Pieter Verboom, CFO Schiphol: Continu spanningsveld
Geboortejaar: 1950
Opleiding: Econometrie aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam, gepromoveerd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam tot Doctor in de Economie op het onderwerp: Het valutabeleid in de internationale onderneming.
Loopbaan: Na vanaf 1981 in toenemende mate als consultant actief te zijn geweest, bekleedde hij vanaf 1983 diverse managementposities bij Philips, waaronder vice-voorzitter/CFO van de directies in Argentinië, Hong Kong/China en het Verre Oosten. Sinds september 1997 Executive Vice President en CFO Schiphol Group.
Netto omzet 2005: 948 miljoen euro
Aantal medewerkers: 2.200
Profiel
Pieter Verboom is afgestudeerd in de Econometrie aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam en was tijdens zijn studie werkzaam bij de afdeling Informatie Technologie van deze Universiteit. Hij werd vervolgens wetenschappelijk hoofdmedewerker bij de vakgroep Financiering en Belegging en promoveerde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam in 1981 tot Doctor in de Economie op het onderwerp: Het valutabeleid in de internationale onderneming.
Na vanaf 1981 in toenemende mate als consultant actief te zijn geweest, bekleedde hij vanaf 1983 diverse managementposities bij Philips waaronder ruim zeven jaar in het buitenland als vice-voorzitter/CFO van de directies in Argentinië, Hong Kong/China en het Verre Oosten.
In september 1997 begon hij bij Schiphol Group en werd aangesteld als Executive Vice President & Chief Financial Officer. Als lid van de Board of Management is hij verantwoordelijk voor de financiën, planning en controle, onroerend goed, commerciële activiteiten, internationale activiteiten, deelnames en Informatie Technologie.
De afgelopen twee jaar heeft Pieter Verboom vijf grote programma’s geleid:
● Het opzetten van een risico-managementsysteem en een herinrichting van het jaarverslag volgens de aanbevolen Coporate Governancestructuur (code Tabaksblat);
● De implementatie van de International Financial Reporting Standards (IFRS) en de daarbij noodzakelijke herstructurering van de organisatie in vier business areas;
● Het ontwikkelen van een nieuw en uniek tariefstelsel voor de Aviation activiteiten (gereguleerd);
● De turnaround van verlieslatende internationale activiteiten naar winstgevendheid;
● De privatisering van Schiphol Group: onderhandelingen over modaliteit en voorwaarden met het ministerie van Financiën (heeft 75,8 procent van de aandelen) en het intern voorbereiden van de organisatie.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
“De luchthaven Schiphol opereert in een continu spanningsveld tussen economie en milieu en tussen mondiale ontwikkelingen en lokale belangen. In ons verantwoord ondernemen beleid richten we ons op zes hoofdthema’s op het sociaal-maatschappelijke, milieu en economische vlak. Deze thema’s zijn het creëren van een klantgerichte organisatie, continue veiligheid op de luchthaven, het milieu op de locatie Schiphol en de leefbaarheid in de omgeving. Op economisch vlak richten we ons, behalve op het behalen van financiële doelstellingen, op de ontwikkeling van de regio Schiphol tot een op Europees niveau concurrerende regio.”
“Voor alle thema’s hebben we kernprestatie-indicatoren bepaald waarover we jaarlijks verslag doen. Het uiteindelijke hogere doel is om de mainport Schiphol op een zodanige wijze te ontwikkelen dat we onze groeistrategie verder kunnen uitvoeren en tegelijkertijd draagvlak in de omgeving behouden. Zonder voldoende draagvlak is verantwoorde groei van de mainport niet mogelijk. Door constructief samen te werken met onze klanten, sectorpartners en onze omgeving, zien wij kansen om de regio duurzaam te ontwikkelen en onze concurrentiepositie als luchthaven op de lange termijn te versterken.”