Ondernemers komen vaak in aanraking met de vraag: 'wat is de economische waarde?' Zonder antwoord op die vraag is het nemen van investeringsbeslissingen een gok. Verstandige ondernemers mogen hun geluk in het casino beproeven, binnen de onderneming werken zij met causale, rationele, verbanden. In dit artikel geeft waarderingsexpert Jan Vis vijf veel voorkomende misvattingen, waarvan u zich bewust dient te zijn om inschattingsfouten bij waarderen te voorkomen.
Afgelopen jaren heeft bij veel bedrijven de focus gelegen op het fuseren of afstoten van niet- kernactiviteiten. Nieuwe manieren vinden om met lage kosten een goede omzet te behalen. Hiervoor waren ingrijpende maatregelen nodig; afscheid nemen van personeel, focussen op de kernactiviteiten en kritisch investeren in de opleiding en ontwikkeling van mensen.
Sinds 1 december is het nieuwe Office officieel beschikbaar. Microsoft heeft Office, en met name Excel, flink onder handen genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Excel 2013? Met de 8 nieuwe functionaliteiten die in dit artikel worden uitgelicht bespaart u veel tijd en boekt u gegarandeerd betere resultaten met Excel.
Als je succesvol iets wilt verkopen - een product, een idee of een businessplan, zul je mensen moeten overtuigen van het belang hiervan. De ideale manier hiervoor is een verhaal te gebruiken. Mensen zijn gek op verhalen; dit is gedurende de lange evolutie van de mens ingebakken. Maar hoe maak je jouw verhaal zo overtuigend mogelijk? Door de vijf elementen gebruiken die aan de basis staan van alle geweldige verhalen.
In zijn eerdere artikelen schreef Reid Hoffman (medeoprichter LinkedIn en medeauteur 'The Start-up of You') over hoe je jouw unieke competitieve voordeel kunt vaststellen op de arbeidsmarkt en over flexibele carrièreplanning via de A-B-Z-methode. In dit artikel geeft hij vijf overdenkingen, die je in je hoofd moet hebben bij het maken van een krachtig carrièreplan.
Enige tijd geleden schreef LinkedIn-oprichter Reid Hoffman over de 3 puzzelstukken die je carrièrepad vormen. In dit artikel maakte hij duidelijk hoe je jouw competitieve voordeel als professional kunt bepalen. In dit vervolg beschrijft hij de volgende stap, namelijk hoe je dit competitieve voordeel in een flexibel persistent carrièreplan kunt verwerken.
In het kader van een verdere optimalisatie van het Tax Controle Framwork (TCF) en de tendens om afspraken te maken met de Belastingdienst omtrent Horizontaal Toezicht besteden bedrijven meer en meer aandacht aan een juiste toepassing van transfer pricing en de wijze hoe een en ander tot stand komt en vastgelegd moet worden in de AO/IC processen. Praktijkexpert Geert Schretlen geeft 10 gouden tips om uw transfer pricing naar een hoger niveau te brengen.
Enige tijd geleden verscheen er een artikel online van Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn, over concurreren op de arbeidsmarkt. Hij beschrijft de drie puzzelstukjes die je carrièrepad vormen. Iedere finance professional zou deze puzzelstukjes voor zichzelf moeten vaststellen, en regelmatig moeten evalueren, om blijvend competitief te acteren op de arbeidsmarkt voor financieel talent.
De DSO omlaag brengen, het gezond houden van het debiteurensaldo, het verbeteren van het werkkapitaal... allemaal opdrachten waar credit managers zich dagelijks mee bezig houden. Maar kijkend naar de kwaliteit en resultaten van de credit management functie bij diverse bedrijven zijn er behoorlijke verschillen. Wat maakt een credit manager echt effectief? Welke 7 gewoonten hebben top credit managers gemeen?
Het High Performance Business (HPB) III onderzoek van consultancybureau Accenture concludeert dat bedrijven tijdens de crisis de nadruk hebben gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. 4 tips om het tij te keren.
Zit jij ook soms minutenlang naar je beeldscherm te staren in afwachting van een mooie eerste zin? Voel je de wanhoop stijgen naarmate de tijd gaat dringen? Eén troost: schrijven is voor veel mensen een lastig karwei. Het kost ze flink wat tijd en energie, zodat ze er alles aan doen om een schrijfklus te ontlopen. Onnodig! Ontdek in deze blog hoe je efficiënt kunt schrijven door in verschillende rondes te werken: voorbereiden, eerste versie schrijven, afstand nemen en tweede versie schrijven. Als je alles tegelijk doet, neem je veel te veel hooi op je vork.
Veel bedrijven worden geconfronteerd worden met ongewenst gedrag van medewerkers en management. Een voorbeeld is de Vestia-affaire waarbij een financieel manager de organisatie in financiële problemen bracht door het afsluiten van derivaten die juist bedoeld waren om bescherming te bieden. Overheid en toezichthouders roepen om meer controle, maar wellicht biedt het vakgebied Management Accounting een oplossing die controllers veel meer zal aanspreken.
Het vertrouwen van de consumenten in de economie is laag, bedrijfsresultaten staan onder druk en de crisis in Europa lijkt zich uit te breiden naar Azië. Veel organisaties voelen zich gedwongen om harde maatregelen te nemen om zo prestaties te verbeteren. In mijn nieuwste boek 'What Makes a High Performance Organization: Five Validated Factors of Competitive Advantage that Apply Worldwide', beschrijf ik de 5 succesfactoren waar organisaties zich op moeten richten om niet alleen met de toegenomen druk om te kunnen gaan maar zelfs voorloper in hun sector te worden.
Compliance is voldoen aan wet- en regelgeving, maar het is ook meer dan dat. Volgens compliance en governance experts Raf Houben en Vincent Wanders zijn cultuur en gedragsnormen ook onderdeel van compliance geworden. Voldoen aan gedragsnormen betekent in de praktijk dat je als bedrijf niet alleen wetten, regels en normen moet naleven, maar er ook aantoonbaar en intensiever naar moet handelen. Een behoorlijke uitdaging: de tijd verandert van 'trust me', 'show me' naar 'prove me...'
In het licht van de aanhoudende onzekerheid over de mondiale economie moet uw organisatie sensitief zijn, tijdig kunnen anticiperen op trends en trendbreuken. De vraag is hoe u als controller, juist nu, budgetten effectief inzet als planninginstrument. Hoe krijgt u meer zekerheid over het realiseren van bedrijfsdoelstellingen in 2013 en verder? De volgende 5 leading practices helpen u uw budgettering robuuster dan ooit te maken.
Uit het onderzoek 'Best Employers to Work For in Finance' is een Top 100 meest favoriete bedrijven voor financials naar voren gekomen. We vroegen de Top 10 hoe de finance functie georganiseerd is binnen hun organisatie, hoe ze hun eigen populariteit verklaren en wat ze zoeken aan financieel talent.
Beslissingnemers op IT-gebied zien zich voortdurend geconfronteerd met stijgende IT-kosten en toenemende wensen op het gebied van informatietechnologie. Hoe kunnen zij verstandige beslissingen maken over in welke IT zij wel en niet gaan investeren met hun gelimiteerde middelen? Professor Bert Kersten geeft 7 gouden tips voor succesvol investeren in IT.
Sommige finance professionals hebben enorm veel invloed als adviseur. Waarom wordt er zo goed naar hen geluisterd? Zeker is dat beïnvloeden en adviseren steeds belangrijker wordt voor financials. De business managers in het bedrijf willen van hen weten welke investeringen het beste resultaat op lange termijn opleveren en welke acties nodig zijn om rendementen te verbeteren. In dit artikel leest u hoe u uw invloed vergroot en meer impact krijgt in uw organisatie.
Uit het onderzoek 'Best Employers To Work For in Finance 2012' zijn enkele jonge financiële talenten naar voren gekomen. Aan de hand van zeven stellingen discussieerden tien van hen onlangs met elkaar over hun carrière. Wat drijft deze talentvolle financials? Wat zijn hun prioriteiten en belangrijkste uitdagingen? Hoe denken zij effectiever in hun vak te worden? Een stappenplan op basis van hun discussie.
Als je iets wilt bereiken in je leven, heb je andere mensen nodig. Hoe meer mensen je leert kennen, hoe gunstiger voor je. De visies en ideeën van anderen verrijken je namelijk. Ook ontstaan er voor jou meer mogelijkheden. Daardoor groeit je eigen invloed en verbetert je positie in de maatschappij. Als je dit graag wilt, ga dan nog vandaag aan de slag met het uitbouwen van je netwerk. Lees de tips.
Kijken naar kansen en niet alleen naar risico's. Dat is de essentie van wat de nieuwe risicomanagement aanpak van bedrijven zou moeten zijn, denkt prof. dr. Tjeu Blommaert. Er valt nog veel te winnen, zeker wanneer het gaat om scenarioplanning waarmee organisaties zich adequaat op hun toekomst kunnen voorbereiden. Risicomanagement is nu nog vaak een operationele exercitie, met weinig integraliteit en een beperkte focus. Een gemiste kans.
Bestuurders van ondernemingen inspireren vanuit de topsport. Dat is het voornaamste doel van het 'Coaches of Industry' programma van Ernst & Young. Hoe gaan sportcoaches om met het managen van talent en het succesvol realiseren van de strategie? Volgens succescoach Joop Alberda zijn er grote verschillen in hoe sportcoaches en business managers met bepaalde issues omgaan, maar gaat het uiteindelijk wel altijd over mensen en gedrag.
In het huidige arbeidsklimaat hebben finance professionals die zoekende zijn naar een nieuwe uitdaging het extreem moeilijk. Werkgevers hebben de kandidaten voor het uitkiezen, dus de gemiddelde werkzoekende financial zal heel wat afwijzingen moeten accepteren voordat hij/zij weer aan de slag kan in een nieuwe functie. Als dit al lukt. Hoe gaan de meest effectieve jobhunters hiermee om? 7 essentiële gewoonten om snel een nieuwe baan te vinden.
Met enige regelmaat krijgen waarderingsdeskundigen de vraag om de waarde van een onderneming vast te stellen op basis van de zogeheten rentabiliteitswaarde. Vooral fiscalisten en boekhoudkundigen lijken aan deze benadering verslingerd. Vaak wordt in die kring vernomen dat men ook wel weet dat eigenlijk op basis van verwachte geldstromen moet worden gewaardeerd, maar dat die aanpak ingewikkeld is en voor kleinere bedrijven ongeschikt, omdat men daar slechts op informele wijze met budgetten omgaat.
Tijdens een tweetal rondetafeldiscussies op het Jaarcongres Controlling 2012 werd aan controllers en enkele CFO's de vraag gesteld: bent u 'in control'? De beantwoording daarvan bleek niet eenvoudig. De balans tussen ondernemen enerzijds en risicobeperking anderzijds is fragiel en maakt dat de controller constant moet afwegen waar de belangen van de onderneming liggen. Financieel Management geeft u op basis van de discussies 10 tips om 'in control te zijn.'
Webwinkeliers stoppen veel tijd, financiën en inspanningen in de optimalisatie van de zoekmachines, banners, affiliate marketing enzovoorts maar vergeten vaak het belangrijkste onderdeel van het proces. Hoe leid ik mijn klant zo effectief mogelijk naar een betaling en dus afronding van de bestelling?
De kans is aanzienlijk dat u - inmiddels al weer bijna 10 jaar na introductie van Excel 2003 - nog steeds behoort tot de verstokte gebruikersgroep van deze versie. Inmiddels is versie 2010 ook al weer bijna twee jaar in de lucht. Voorafgaand aan een mogelijke overgang naar versie 2010 kunnen bij u de volgende vragen leven: Wat is de noodzaak om (op korte termijn) over te gaan naar Excel 2010? Valt een tussenstap via Excel 2007 te overwegen of ligt het meer in de rede om toch maar direct over te stappen naar Excel 2010? Een analyse.
Cash is king... Toch zijn er in de praktijk veel financials die de mogelijkheden tot betere beheersing van het werkkapitaal onbenut laten en liever een beroep doen op rekening-courant krediet van de bank. Vaak wordt de noodzaak tot betere beheersing pas op het allerlaatste moment ingezien En dan is het meestal al te laat.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl