Young profs vinden waarden belangrijker dan werk
Generatie Z is steeds minder bereid om op de werkvloer water bij de wijn te doen van de eigen waarden en levensstijl. Is het werk strijdig daarmee, dan is negentig procent bereid om de baan op te geven. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn.
Dat onderzoek laat zien dat het salaris nog altijd de belangrijkste factor op de arbeidsmarkt is. Maar bedrijfswaarden worden voor veel mensen steeds belangrijker bij het zoeken naar een baan. Zestig procent van de professionals geeft in het onderzoek aan niet bereid te zijn om te werken voor een bedrijf dat hun waarden niet deelt.
Gen-Z en millennials
Gen-Z en de millennials zijn de drijvende kracht achter deze verschuiving. Zestig procent van gen-zers en millennials geven aan dat waarden een doorslaggevende factor zijn om op een bepaalde vacature te solliciteren.
Als gevolg van deze verschuiving vermelden steeds meer bedrijven waarden in hun vacatures, signaleert LinkedIn. Het aantal vacatures voor starters waarin cultuur en waarden worden genoemd is de afgelopen twee jaar wereldwijd met 154 procent toegenomen. Het aantal vacatures waarin wordt verwezen naar het bewaken van een goede balans tussen werk en privéleven, is het sterkst gestegen met 65 procent.
Vacatures met waarden flexibiliteit en welzijn
Vacatures waarin waarden als cultuur, flexibiliteit en welzijn worden genoemd, worden tegenwoordig bijna drie keer zo vaak bekeken en er wordt twee keer zo vaak op gesolliciteerd als twee jaar geleden.
Professionals in Europa zeggen dat zij zich zelfverzekerd genoeg voelen om tijdens een sollicitatiegesprek kritische vragen te stellen over belangrijke onderwerpen als flexibiliteit omtrent werkuren (65%), zelfexpressie met inbegrip van kledingvoorschriften (58%), en religieuze zaken, bijvoorbeeld of het bedrijf een gebedsruimte heeft, en het beleid rond feestdagen zoals de Ramadan (47%).
Nieuw zoekfilter
Om werkgevers in staat te stellen hun bedrijfswaarden beter uit te drukken, rolt LinkedIn een nieuw zoekfilter uit. Deze tool stelt bedrijven in staat om hun bedrijfswaarden beter uit te lichten op hun LinkedIn-pagina’s en werkzoekenden te voorzien van de mogelijkheid om te selecteren op basis van deze waarden. Door deze tool te gebruiken, kunnen bedrijven hun aantrekkingskracht vergroten bij professionals die op zoek zijn naar een organisatie die hun waarden en ambities weerspiegelt.