De economie groeit weer, maar volgens ABN AMRO dragen nog niet alle sectoren hieraan in dezelfde mate bij. De particuliere consumptie en overheidsbestedingen dragen in 2014 nog negatief bij aan de economie. De particuliere consumptie zal met bijna één procent krimpen, terwijl de overheidsconsumptie met 0,2 procent zal afnemen.
In het boek The Third Globalization - Can Wealthy Nations Stay Rich in the Twenty-First Century? bespreken Dan Breznitz en John Zysman de met elkaar samenvallende ontwikkelingen van economische crisis, decompositie van de waardeketen, transformatie van de dienstensector en het groeivermogen van westerse landen. De 'perfect storm' waarop het antwoord nog gevonden moet worden.
Uit Europees onderzoek van EY blijkt dat Nederland opnieuw goed scoort als locatie voor vastgoedinvesteringen. Uit de 'Real Estate Assets Investment Trend Monitor 2014' blijkt dat de respondenten verwachten dat deze markt voor zowel binnenlandse als buitenlandse beleggers aantrekkelijk blijft.
Het volume van de uitvoer van goederen was in november 2,4 procent groter dan een jaar eerder. In september en oktober was er daarentegen een kleine krimp. Het volume van de invoer nam in november met 0,8 procent toe na een lichte krimp in oktober. De volumecijfers zijn gecorrigeerd voor werkdageffecten.
2014 wordt een mooi dealjaar. Om de kans op succes te vergroten geeft MenA.nl tien tips mee om betere deals te sluiten. M&A biedt ongekende groeikansen voor bedrijven maar brengt ook grote risico's met zich mee. Voor een goede overname heeft een bedrijf veel ervaring nodig en de juiste mensen. Vijf ervaren M&A directors geven tien tips voor succes in M&A.
De manier van zakendoen en de inrichting van bedrijven is de afgelopen twintig tot dertig jaar drastisch veranderd. Bij veel ondernemingen worden bedrijfsprocessen steeds meer in samenwerking met gespecialiseerde toeleveranciers gerealiseerd. Ondanks het toenemende belang van deze externe leveranciers voor de bedrijfsvoering laat het leveranciersmanagement bij veel ondernemingen te wensen over, terwijl hier juist een groot potentieel ligt voor optimalisatie en rendementsverbetering.
Er is mij in Nederland geen beursgenoteerd bedrijf bekend (op een paar kleinere na) waar media relations en investor relations formeel één en dezelfde 'afdeling' zijn. Vanuit onze praktijk, maar ook na een rondje surfen langs de websites van willekeurig gekozen beursgenoteerde ondernemingen komen we steevast dezelfde indeling tegen. De nieuws & media-sectie staat apart van het investor relations-gedeelte
In alle bedrijven waar ik kom, zonder uitzondering, is te weinig aandacht voor de realisatie van inkoopbesparingen. Contracten verdwijnen na ondertekening in de la en worden vergeten, overschaduwd door aandacht voor nieuwe besparingskansen en nieuwe inkoopcontracten. En dat is zonde.
Het aftellen kan beginnen, nog een aantal weken en dan wordt het Nederlandse betalingsverkeer definitief vervangen door SEPA. Of toch niet? Steeds meer marktspelers bieden bedrijven de mogelijkheid om de huidige Nederlandse bestandsformaten te blijven gebruiken. Zij zorgen voor de conversie van de in Nederland gebruikte ClieOp- en rapportageformaten naar de nieuwe SEPA-formaten. Zijn deze conversiediensten een zegen voor de moeizame SEPA-migratie, of gaan we hiermee voorbij aan het doel van een uniforme betaalmarkt in Europa?
Bedrijven in het eurogebied krijgen een halfjaar langer de tijd om over te stappen op het Europese betalingssysteem SEPA. Dat heeft Europees commissaris Michel Barnier (Interne markt) donderdag laten weten.
Kees van Dijkhuizen is sinds juni 2013 CFO van ABN AMRO. Na de integratie van ABN AMRO en Fortis is het aan hem en de overige leden van de raad van bestuur om de staatsbank gereed te maken voor een beursgang in 2015. Wat Van Dijkhuizen op dit moment echter meer bezighoudt, is voldoen aan de toenemende en elkaar snel opvolgende eisen van toezichthouders en het vertrouwen van de klant terugwinnen.
Sligro neemt Horeca Groothandel BV over van Rooswinkel. Onderdeel van de overname zijn zowel de bezorgactiviteiten als ook de zelfbedieningsvestiging in Roermond.
De juiste strategie, maar vooral ook de juiste uitvoering van die strategie is een thema waar iedere onderneming mee worstelt. Plannen die op papier goed doordacht lijken, blijken niet aan te sluiten bij de werkelijkheid of stranden in de uitvoering.
Net als vorig jaar heeft Supply Value de inkooptrends voor komend jaar onderzocht door het houden van een enquête aan ruim 2000 inkoopprofessionals voor te leggen en waar uiteindelijk 131 organisaties aan deelnamen. In dit artikel worden de belangrijkste resultaten gepresenteerd en aanbevelingen gedaan over hoe een organisatie kan omgaan met de inkooptrends van 2014. De resultaten van dit onderzoek kan uw organisatie helpen bij op- en/of bijstellen van uw inkoopplannen voor 2014.
Het gaat goed met DPD Pakketservice, onderdeel van GeoPost Group. Zelfs in de crisis heeft de pakketspecialist een groei van ruim tien procent per jaar weten te bereiken. De financiële functie, waar Monique van Groeninge leiding aan geeft, helpt de onderneming continu te zoeken naar verdere efficiencyslagen en kwaliteitsverbetering. Kortom, een echte High Performance Finance organisatie. Of nog niet helemaal?
Ook al zijn overal in de eurozone tekenen van herstel te bespeuren, toch zullen de diepe littekens van de recessie nog jaren zichtbaar blijven. Onder invloed van herstellende export en minder harde bezuinigingsmaatregelen wordt 2014 het eerste jaar met positieve groeicijfers sinds 2011. Toch blijft de groei laag.
De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkloosheid nam in november 2013 met 21.000 af en kwam uit op 653.000 personen. Dat is 8,2 procent van de beroepsbe
In de rubriek 'Social Capital' spreken we CFO's die buiten hun werk maatschappelijke idealen nastreven. Deze keer spreken we met Jouke van der Veer (voormalig CFO Albron, Lely) over zijn nieuwste project; een fietstocht van ruim 2.000 kilometer door Thailand en Laos. De opbrengst van deze sponsortocht gaat naar Stichting International Justice Mission Nederland.
Op dinsdag 17 december 2013 presenteert Alex van Groningen met veel trots de jubileum editie van CFO Magazine als bijsluiter in Het Financieele Dagblad. Deze unieke bijlage biedt u een economische update met o.a. Jeroen Dijsselbloem, vele nieuwe strategische inzichten van top CFO's en tips & tricks voor het verbeteren van uw performance. U kunt de bijlage nu al online lezen.
Met een nieuwe locatie en een groter opgezet feest waren de M&A Awards 2013 dit jaar een compleet andere beleving. Wat bleef, is dat iedereen van statuur die zich met M&A en Private Equity bezighoudt, aanwezig is. De sfeer was uitstekend, het feest ging lang door en ook in de awards-uitreiking een aantal hoogtepunten: D.E Masterblenders is de beste deal, Bastiaan Vaandrager de beste M&A advisor en Arne Grimme is de beste M&A advocaat.
Nederland is zich druk aan het voorbereiden op de aankomende feestdagen. Wie zien weliswaar een heel beperkt aantal zonuren, de filedruk neemt toe op de Nederlandse wegen en een zware Sintstorm teisterde ons land. Maar de Nederlandse economie in rustiger vaarwater te zijn aangekomen. Consumenten zien hun financiële toekomst een stuk positiever tegemoet en de werkloosheid blijft langzaam maar gestaag dalen. Een ander positief signaal komt uit de conjunctuurgevoelige uitzendbranche. Ook hier lijkt het herstel te hebben ingezet. Welke effecten zien we deze maand op het Dashboard van de BV Nederland?
Social media wordt tegenwoordig bijna overal voor ingezet. Financiële dienstverleners moeten daarom een klantplatform opzetten waarin ze sociale netwerken opnemen, zodat ze 24/7 met klanten kunnen communiceren.
Het imago van verzekeraars is vorig jaar stabiel gebleven ondanks premiestijgingen onder meer als gevolg van de forse verhoging van de assurantiebelasting. De negatieve invloed die hogere premies doorgaans op de reputatie hebben, werd goeddeels gecompenseerd door een positiever oordeel van klanten over de klantvriendelijkheid en claimafhandeling.
Nederland is er in geslaagd haar ambitie om in 2023 16 procent duurzame energie op te wekken al met ongeveer 4,5 procent te realiseren. Voor de resterende 11,5 procent zijn er plannen om aan deze nationale en internationale doelstellingen te gaan voldoen.
Rabobank gaat haar zakenbank Rabo International omgooien. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een interne adviesaanvraag. Dit heeft onder andere gevolgen voor de M&A-afdeling Food & Agri onder leiding van Jacqueline Pieters (Global) en Willem Boezen (Europe).
Een derde van de Nederlandse familiebedrijven vindt het een goed moment om de zaak te verkopen. Dat schrijft het FD op basis van een rapport dat het ING Economisch Bureau, de universiteit Nyenrode en FBNed vandaag publiceren.
Of het nu banken zijn, autoverkopers of luchtvaartmaatschappijen: het gros van de bedrijven weet zich nauwelijks van de concurrentie te onderscheiden. Voor de klant lijken ze allemaal op elkaar. Dodelijk in deze tijd. Wessel Berkman, oprichter van The Brown Paper Company, laat zien hoe het toch lukt om onderscheidend te zijn. Ook de financiële functie kan hier een belangrijke rol in vervullen.
Het zijn de laatste loodjes voor Leendert van Reeuwijk als CFO van Gamma Holding. Aan het eind van dit jaar zit zijn taak erop en gaan de bedrijfsonderdelen Ammeraal Beltech, Bekaert Textiles, Dimension-Polyant en Clear Edge Filtration, overgenomen door Filtration Group, op eigen kracht verder. Meestal spreken we met CFO's over strategie, groei, overnames en fusies, maar dit keer blikken we met Van Reeuwijk terug op het operationeel, financieel en juridisch ontleden van Gamma Holding na het einde van de beursnotering in april 2011.
Organisaties waar ruimte voor falen is, herstellen sneller en beter van tegenslagen. Ruimte voor falen leidt ook tot stimulering van innovatie. Toch geven Nederlandse ondernemingen hun medewerkers weinig ruimte om fouten te maken, zij zien falen niet als een kans om te leren.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl