Het financiele argument voor inclusiviteit
Een serie blogs over de toekomst van de finance professional.
Inclusiviteit en diversiteit krijgen veel te weinig aandacht op de werkvloer, zo bleek in een recent onderzoek van Berenschot. Deze discussie is verre van nieuw. Al in 2015 en 2017 publiceerde McKinsey rapporten met een soortgelijke boodschap. Naast vele ethische redenen om meer diversiteit te creëren binnen je bedrijf zijn er ook meer dan genoeg financiële, en dus hardere, argumenten. Aan de financials de taak om woorden om te zetten in daden.
Door Alain Mulder. Hij is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het CMA-programma.
Diversiteit biedt elke organisatie een extra troef in de ‘war for talent’. Je vergroot je vijver om in te vissen op zoek naar personeel, mede omdat je toekomstige werknemers juist op zoek zijn naar bedrijven die zo divers mogelijk zijn ingericht. Verder ontstaat er binnen diverse organisaties een sterkere klantgerichtheid. Niet alleen werknemers, maar ook klanten willen en kunnen zich beter identificeren met jouw organisatie. Daarnaast is een divers bedrijf aantrekkelijker voor investeerders, aangezien de kans dat een belegging succesvol wordt groter is bij een divers bedrijf.
Diversiteit houdt vaak gelijke tred met een hogere financiële uitkomst en dat bevordert innovatie binnen een bedrijf. Ook je medewerkerstevredenheid gaat omhoog. En niet onbelangrijk: jouw organisatie ontwikkelt dankzij de omvangrijkere diversiteit een beter imago als maatschappelijk verantwoordelijke onderneming, zo onderzocht Vlerick Business School.
Inclusief is goed voor de bottom line
Toch zijn er dus nog altijd genoeg investeerders, maar ook CFO’s en bestuurders bij non-profitorganisaties, die alle argumenten negeren. Zelfs de gemeente Amsterdam gaat niet helemaal vrijuit, zo las ik in Het Parool. Slechts twee van de 58 huidige ambtenaren op directieniveau binnen de gemeente Amsterdam zijn van niet-westerse afkomst.
En ja, meestal wordt in de discussie over inclusiviteit gebruikgemaakt van zogenaamde softere argumenten. Die komen niet altijd even goed aan bij menig CFO of investeerder. Daarom is het zaak om het verhaal met een financiële bril te bekijken en wat hardere argumenten te gebruiken.
Inclusieve organisaties zijn nu eenmaal succesvoller. Doe je daar niets mee, dan laat je goed geld liggen. Kijk alleen maar naar de gevolgen van de huidige coronacrisis. Je ziet genoeg bedrijven die niet precies weten welke kant ze op moeten. Dan is het fijn om te beschikken over een divers team dat in staat is om net even andere ideeën te genereren en zo meer opties te creëren voor jou en je organisatie.
Data driven = inclusief
Financials hebben in dit opzicht echt een voortrekkersrol: zij kennen het bedrijf en zitten boven op de data. En dat is precies waar het tegenwoordig om gaat: bedrijven moeten data driven zijn. En die data laat zien dat het beter is als een bedrijf divers is samengesteld. Doe er je voordeel mee!
We hebben bij IMA een kosteloze toolkit uitgebracht, waarmee je als organisatie hands-on aan de slag kunt om voor meer diversiteit te zorgen binnen je teams. Deze tool toont hoe inclusief je bent als organisatie. Of (nog) niet, dat kan natuurlijk ook. Belangrijker is de vraag: hoe los je het op? Je wil immers niet het gevaar lopen dat jouw organisatie om de verkeerde redenen bekend wordt.
En ja, er wordt veel over dit thema gesproken en de discussie schiet soms alle kanten op, maar de tijd van praten is nu wel voorbij. Het past helemaal in deze tijd. Het is nu een kwestie van doen.
De blogs in deze serie:
- Backsourcing dankzij RPA, maar wel upskillen
- Van money driven naar purpose driven
- Waar blijven de verplichte reserves voor bedrijven?
- Het financiële argument voor inclusiviteit
- Overleven kost geld
- De CFO van nú
- Accountants cruciaal voor voedseltransitie, met Prinses Viktoria de Bourbon de Parme
Lees ook: Hoe worden we niet overbodig? Andere vakgebieden nemen al rollen in finance over. Hoe stoppen we dat? Een wake up call van Christian Cuzick, voorzitter IMA.