig is investeert ook in zijn personeel.
Je kunt binnen mijn vakgebied van performance management en business intelligence tegenwoordig geen internetpagina meer aanklikken of er staat wel iets over Big Data. Het is op dit moment dé hype. Je zou als organisatie wel gek zijn om daar nu niets mee te doen schreeuwen de artikelen je tegemoet.
Behalve het bieden van een stevige financiële basis, kan een financial op veel meer vlakken bijdragen aan een duurzame toekomst van de onderneming.
Organisaties zijn constant in beweging in hun voortdurende streven naar verbetering van processen, systemen en mensen. Het is binnen deze context waarin de finance professional zich dient te bewegen. De vraag is dan ook op welke wijze de professional hier invulling aan zou moeten geven, zodanig dat hij of zij van toegevoegde waarde is en de organisatie niet meer om de finance professional heen kan.
De nieuwe financiële professional werkt en leeft al veel meer vanuit zijn eigen Blueprint. Of is hier sterk naar op zoek. En richt zich op een leven wat in zijn totaliteit bij hem of haar past. Vanuit dit perspectief herdefinieert hij zijn work and life balance regelmatig. En maakt ook daadwerkelijk de benodigde aanpassingen wanneer dit goed voelt.
Eindelijk is het zover, eigenlijk al een paar jaar, maar nu pas worden de nadelen duidelijk zichtbaar. Vroeger droomden mensen ervan zichzelf via de televisie of de gedrukte media onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Publiciteit, geil, ik word bekend.
Afgelopen vrijdag vroeg een direct report binnen de afdeling finance aan mij of ik hem wilde coachen. Hij is een jonge ambitieuze financial, midden dertig, en helemaal bereid om carrière te gaan maken. Een voorstel hoe hij een en ander graag ingevuld zou zien had hij ook al bijgevoegd.
Dat kan je dus gewoon op ongelovige toon gevraagd worden tijdens een feestje, waarom jij nog geen profiel hebt aangemaakt op Pinterest, het snel groeiende digitale prikbord dat op het moment van schrijven geldt als 'red hot' onder gebruikers van sociale media.
De startonderbreker van auto's kan eenvoudig gekraakt worden, zo kwam Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen, recentelijk met een bericht. Nadat de startonderbreker gekraakt is kunnen auto's gemakkelijk gestolen worden zonder de aanwezigheid van een sleutel. Gevolg: zeer hoge recall-kosten.
Als je iets wilt bereiken in je leven, heb je andere mensen nodig. Hoe meer mensen je leert kennen, hoe gunstiger voor je. De visies en ideeën van anderen verrijken je namelijk. Ook ontstaan er voor jou meer mogelijkheden. Daardoor groeit je eigen invloed en verbetert je positie in de maatschappij. Als je dit graag wilt, ga dan nog vandaag aan de slag met het uitbouwen van je netwerk. Lees de tips.
Het aantal gepubliceerde print en online vacatures voor de totale markt voor hoger opgeleiden kromp in de eerste helft van 2012 met 19,4%. Na HRM - 40,2% e
Het aantal gepubliceerde print en online vacatures voor de totale markt voor hoger opgeleiden kromp in de eerste helft van 2012 met 19,4%. Na HRM -40,2% en legal -30,5% staat het financiële vakgebied met -26% op de derde plaats van grootste krimpers. De vraag naar techneuten zoals werktuigbouwkundigen en elektrotechnici groeide met 5,2%. Zij worden gezien de schaarste steeds vaker uit het buitenland, zoals Spanje en Polen, gehaald.
De gemiddelde ondernemer staat aan de roulettetafel, zet in op zijn favoriete kleur en / of nummer en hoopt op de goede afloop. Als dat na drie pogingen geen winst heeft opgeleverd, worden we ongeduldig en wordt er harder geduwd. Vaak vergeten we echter dat het resultaat van onze inspanningen een afgeleide is van eerdere investeringen in kennis en vaardigheid. Wil je als ondernemer de performance van je organisatie verbeteren, dan moet je in die kennis en vaardigheid investeren. Alleen dan verbetert het resultaat en kun je winnen.
Wat is dat nu weer voor een nivellering? Voetbal clubs mogen ineens niet meer grote schulden hebben? Lijkt een beetje op Calimero: "Zij zijn groot en ik ben klein; en dat is niet eerlijk". Natuurlijk zou ik het als rasechte Rotterdammer heel erg leuk vinden als Feyenoord de Champions League zou winnen, maar daarvoor is de begroting gewoon te gering.
Dat IT-systemen van levensbelang kunnen zijn voor een bedrijf, hoef ik u niet te vertellen. Maar hoe omvangrijker het systeem, hoe moeilijker het wordt om te beoordelen waar de zwakke plekken zitten. Dat maakt ons kwetsbaar, doordat we eigenlijk te weinig inzicht hebben in de risico's die de bedrijfsvoering loopt, en ook bij de koop of verkoop van een bedrijf zijn de risico's in de onderneming soms moeilijk in te schatten.
Eigenlijk kunnen wij alles. Wij zijn haantje de voorste in Europa. Wetten die in andere landen niet zo nauw genomen worden, voeren wij uit alsof op 'niet-uitvoering' de doodstraf staat. Wij integreren en nivelleren totdat wij een ons wegen, en wij belasten de burger op duizenden verschillende manieren voor het falen van het overheidsbeleid. Beleid gemaakt door goed- of soms ook kwaadwillende volksvertegenwoordigers.
De huidige micro- en macro-economische situatie vraagt van CFO's dat zij hun ego loslaten en niet bezig zijn met zichzelf en hun zelfmanifestatie. CFO's moeten bovendien niet denken dat ze alles beter kunnen en dingen gaan overnemen, want dan scheppen ze een situatie waarin de professionals binnen hun financial framework zich niet verder ontwikkelen. Ook spreadsheetmanagement werkt enthousiasme, creativiteit en inzet bepaald niet in de hand, integendeel.
In Nederland zijn wij er in geslaagd na de Tweede Wereldoorlog in rap tempo grote welvaart op te bouwen. Dankzij maatregelen als de hypotheekrente aftrek, ons sociale stelsel en de goed gevulde pensioenkassen, bevinden wij ons in een bevoorrechte positie. Of bevonden we ons daarin?
Een nieuw tijdperk breekt aan. We staan op de rand van grote doorbraken. Eén ding is zeker, alles wordt anders. Alles wordt anders. Juist ja. Hallo goeroes, gaat 'ie een beetje?
Ooit over deze vraag nagedacht als Financial zijnde? Ik heb regelmatig ROI berekeningen over van alles en nog wat gemaakt, maar deze vraag had ik niet verwacht. Mijn directeur overviel mij dan ook met de vraag wat mijn ROI voor de organisatie was. Oeps, effe slikken, maar ik zag er de uitdaging wel van.
Ik was onlangs bij een themamiddag over Enterprise Performance Management (EPM), georganiseerd door de gebruikersvereniging van een grote EPM software leverancier. Het was voor het eerst dat ik geconfronteerd werd met een blik op EPM vanuit een software-perspectief. En om eerlijk te zijn: het uitzicht beviel me allerminst!
De zomer voorbij is de titel van een populair programma van Jan Smit en zijn (zang)vrienden. De titel van dit programma doet mij denken aan de periode waarin we ons als financials nu bevinden, namelijk die vlak voor de zomervakanties.
De kans is groot dat uw organisatie vanuit verschillende hoeken signalen krijgt dat de bedrijfsstrategie wel een vernieuwingsslag kan gebruiken. Geen eenvoudige opgave, want er zijn veel onzekerheden. Het maken van een gedegen strategische analyse ligt dan voor de hand. Op een fact free strategy zit u immers niet te wachten. Echter, er is een belangrijke stap te zetten vóórdat u aan het analyseren slaat. Anders is er al snel sprake van een valse start.
Maakt u altijd braaf een business case voordat u een nieuw ICT systeem aanschaft, laat aanpassen, of laat bouwen? Waarom blijken kosten altijd hoger uit te vallen? En waarom blijven de baten vaak ongrijpbaar? Deze fenomenen doen zich voor in alle hoeken en gaten van de ICT. Hoe komt dat en wat valt er aan te doen?
Al van de elevator pitch gehoord? Veel mensen weten er tegenwoordig een mondje over mee te praten, maar slechts weinige hebben zo'n krachtige eenminuutspresentatie op de plank liggen. En dat laatste is jammer, want voor je het weet, verzeil je in een situatie waarin een pittige pitch je veel voordeel kan opleveren. Tijdens een receptie, bij de kapper of misschien wel in een ontvangsthal, wachtend op de lift.
Met de komst van internet en andere communicatienetwerken is onze toegang tot informatie schijnbaar oneindig geworden. We willen álles weten. Sterker nog, wat we weten, willen we ook steeds vaker delen met anderen. Een houding waar met name jongeren sterk aan hechten en die gedeeltelijk het succes van sociale netwerken als Facebook verklaart. Informatie uitwisselen? Dat doe je gewoon! Maar hier ligt ook een spanningsveld met minder jonge generaties, laten we zeggen u, de lezer van dit stuk, en ondergetekende.
Gericht denken, werken en plannen volgens een jaarlijkse managementcirkel. Alweer 50 jaar geleden kwamen Deming en Shewart met hun concept voor cyclische verbetering van de bedrijfsprestatie. De Japanners omarmden het als eersten, en vierden er hun economische triomfen mee.
Over sociale netwerken wordt tegenwoordig erg veel gepubliceerd en de ontwikkelingen gaan zo snel dat de boeken die nu uitkomen haast al weer achterhaald zijn. Zeker als het gaat om de getallen die genoemd worden in die boeken en dan bedoel ik met name de aantallen gebruikers.
Bij het thema 'cash is king' wordt de aandacht in het huidige economische klimaat al snel gericht op de krapte op de kapitaalmarkt en op de wijze waarop ondernemingen hun liquiditeit beheersen binnen de beperkingen in de markt. Kortom, hoe houden we de zaak overeind. Stabiliteit in organisaties wordt belangrijk en het besturingsmodel wordt meer gericht op exploitatie en minder op innovativiteit en exploratie. Maar is dat verstandig?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl