De CFO van nú

Als een financieel manager geen commerciële insteek heeft, dan wordt hij of zij nooit CFO.

Een serie blogs over de toekomst van de finance professional.

De CFO van de toekomst bezit ook commerciële kwaliteiten en is daarnaast een ondernemer. Dat is de rode draad in het rapport ‘CFO of the Future’ van ACCA en IMA.

Toen ik zelf eens aanwezig was bij een van de rondetafelgesprekken voor dit onderzoek hoorde ik die boodschap ook: “Als een financieel manager geen commerciële insteek heeft, dan wordt hij of zij nooit CFO.”

Door Alain Mulder. Hij is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het CMA-programma.

De CFO van vroeger – de ouderwetse financieel directeur – deed de cijfertjes. Punt. Maar die CFO bestaat niet meer. Dankzij digitalisering en technologische ontwikkelingen hoef je dat cijferwerk allang niet meer zelf te doen. De tijd die over is, gaat op aan strategie en analyse. De functie van CFO is veel breder geworden. Als CFO ben je vaak een soort deputy-CEO. Dit betekent dat je ook het hele bedrijf moet kennen én een commerciële mindset moet bezitten om de business verder te kunnen helpen.

CFO als opstapje naar CEO

Je ziet ook steeds meer CFO’s – zelfs bij de grootste bedrijven – zonder specifieke financiële achtergrond. De functie van een CFO wordt vaak gezien als een opstapje naar de functie van CEO. Als CFO ben je immers al gewend om beslissingen te nemen op het gebied van cijfers. Tegenwoordig zijn alle besluiten die bedrijven nemen data driven. En finance professionals zijn het gewend om met deze data te werken. Als het niet in de cijfers staat, dan doen ze het niet.

Natuurlijk, om als CFO goed advies te kunnen geven, moet je nog altijd over goede finance skills beschikken. Maar dat is niet meer genoeg. Veel organisaties worden gek van accountants die alleen maar in cijfertjes denken. Liever werken ze met iemand die uiteraard de cijfers goed kent, maar die ook begrijpt hoe je geld binnenhaalt. Je moet echt mee kunnen praten binnen de boardroom en met de CEO: wat is jouw advies?

Het draait om business acumen: kennis van hoe je zaken doet. Zodat je echt antwoord kunt geven op strategische, inhoudelijke vragen: waar moeten we naartoe met onze business? Heel belangrijk, vooral nu in deze toch onzekere tijden rondom corona.

Leren van de vorige crisis en integrated reporting

Laten we leren van de vorige crisis, twaalf jaar terug. Toen werd er ook ingegrepen bij bedrijven in financiële problemen. Dat gebeurde vooral heel zakelijk, puur op de cijfers gericht en dat pakte niet altijd goed uit. Menig bedrijf werd compleet uit elkaar gescheurd. Zo bleven er organisaties over die wel functioneerden, maar die nooit meer de held van de toekomst zouden worden en het verschil konden maken. Je moet juist innoveren om uit de crisis te komen, kansen blijven zien en pakken. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je je beste mensen behoudt om dat verschil ook te kunnen maken.

Het rapport ‘CFO of the Future’ benadrukt verder het belang van integrated reporting. Ook daar moet je als CFO steeds beter mee omgaan. Bijvoorbeeld de impact van je bedrijfsvoering op het klimaat, dat moet meetbaar zijn. Hoe bereken je dat? Maar ook: hoe bepaal je de waarde van een bedrijf dat beursgenoteerd is? Zeker 80 procent gebeurt op basis van intangible assets. Intellectueel eigendom zoals innovaties, personeel en logistiek. Die aspecten lijken niet tastbaar, dus hoe vang je die in cijfers?

Dat er steeds meer nadruk komt te liggen op dit soort niet-financiële data is doodeng voor meer traditioneel ingestelde finance-mensen. Maar het maakt het finance-vak wel interessanter. Een moderne CFO met een relevante achtergrond schuift overal aan en praat mee. En als het een beetje mee zit, kun je ook nog doorgroeien tot CEO en dat is vaak niet bij de minste organisaties.

De blogs in deze serie:

Lees ook: Hoe worden we niet overbodig? Andere vakgebieden nemen al rollen in finance over. Hoe stoppen we dat? Een wake up call van Christian Cuzick, voorzitter IMA.

(foto: Science in HD, Unsplash)

Gerelateerde artikelen