Betalingen in de zakelijke markt anno 2022: op naar een gelijk speelveld

Een toekomstbeeld waarbij alle betalingen automatisch verlopen met digitale betalingen is binnen handbereik.

Door Adriaan Kom

Bij consumenten is er de afgelopen tien jaar een duidelijk verschuiving van cash naar pinbetalingen te zien. De zakelijk wereld geeft echter al langer de voorkeur aan digitale betaalstromen. Maar ook daarin vinden belangrijke veranderingen plaats. Zo zijn er inmiddels de nodige bedrijven die cryptovaluta op hun bedrijfsbalans hebben staan en worden betaalprocessen steeds vaker automatisch ingeregeld. Tijd om de balans op te maken, want waar staan we momenteel als het om zakelijke betalingen gaat? Wij deden onderzoek onder ruim 300 finance professionals om een duidelijk beeld te kunnen schetsen.

Verschil tussen mkb en grootbedrijf
Een van de eerste dingen die opvalt is dat er nog een behoorlijk verschil zit tussen het mkb en het grootbedrijf. Zeker als we kijken naar de Days Sales Outstanding (DSO). Bij ruim de helft (52%) van het mkb duurt het namelijk dertig dagen of langer voordat facturen worden betaald. Terwijl bij het grootbedrijf slechts een kwart (24%) dertig dagen of langer moet wachten voordat facturen worden betaald. Gelukkig is dit in de politiek niet onopgemerkt gebleven. Om dit verschil te verkleinen werd de wettelijke betaaltermijn van het grootbedrijf richting het mkb en zzp’ers op 1 juli 2022 teruggebracht naar dertig dagen. Hopelijk kunnen de kleinere bedrijven dus binnenkort op dezelfde behandeling als grote organisaties rekenen. Maar waarom worden facturen dan doorgaans zo laat betaald? De meest gegeven reden is dat klanten zelf cashflowproblemen hebben en dus simpelweg moeite hebben met het op tijd voldoen van het openstaande bedrag.

Betalen in 2022
Hoewel organisaties weinig invloed hebben op bovenstaande situatie, wordt er wel veel gedaan om facturen zo snel mogelijk betaald te krijgen. Zo maken veel organisaties gebruik van gespecialiseerde software voor incasso en aanmaningen. Dit haalt de druk van de financieel professionals, zodat zij zich kunnen richten op het klantcontact en de processen waarin een menselijke hand gewenst is. Daarmee is er ook ruimte om wanneer een factuur niet betaald wordt een passende individuele oplossing te vinden. Dat helpt een kwart (24%) van de bedrijven al om op tijd betaald te worden.

Daarnaast zien we naast het automatiseren van processen ook een verschuiving in de manier waarop betaald wordt. Momenteel geven de meeste organisaties aan dat iDEAL en automatische incasso’s de favoriete betaalmethoden van de klant zijn. Ook handmatige overboekingen hebben nog niet veel in populariteit ingeboet. Over cryprocurrencies is men momenteel nog niet heel erg te spreken. Slecht zes procent van de organisaties geeft aan dat deze betaalmethode op dit moment de voorkeur geniet. Dat komt vooral omdat er veel onzekerheid heerst over deze digitale muntsoort. We zien nog teveel verschillende munten op de markt, die niet altijd even betrouwbaar zijn en ook voor witwassen worden ingezet. Dit is een markt die echt nog volwassen moet worden, waarbij er regelgeving vanuit de overheid moet komen en alleen de stabiele munten zullen overblijven.

Crypto de toekomst?
Want er worden ook voordelen van dit betaalmiddel gezien door 72 procent van de finance professionals. Zo bieden cryptovaluta een bepaalde mate van programmeerbaarheid en kunnen er daarmee allerlei boekhoudregels en veiligheidsmaatregelen aan de betalingen worden toegevoegd. Ook zien finance professionals voordelen in het feit dat een bank niet meer ‘the middle man’ hoeft te spelen bij betalingen. Als laatste maken de cryptovaluta ook de weg vrij voor gemakkelijke internationale betalingen. Daar gaat minder tijd en geld in zitten, waardoor de stap om over de grens zaken te doen steeds aantrekkelijker wordt.

Een toekomstbeeld waarbij alle betalingen automatisch verlopen met digitale betalingen is dus binnen handbereik. Het is daarbij wel cruciaal dat er nog wat stappen worden gezet ten opzichte van de situatie nu. De belangrijkste stap: het speelveld gelijktrekken tussen het mkb en het grootbedrijf. Zodat de cashflow bij ieder bedrijf goed door kan lopen, ongeacht op welke manier er wordt betaald.

Adriaan Kom is Managing Director bij Visma | Onguard

Gerelateerde artikelen