‘MBA vooral voor je netwerk’
Zelf heeft de CFO van kunststof- en rubberproducent Helvoet geen MBA-opleiding gevolgd. ‘Een bewuste keuze. Een MBA heeft als voorwaarde dat je een jaar of drie, vier werkervaring moet hebben. Na mijn studie economie kón ik dus niet eens bij een MBA-opleiding terecht, als ik dat had gewild. Na mijn eerste baan kwam dus het moment: wil ik die MBA-opleiding nog volgen? Maar omdat de studie, zeker toen, vooral een financieel en bedrijfseconomische insteek had, was voor mij de relevantie niet zo groot. MBA is vakinhoudelijk minder interessant voor financials dan bijvoorbeeld artsen of technici die inzicht willen krijgen in bedrijfsprocessen.’ Deurbeleid Deze uiteenzetting strookt niet met de talloze financiële instellingen die MBA als deurbeleid hebben. ‘Dat snap ik best, want zo’n opleiding kan weldegelijk wat toevoegen: als plek waar een goed netwerk gedijt. Tijdens zo’n studie ontmoet je allerlei mensen die je later opnieuw tegen kunt komen. Een bedrijf dat iemand aanneemt met een MBA-opleiding, haalt meteen een heel netwerk in huis. MBA is voor de helft theorie, maar minimaal de andere helft van de studie is netwerken. Om die reden zou je als financial zo’n studie moeten volgen, niet zozeer voor de kennis die je er opdoet.’ Buitenland Financials die toch een MBA willen volgen, kunnen volgens Verdegaal dan ook het best voor een pretentieuze opleiding in het buitenland kiezen. ‘Mensen vinden dat nog wel eens te opschepperig, maar dáár zit nou net je toekomstige netwerk. Niet bij een avondopleiding in Rotterdam. Ga bijvoorbeeld naar IMD in Zwitserland, naar Insead in Frankrijk of de LSE in Londen.’ Groei De CFO van Helvoet ontmoet wel steeds vaker gesprekspartners met een MBA-achtergrond. ‘Dat heeft mede met de groei van ons bedrijf te maken. Mensen uit grote organisaties zijn door het bedrijf zelf opgeleid aan de hand van een MBA-achtige studie. Dat is heel nuttig, voor student én organisatie. Het bedrijf creëert kennis bij de medewerkers, studenten kunnen de theorie ook direct in een relevante context plaatsen. De mensen in de klas werken immers allemaal bij hetzelfde bedrijf. De medewerkers krijgen zodoende een eigen toolbox met kennis ter beschikking. Een hele goede investering, voor beide kanten.’ Relevant Die praktijkgerichte omgeving om theorie op te nemen, is volgens Verdegaal essentieel. ‘Kennis tijdens een studie is achterhaald of loopt juist op zijn tijd vooruit. Dat is inherent aan een opleiding. Voor een student is het echter moeilijk om relevante kennis te scheiden van achterhaalde informatie. Als een student de praktijk kent, kan hij dit onderscheid wél maken.’