Beter LinkedIn in 7 stappen

Benadruk op LinkedIn wat je onderneming nu voor wie te bieden heeft. Hier zijn de 7 belangrijkste tips voor een klantwinnend profiel.

1. Benoem de problemen die je oplost

Vergeet nooit te vermelden welke problemen je kunt oplossen voor je doelmarkt. Als een bezoeker jouw profiel leest, wil je dat ze denken: “Ja, ik weet hoe dat voelt!” of “Ik ken iemand die daarmee zit.” Mensen willen je alleen leren kennen als ze geloven dat jij ze kan helpen. Alleen als ze weten wat je te bieden hebt en als ze het nut van een kennismaking zien, zullen ze geprikkeld zijn om contact met je te zoeken. 

 

2. Omschrijf je ideale klant

Geef duidelijk aan welke criteria je hebt voor je cliënten. Veel mensen blijven daar onduidelijk over. Ze vragen zich dan dan af waarom ze vage berichten krijgen van mensen waar ze eigenlijk niks mee kunnen of willen doen. Wees er bewust van dat je deel uitmaakt van een netwerk dat mensen uitnodigt om contact met je te zoeken. Je profiel moet dus duidelijk vertellen wie de mensen zijn waarmee jij contact wil, waarmee je zaken wil doen.

 

3. Vertel welke oplossingen je biedt

Men is geïnteresseerd in resultaten: vertel dus over de resultaten die je biedt. Sommige profielen vertellen over hun favoriete voetbalteam, hun partner, kinderen, sterrenbeeld, en zelfs auto. Lezers nemen echter alleen contact met je op als ze weten welke problemen je voor ze kan oplossen. Start daarom een discussie op je profiel om te laten zien wat de lezer kan bereiken met de oplossingen die jij aandraagt, met jouw dienst of product. Creëer een verlangen om contact met je op te nemen.

 

Lees ook: Netwerken met koffie

 

4. Toon oorzaak en gevolg

Leg uit wat de oorzaken zijn van de problemen die jij kan oplossen. Toon waarom potentiële klant de problemen ervaren die ze binnen jouw vakgebied hebben, en waarom ze die maar niet weten op te lossen. Door oorzaak en gevolg te tonen, laat je zien dat je vakbekwaam bent en een grondige kennis van je onderwerp hebt. Dat schept vertrouwen en geloofwaardigheid. Bovendien dient dit als filter, het helpt je vlotter de potentiële klanten eruit te pikken.

 

5. Wees de expert

Positioneer jezelf als de expert die je bent. Vermijd onnodige details over je sociale en persoonlijke leven. Focus op je expertise: je prestaties, je staat van dienst en de mensen die je hebt geholpen. Maar sta ook niet te veel stil bij dat verleden of bij jezelf. Het gaat per slot van rekening over de mensen die je kan helpen. Dat moet de essentie zijn van je profiel.

 

 

6. Biedt zelfhulp

Geef de basisstappen die lezers van je profiel kunnen nemen om zichzelf te helpen, om zich verder te kwalificeren of te diskwalificeren. De lezer heeft een probleem, jij beweert dat je ze kunt helpen, en dan? Lever daarom het bewijs. Laat ze een eerste stap zetten op weg naar de oplossingen, al is het alleen maar om iets vooruitgang te boeken en de lezer het vertrouwen te geven dat jij degene bent waarmee ze moeten praten, dat ze jou willen ontmoeten.

 

7. Nodig uit

Een mooi zakelijk profiel kan nog steeds tot niks leiden: geen telefoongesprek, niet eens een bericht. Je hebt uitgelegd wat je doet, wie je zoekt, hoe je werkt, waarom dat nodig is, waarom en dat jij nodig bent. Als het goed is, heb je je toekomstige klant met dat alles overtuigd. De volgende stap ligt dan voor de hand, maar ontbreekt nog vaak in profielen: nodig ze uit om contact met je te zoeken! Vertel je prospects dus wat ze moeten doen nadat ze jouw profiel hebben gelezen. 

 

Wil je LinkedIn gebruiken om klanten te winnen? Besef dan dat je profiel een etalage is.

Gerelateerde artikelen