Innovatie is nodig om de prestaties van een organisatie op peil te houden. Voor de meeste bedrijven blijkt het realiseren van innovaties die écht verschil maken geen gemakkelijke opgave. Hoe kan meer en sneller innoveren worden gerealiseerd? Zweer in ieder geval deze zeven gewoontes af die innovatie in de weg staan.
Het rumoer rond de NSA affaire, de heren Snowden en Plasterk en alle andere zaken die spelen rondom afluisteren, inzien van geheime documenten en alles wat daar mee gepaard gaat, maakten voor mij de vraag of een leidinggevende jouw email mag inzien weer actueel.
Ik kom het regelmatig tegen binnen organisaties: honderden en soms zelfs duizenden rapportages die beschikbaar zijn om het management informatie te geven hoe de zaken er voor staan. Hele afdelingen (soms 'Business Intelligence Competence Centers' (BICC) genoemd) worden opgetuigd als goed geoliede 'rapportage- en dashboardfabrieken'. Big Data staat blijkbaar ook garant voor Big Volume met direct verdrinkingsgevaar voor de managers die al die rapporten moeten verwerken. Miljoenen euro's zijn hiermee gemoeid.
Het is het ultieme peer-to-peer (P2P) netwerken: de ene P2P-start-up helpt de andere. In mei van dit jaar werd Ripple gelanceerd, een volledig online betalingssysteem dat razendsnel en nagenoeg kosteloos wereldwijd betalingen uitvoert. Enkele maanden later ging Peercover van start met een P2P-verzekeringsplatform dat volop gebruikmaakt van Ripple. Zijn het de nieuwste virtuele luchtkastelen of veelbelovende financiële equivalenten van IKEA?
Onlangs had ik het genoegen om persoonlijke kennis te maken met Anton Philips, jawel, de kleinzoon van. Bij deze inspirerende ontmoeting ging de aandacht uit naar het systeem voor Individuele Motivatie Analyse, dat door Anton in Nederland is geïntroduceerd.
Er is mij in Nederland geen beursgenoteerd bedrijf bekend (op een paar kleinere na) waar media relations en investor relations formeel één en dezelfde 'afdeling' zijn. Vanuit onze praktijk, maar ook na een rondje surfen langs de websites van willekeurig gekozen beursgenoteerde ondernemingen komen we steevast dezelfde indeling tegen. De nieuws & media-sectie staat apart van het investor relations-gedeelte
In alle bedrijven waar ik kom, zonder uitzondering, is te weinig aandacht voor de realisatie van inkoopbesparingen. Contracten verdwijnen na ondertekening in de la en worden vergeten, overschaduwd door aandacht voor nieuwe besparingskansen en nieuwe inkoopcontracten. En dat is zonde.
Controllers met hypotheekgedrag, hoe blijf je als onderdeel van een organisatie neutraal, hoe ontkomen we aan subjectivering van ogenschijnlijk objectieve data? De ongrijpbare controller wordt dagelijks geconfronteerd met dilemma's. Deze ontstaan voor mij op het snijvlak van theorie en praktijk. Als RC ben ik onderhavig aan een beroepscode, heb ik mij te allen tijde professioneel en integer te gedragen. Onethisch gedrag, al dan niet van een collega RC, stel ik aan de kaak.
Ik lees ergens dat de gemiddelde Nederlander (wie is dat?) acht verzekeringspolissen heeft. Klinkt veel, maar lijkt me nog een te bescheiden schatting. Hoe oververzekerd ben ik eigenlijk?
De governance en compliance van administratieve processen laat vaak te wensen over en levert bij de jaarafsluiting de nodige grijze haren op bij de CFO. Bezorg je CFO een kerst zonder knoop in zijn maag door inzet van de juiste IT middelen.
Plaatjes die leiden tot verschillende percepties, je hebt ze vast wel eens gezien. Eén van de bekendste is de illustratie van een ambigue figuur waarin je een jonge of een oude vrouw kan zien. Ooit verzonnen als optisch vermaak en inmiddels in de psychologie vaak gebruikt als waarnemingsexperiment.
Als regelmatige bezoeker van deze site valt me de laatste weken op hoeveel aandacht wordt besteed aan de nieuwe opleiding tot Certified Business Controller. Bijna alle direct betrokkenen bij de opleiding hebben met een verhaal op de site gestaan waardoor deze opleiding en de functie van business controller voortdurend de aandacht trok.
"Uw gedrag is goud waard." "Data zijn de nieuwe olie." Er wordt in de IT-industrie al jaren over gepraat, maar sinds kort lijken ook de brede media het onderwerp te hebben ontdekt: Big Data.
Er bestaat een groot verschil tussen de wijze waarop wereldwijd opererende bedrijven naar de Finance functie kijken en de wijze waarop lokale holdings en bedrijven naar de Finance functie kijken. Dit kan een grote invloed hebben op jouw carrièrepad. Als je aan carrièreplanning doet, dan raad ik je aan om op basis van de verschillen te beoordelen of jij jouw ambities moet aanpassen. Ook kun je de tips gebruiken over acties die door de grote partijen al uitgevoerd zijn.
In tijden van een uitdagende markt moeten bedrijven excellent presteren, maar natuurlijk ook de financials binnen die bedrijven. Door veranderende technologieën en de vele innovaties kunnen bedrijven snel groeien, maar ook heel snel klanten kwijtraken. Ondersteuning van het management door de financiële business partner is dan ook van groot belang om de juiste beslissingen te nemen en te kunnen overleven. In dit artikel deel ik graag een aantal praktische tips om te excelleren in een high performing omgeving.
Minimaal 95% van de Nederlandse bevolking kan geen wezenlijk onderscheid aangeven tussen de controller en de accountant. Dit is niet vreemd gezien tegenstrijdige wijze waarop de controller zich positioneert ten opzichte van de accountant: zowel concurrent als collega financial. Een van de gevolgen: alle ellende die de afgelopen jaren over de accountantssector uitgestort is, straalt voor een flink deel ook af op de controller.
Eind juni vond in Eindhoven de zestiende RoboCup plaats. Honderden teams uit tientallen landen streden in verschillende klassen om een van de wereldtitels in deze 'Robot Soccer World Cup'. Het jaarlijkse evenement vormt een stap in een veel grotere en ambitieuzere doelstelling: het bouwen van een voetbalteam dat in 2050, conform de FIFA-regels, de dan heersende wereldkampioen kan verslaan.
Onlangs bracht ik een lang weekend door in Ardennen, in de buurt van Houffalize. Een prachtige omgeving met heel veel Nederlandse toeristen. We hadden een locatie gekozen bij een Nederlands stel, die al 19 jaar in de Ardennen verblijft en daar inmiddels een goed bestaan heeft opgebouwd. Een prima voorbeeld van een positieve aflevering voor het programma 'Ik vertrek'.
De gemiddelde agenda van een financial liegt er niet om. Rekenen aan investeringsbeslissingen. Toekomstscenario's opstellen. Deelnemen in projectteams. Rapporteren aan de Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht. Bijdragen aan IT implementaties. Overleggen met accountants en belastingadviseurs. Discussiëren met de belastingdienst. Investeren in onszelf door permanente educatie. Oh ja, en ook nog ergens de maandafsluiting verzorgen en hierover rapporteren.
Living in the fast (close) lane is tegenwoordig het devies. Met minder mensen meer doen dus, of met dezelfde mensen meer en sneller hetzelfde doen en ook nog eens meer tijd besteden aan Business control. Dat kan toch niet, is een veelgehoorde reactie. Maar hoe doe je dat als je nog zoveel waarde toekent aan Excel om de taken met je team te delen bij een periode afsluiting?
Het is geen wonder dat de controller in de loop der tijd een ongrijpbaar fenomeen is gebleken. We worden opgeleid in en gevoed door een behoudend onderwijs- en onderzoeksveld dat evenzeer kampt met een onduidelijke identiteit.
Als beleggingsanalist heb ik de twijfelachtige eer gehad om heel veel strategische sessies met ondernemingen bij te mogen wonen. Ook zijn mij vele ambitieuze plannen voor fusies en overnames gepresenteerd. Na een paar bijeenkomsten blijkt dan dat er in alle plannen een rode draad zit. Waar het gaat om de strategie, die meestal is gericht op groei, heeft men het over de 'top line'.
Vorige week was ik bij de uitreiking van de jaarlijkse prijs voor de 'Slimste organisatie van Nederland'. Deze prijs wil een onafhankelijke erkenning zijn voor organisaties die hun informatiehuishouding op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier hebben ingericht. Uit 40 inschrijvingen werd uiteindelijk de Brandweer Amsterdam Amstelland de grote winnaar. De organisatie kreeg zowel de prijs van de jury- als de publieksprijs.
Kostenbesparingen zijn een hot topic in de huidige competitieve markt. Op vele manieren kijken bedrijven naar hoe hun bedrijfskosten omlaag gebracht kunnen worden. Het outsourcen van werkzaamheden is in de IT sector al erg gebruikelijk maar op het gebied van financiële activiteiten minder. Een kans voor de business partner?
Waar liggen de wortels van ons vak? Hoe ontwikkelde de controllerfunctie zich de afgelopen 120 jaar? Als controller willen we steeds minder achteruit kijken, maar om überhaupt vooruit te mogen kijken, is kennis van onze historische context meer dan een leuk weetje.
Na de gebeurtenissen bij Worldcom, Tyco en Enron werd behoorlijk bestuur een hot topic. Zonder al te veel weerstand werd de Sarbanes-Oxley door de Amerikaanse senaat geloodst. Snel daarna heeft Nederland kennis gemaakt met Morris Tabaksblat en zijn code.
De mens kan best zonder geld, als hij maar een theezakje bezit. Dat bewijst het 'theezakjesspel'. Dat gaat zo: je gaat, bij voorkeur met zijn tweeen, want gezelliger en gedurfder dan in je eentje, met een (ongebruikt) theezakje de deur uit, met als doel om met een zo groot mogelijke buit terug te komen. Die buit moet louter en alleen verkregen worden door ruilhandel, waarvan het theezakje het begin van de ketting vormt.
"Ik haat managers!" hoor ik iemand bijna schreeuwen naast me op een terras. Doordat dit met zoveel emotie werd uitgesproken, kon ik het niet nalaten om te vragen waarom dat zo was...
Het wordt er niet eenvoudiger op: een manager moet tegenwoordig ook leider zijn. Het zal te maken hebben met veranderingen die organisaties willen doorvoeren en de moeilijkheid die wordt ervaren om mensen daarin mee te krijgen. Een actueel onderwerp, getuige de enorme vloedgolf aan literatuur over leiderschap die nog steeds aan kracht wint. Een beetje meer nuchterheid over leiderschap kan echter geen kwaad.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl