Finance drukker en beter door Covid-19
Door Bouko de Groot.
Aan meer dan honderd bedrijven vroeg Robert Walters hoe zij omgaan met de coronacrisis en welk effect het virus heeft op de bedrijfsvoering. Jose Bokhorst, Managing Director van het recruitmentbureau, legt uit wat de bevindingen zijn.
Driekwart thuis
“Voor kantoorfuncties vroeg driekwart van de bedrijven hun werknemers afgelopen week om thuis te werken. Ongeveer de helft van de bedrijven verplichte thuiswerken zelfs voor de functies waarin dat mogelijk is,” aldus Bokhorst. Bij sommige bedrijven is thuiswerken ook voor kantoorpersoneel geen optie. “Zo is het bij bedrijven die werken met verouderde systemen vaak niet mogelijk om thuis in te loggen.” Toch proberen ook deze organisaties met creatieve oplossingen te komen om aan de oproep van de regering te voldoen.
“Er wordt veel gebruik gemaakt van roulatieschema's of ploegendiensten, waarin de ene groep 's ochtends extra vroeg begint, en de andere groep 's avonds langer doorwerkt,” gaat Bokhorst verder. “Andere organisaties verspreiden de mensen van de afdelingen die niet thuis kunnen werken over het hele kantoor om de afstand tussen mensen zo groot mogelijk te houden. Wij hebben zelfs een aantal bedrijven gesproken die laptops gehuurd hebben voor hun medewerkers.'
Internationale bedrijven, en dan vooral die met vestigingen in Azië, gebruiken de ervaring van hun collega's daar. Bokhorst zelf heeft het voorbeeld gevolgd van de kantoren in China en Hongkong, “en direct na de eerste besmetting in Nederland alle sollicitatiegesprekken met kandidaten naar Skype verplaatst. Op dit moment werken al onze medewerkers thuis, en dat gaat prima. Van onze collega's in China horen wij dat de meeste bedrijven merken dat het thuiswerken van de afgelopen weken nauwelijks tot geen invloed heeft gehad op de productiviteit van hun kantoorpersoneel. Ik ben er van overtuigd dat we in ons land hetzelfde gaan zien.”
Stress voor de een, rust voor de ander
In ziekenhuizen is het alle hens aan dek. Maar ook bij supermarkten zijn er medewerkers die met een hogere werkdruk te maken krijgen. Binnen de logistiek is bij personeelsplanners een enorme piek te zien. Juristen en medewerkers van accountancykantoren worden overspoeld met vragen. Minder voor de hand liggend is de drukte bij financiële afdelingen. “De salarissen en facturen moeten natuurlijk gewoon betaald worden,” zegt Bokhorst. “Maar daarnaast zijn bedrijven nu meer dan ooit afhankelijk van een goede forecasting, om na deze onzekere periode zo stevig mogelijk in het zadel te zitten.”
Bokhorst ziet ook positieve kanten. “Wij zien fantastische ideeën ontstaan bij onze klanten, maar ook onder onze eigen collega's. Virtuele vrijdagmiddagborrels, yoga-sessies via Skype, en vooral ook de behoefte om elkaar te helpen om alles zoveel mogelijk draaiende te houden.” Verder betekent deze periode voor veel mensen een adempauze, om projecten die altijd blijven liggen op te pakken, en hun administratie op orde te brengen. “Financiële afdelingen hebben net de drukke periode na de jaarrekeningen achter de rug. In tegenstelling tot andere jaren hebben zij nu de ruimte om zaken echt goed af te ronden.”