De Controller of the Year Award is een jaarlijks terugkerend platform voor best practices in controlling. De award wordt sinds 2004 uitgereikt tijdens het jaarcongres Controlling. De redactie van FM.nl heeft een aantal oud-winnaars gevraagd naar hun ervaringen. 'Deelname heeft mij zeker geholpen in mijn carrière. Niet alleen door de vele interessante aanbiedingen die ik daarna mocht ontvangen, maar ook de goodwill die je met het winnen van de award krijgt van diverse stakeholders rondom je eigen functie.'
Cash is King is helemaal terug. Dat begrijpt u als finance professional als geen ander. Waar organisaties enkele jaren geleden relatief eenvoudig aan kapitaal konden komen om werkkapitaal of investeringen te financieren, is de situatie nu volledig veranderd. Geld is een schaars goed geworden door de recente economische ontwikkelingen en de situatie bij de banken. De oplossing: integraal performancemanagement
De meeste mensen denken dat financiële presentaties vooral interessant zijn voor financiële mensen zelf. Regelmatig worden presentaties over financiën zelfs gezien als saai, terwijl u als financieel expert wel beter weet. Er zit een hele wereld achter deze cijfers! In dit artikel krijgt u een aantal praktische tips om uw publiek betrokken te krijgen en te boeien met uw presentatie.
Uit het onderzoek 'Best Employers To Work For in Finance 2012' zijn enkele jonge financiële talenten naar voren gekomen. Aan de hand van zeven stellingen discussieerden tien van hen onlangs met elkaar over hun carrière. Wat drijft deze talentvolle financials? Wat zijn hun prioriteiten en belangrijkste uitdagingen? Hoe denken zij effectiever in hun vak te worden? Een stappenplan op basis van hun discussie.
"Gebruik niet alleen je IQ, ontwikkel ook je EQ". Zo zou Han Kolff World League Finance samenvatten, het programma voor financiële talentontwikkeling bij Randstad. "Dit geldt overigens niet alleen voor de business controllers, maar ook voor mensen van andere financiële disciplines, zoals payrolling en financial accounting. Het is voor iedere financial belangrijk om regelmatig in contact met de business te staan en niet op te gaan in complexe analyse, rapportage en deadlines."
Eigenlijk kunnen wij alles. Wij zijn haantje de voorste in Europa. Wetten die in andere landen niet zo nauw genomen worden, voeren wij uit alsof op 'niet-uitvoering' de doodstraf staat. Wij integreren en nivelleren totdat wij een ons wegen, en wij belasten de burger op duizenden verschillende manieren voor het falen van het overheidsbeleid. Beleid gemaakt door goed- of soms ook kwaadwillende volksvertegenwoordigers.
De economische crisis houdt het bedrijfsleven nog altijd in zijn greep. Zijn er nog mogelijkheden voor kostenbesparing? Jazeker, bijvoorbeeld op het gebied van reismanagement. Een recent rapport van Concur toont aan dat de totale reiskosten van ondernemingen de pan uit rijzen. Hier liggen kansen voor financiële managers. Niet om de kaasschaaf te hanteren, maar om door het inzicht te vergroten te komen tot een intelligente en structurele aanpak op het gebied van reismanagement.
Nederlandse bouw- en constructiebedrijven maken onvoldoende werk van structurele verbetering van de financiële functie. Zaken die daarbij direct in het oog springen zijn gebrekkige betrokkenheid van het management, ontbrekend intern toezicht op en discipline van medewerkers. Maar het is vooral ontoereikend inzicht in de status van het werkkapitaal dat optimalisering van de financiële functie belemmert.
Veel beursgenoteerde bedrijven zien in tijden van crisis op tegen de presentatie van hun halfjaarcijfers. Want hoe breng je slecht nieuws en houd je tegelijkertijd medewerkers gemotiveerd en aandeelhouders tevreden?
Ooit over deze vraag nagedacht als Financial zijnde? Ik heb regelmatig ROI berekeningen over van alles en nog wat gemaakt, maar deze vraag had ik niet verwacht. Mijn directeur overviel mij dan ook met de vraag wat mijn ROI voor de organisatie was. Oeps, effe slikken, maar ik zag er de uitdaging wel van.
Ik was onlangs bij een themamiddag over Enterprise Performance Management (EPM), georganiseerd door de gebruikersvereniging van een grote EPM software leverancier. Het was voor het eerst dat ik geconfronteerd werd met een blik op EPM vanuit een software-perspectief. En om eerlijk te zijn: het uitzicht beviel me allerminst!
De zomer voorbij is de titel van een populair programma van Jan Smit en zijn (zang)vrienden. De titel van dit programma doet mij denken aan de periode waarin we ons als financials nu bevinden, namelijk die vlak voor de zomervakanties.
Uit het onderzoek 'Best Employers to Work for in Finance 2012' zijn 12 jonge financiële talenten naar voren gekomen. Wat drijft deze talentvolle financials? Wat zijn hun prioriteiten en belangrijkste uitdagingen? Hoe worden zij effectiever in hun vak? Welke keuzes hebben zij gemaakt in hun carrière? Laat u inspireren door deze 12 bijzondere talenten.
Veel MKB-ondernemers en niet-financiële-beslissers binnen grote ondernemingen snappen (te) weinig van hun jaarrekening. Zowel het inzicht in de financiële situatie als de meer gedetailleerde informatie in de jaarrekening ontgaat hen grotendeels. Is daar iets aan te doen? Ja, door de jaarrekening ook af te drukken volgens nieuwe inzichten in matrix vorm. Zo ontstaat optimaal inzicht in slechts 1A4.
Data wordt door negen van de tien topmanagers gezien als de vierde productiefactor; net zo fundamenteel voor een onderneming als land, arbeid en kapitaal. Dit blijkt uit het internationale onderzoek naar het gebruik van Big Data in zakelijke besluitvorming door de Economist Intelligence Unit, in opdracht van Capgemini.
Waarde creëren is voor financiële professionals niet genoeg. Zij moeten het ook verkopen. De meeste financials hebben hier nog wat moeite mee, vindt Josip Petrarca. Zijn stelling luidt daarom: 'Financials zouden meer gehoord moeten worden wanneer zij spreken, dat zou hun impact vergroten als business partner.'
De afgelopen 20 jaar heeft Business Intelligence (BI) gefaald, met name door tijdsinefficiënties en verkeerde gegevens. Het is in de huidige tijd, voor elk bedrijf of iedere organisatie, onaanvaardbaar dat het management of de besluitnemers dagen moeten wachten voordat een data analist de juiste gegevens heeft verwerkt tot bruikbare informatie. Het is ook onaanvaardbaar dat de meest gebruikte tool nog steeds een Excel spreadsheet is terwijl iedereen weet heeft van de risico's op menselijke fouten en het manipuleren van data.
Uit een recente studie naar het beheer van financiële processen die gerelateerd zijn aan de jaarafsluiting, maandelijkse rapportages en archivering blijkt dat financiële afdelingen - ondanks grote investeringen in financiële software - nog steeds worstelen met de grote hoeveelheid aan en diversiteit van data. Het is opmerkelijk dat nog veel bedrijven een gefragmenteerde, door spreadsheets ondersteunde aanpak hebben voor performance management. Die aanpak vergroot de kans op fatale fouten, menselijk falen en enorme vertragingen.
Tijdens een tweetal rondetafeldiscussies op het Jaarcongres Controlling 2012 werd aan controllers en enkele CFO's de vraag gesteld: bent u 'in control'? De beantwoording daarvan bleek niet eenvoudig. De balans tussen ondernemen enerzijds en risicobeperking anderzijds is fragiel en maakt dat de controller constant moet afwegen waar de belangen van de onderneming liggen. Financieel Management geeft u op basis van de discussies 10 tips om 'in control te zijn.'
In de toekomst werken CFO's vooral mét de toekomst. Continu geüpdate toekomstscenario's geven goed zicht op de trends die invloed kunnen hebben op hun onderneming en op alle mogelijke kansen en risico's die bij die trends horen. Daarop ontwikkelen én toetsen deze CFO's dan de strategie en het beleid. Overigens mogen CFO's daar vandaag al mee beginnen.
Al van de elevator pitch gehoord? Veel mensen weten er tegenwoordig een mondje over mee te praten, maar slechts weinige hebben zo'n krachtige eenminuutspresentatie op de plank liggen. En dat laatste is jammer, want voor je het weet, verzeil je in een situatie waarin een pittige pitch je veel voordeel kan opleveren. Tijdens een receptie, bij de kapper of misschien wel in een ontvangsthal, wachtend op de lift.
Cash is king... Toch zijn er in de praktijk veel financials die de mogelijkheden tot betere beheersing van het werkkapitaal onbenut laten en liever een beroep doen op rekening-courant krediet van de bank. Vaak wordt de noodzaak tot betere beheersing pas op het allerlaatste moment ingezien En dan is het meestal al te laat.
Voor effectieve communicatie is het belangrijk om voorafgaand aan het gesprek duidelijk te stellen wat de inhoud en procedure van het gesprek zijn. Zo voorkomt u dat het gesprek of topic raakt, te lang duurt en belangrijke zaken niet besproken worden. Met de communicatietip van deze week leert u zo volledig mogelijk te communiceren, zodat u het optimale weet te halen uit gesprekken met uw collega's en businesspartners.
Gezien Wiel Dings zijn ruime ervaring met management accounting en financial accounting binnen Océ, waar hij sinds 1990 werkzaam is, mocht hij in het finance integratietraject van Canon en Océ een sleutelrol vervullen. Canon nam Océ in maart 2010 over en sindsdien spelen er vele financiële projecten waar Dings bij betrokken is. Daarvan heeft vooral het 'fast close' project aandacht getrokken binnen en buiten het bedrijf.
De lange termijn doelstelling van het Havenbedrijf Rotterdam is om de meest efficiënte, duurzame en veilige haven ter wereld te zijn. Danielle van der Sluijs is in 2009 binnengehaald met de opdracht finance echt als business partner te laten fungeren. 'Mijn belangrijkste toegevoegde waarde is toch wel laten zien aan zowel finance als aan de business, dat het finance team écht een business partner kan zijn.'
Carlo Binken vervult een brede rol bij Cofely. Naast de reguliere zaken is hij nadrukkelijk betrokken bij de besturing van grote tenders, complexe projecten en de integratie van bedrijven. Recentelijk kreeg Binken drie grote projecten tegelijk op zijn bord; een flinke reorganisatie van het bedrijf ten gevolge van de financiële en economische crisis, een SAP-implementatie en de invoering van IFRS.
Technische dienstverlener Imtech (28.600 medewerkers, ruim 5,1 miljard euro omzet) is een walhalla voor technisch onderlegde mensen. Maar ondanks het sterk technische karakter van de onderneming kunnen veel financials er hun draai goed vinden. Of eigenlijk juist vanwege het technische karakter. "Zeker operationeel ingestelde financiële mensen kunnen hier goed tot hun recht komen", zegt Boudewijn Gerner, CFO van Imtech.
Veel bedrijven lanceren allerlei projecten om Business Intelligence (BI) te implementeren. Veelal zijn deze projecten erg kostbaar en leveren ze maar een beperkte meerwaarde voor de organisatie. Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat een implementatie wel de beoogde meerwaarde behaalt en de kosten weet te beperken? Deze checklist bevat tien tips en praktijkvoorbeelden die gebruikt kunnen worden om de 'volwassenheid' van een BI-functie te meten.
De dynamiek en instabiliteit van markten zijn geen incident meer. In antwoord hierop zullen de verschillende functies in de organisatie zoals verkoop, logistiek, marketing, R&D en productie hun activiteiten op kwartaal-, maand- of zelfs weekbasis in overeenstemming brengen. Natuurlijk zal het financieel management willen beoordelen of deze plannen resulteren in de omzet en winstgevendheid die is beoogd volgens budget en strategisch plan. Welke stappen zijn nodig om dit te realiseren?
Onderzoek onder 700 CFO's toont aan dat presenteren, communiceren en beïnvloeden in de top 10 staan van belangrijkste vaardigheden voor financials. Van jou wordt verwacht dat communicatie met de business open en strak verloopt, je to-the-point presentaties geeft, helder adviseert én je assertief laat gelden in gesprekken met businesspartners. Daarom publiceert FM.nl de komende tijd onmisbare communicatietips voor financials. Met de tip van deze week leer je om jouw woordkeuze, houding en intonatie optimaal in te zetten.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl