Vraag naar flexkrachten over hoogtepunt heen
De schaarste op de arbeidsmarkt lijkt op de flexmarkt over zijn hoogtepunt heen. Het aantal reacties van professionals op opdrachten stijgt en het aantal opdrachten zonder bieding daalt. Ook uurtarieven stijgen, maar blijven met een gemiddelde toename van 3,7 procent wel achter bij de inflatie.
- Het aantal hoogopgeleide zzp’ers is sinds 2018 met 325.000 personen gestegen, een toename van dertig procent
- Het aantal aanbiedingen per opdracht is weer op het niveau van voor de coronacrisis
- Het aantal opdrachten zonder aanbieding is sterk gedaald, tot onder de tien procent
Dit blijkt uit de nieuwste Talent Monitor van arbeidsmarktdata specialist Intelligence Group en HR-tech dienstverlener HeadFirst Group. Het totaal aantal hoogopgeleide zzp’ers is sinds 2018 met 325.000 personen gestegen, een toename van dertig procent.
In die tijd zijn er ook ruim honderdduizend gedetacheerden bijgekomen, wat samen een sterke stijging in het aanbod aan ‘flex’ betekent. Dit heeft van 2020 tot en met 2022 niet geleidt tot minder schaarste, omdat de vraag enorm was.
Sinds dit jaar is dat anders. De arbeidsmarktactiviteit, het cijfer dat zegt hoe actief mensen zichzelf op de arbeidsmarkt aanbieden, stijgt sinds de zomer van 2022 en dit jaar nog sneller. Dat is terug te zien in het aantal aanbiedingen per opdracht: dat is weer op het niveau van voor de coronacrisis. Het aantal opdrachten zonder aanbieding is sterk gedaald, tot onder de tien procent.
De tarieven van junior professionals zijn percentueel relatief sterk gestegen, namelijk met 8,3 procent. Enerzijds ingegeven door startsalarissen die breed aan het stijgen zijn en anderzijds doordat deze tarieven – omdat ze lager zijn – percentueel sneller kunnen stijgen. Marion van Happen, CEO bij HeadFirst Group, vindt dit een opvallende ontwikkeling:
“De tendens is juist dat er verhoudingsgewijs meer vraag is naar professionals met ervaring. Onder meer door AI-innovaties en de afvlakking van de economie – om nog maar te zwijgen van de uitdagingen met werknemers uit generatie Z – geven opdrachtgevers de voorkeur aan mediors en seniors.”
Download hier de laatste Talent Monitor en kijk zelf naar trends en tarieven