Carlo Binken vervult een brede rol bij Cofely. Naast de reguliere zaken is hij nadrukkelijk betrokken bij de besturing van grote tenders, complexe projecten en de integratie van bedrijven. Recentelijk kreeg Binken drie grote projecten tegelijk op zijn bord; een flinke reorganisatie van het bedrijf ten gevolge van de financiële en economische crisis, een SAP-implementatie en de invoering van IFRS.
Veel bedrijven lanceren allerlei projecten om Business Intelligence (BI) te implementeren. Veelal zijn deze projecten erg kostbaar en leveren ze maar een beperkte meerwaarde voor de organisatie. Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat een implementatie wel de beoogde meerwaarde behaalt en de kosten weet te beperken? Deze checklist bevat tien tips en praktijkvoorbeelden die gebruikt kunnen worden om de 'volwassenheid' van een BI-functie te meten.
De dynamiek en instabiliteit van markten zijn geen incident meer. In antwoord hierop zullen de verschillende functies in de organisatie zoals verkoop, logistiek, marketing, R&D en productie hun activiteiten op kwartaal-, maand- of zelfs weekbasis in overeenstemming brengen. Natuurlijk zal het financieel management willen beoordelen of deze plannen resulteren in de omzet en winstgevendheid die is beoogd volgens budget en strategisch plan. Welke stappen zijn nodig om dit te realiseren?
Gericht denken, werken en plannen volgens een jaarlijkse managementcirkel. Alweer 50 jaar geleden kwamen Deming en Shewart met hun concept voor cyclische verbetering van de bedrijfsprestatie. De Japanners omarmden het als eersten, en vierden er hun economische triomfen mee.
Het op grote schaal toepassen van new school finance methodes, gevolgd door een credit crunch, heeft geleid tot een financiële vertrouwenscrisis en daarmee een schaarste aan geld, hogere rentes, oplopende debiteurensaldi, gebrek aan financiële buffers... het zijn uitdagingen waar nagenoeg alle bedrijven tegenaan lopen. Dynamische werkkapitaalbesturing en het opbouwen van een financial cushion moet bedrijven helpen deze problematiek het hoofd te bieden.
Als financial en ondernemer is het beschikken over (ruim) voldoende liquide middelen (werkkapitaal) van groot belang. Alles valt of staat dus bij het beheersen van de kasstroom. Wat komt er iedere maand binnen en wat gaat er uit? Met Excel is het mogelijk een scherpe prognose van de cashflows te maken. Met de zes fundamentele inzichten uit deze checklist kunt u hiervan een prognose van wereldklasse maken.
Movares is een advies- en ingenieursbureau. Dat betekent een projectenorganisatie waar informatie over uren, offertes en prognoses cruciaal is voor adequate sturing. De ERP-inrichting van de organisatie kenmerkt zich door een aantal op zichzelf staande (gekoppelde) oplossingen. De ambitie ligt er om steeds meer systemen te integreren en met de implementatie van Infor10 CPM en Infor10 Business Intelligence is Movares weer een stap dichter in die richting gekomen.
Het rendement van Business Intelligence of Datawarehouse projecten valt in de praktijk vaak tegen. Dit komt enerzijds door hoge(re) ontwikkelkosten van de ICT-systemen. Maar het rendement is vooral laag omdat de ontwikkelde rapportages weinig worden gebruikt bij het nemen van operationele en strategische beslissingen. In dit artikel 4 schakels om dit te veranderen.
Ultimo 2011 eindigde het jaar met de voorbereidingen voor de jaarafsluiting. Gelukkig Nieuwjaar betekent voor veel financials dat er een periode van lange dagen aanbreekt. Bij een vorige werkgever was er ultimo november 2011 een zogenaamde 'hardclose'. Door een aandeelhouder, die een belangrijk percentage van de aandelen bezit, kan zoiets opgelegd worden.
In de meeste bedrijven die werken volgens de reguliere kalender is de budgetcyclus voor jaareinde uiterlijk in december afgesloten. Bij veel organisaties is dit proces ronduit bedroevend verlopen. Veel bedrijven merken al op 2 januari 2012 dat ze door de realiteit zijn ingehaald. In deze checklist vindt u de bekende valkuilen voor budgettering en vijf best practices die u kunt inzetten om het in 2013 stukken efficiënter en effectiever te doen.
'Waarom doen ze het nou niet!!??' is een veel gehoorde vertwijfelde uitroep van (top)managers nadat er maandenlang gewerkt is (en ontzettend veel geld is besteed) aan het ontwikkelen van een performance management en/of business intelligence programma. Prachtige, 'flashy' dashboards zijn er gemaakt, maar toch blijft het verwachte gebruik achter. Laat staan dat er sprake is van enige zichtbare prestatieverbetering.
De Accountantskamer heeft in 2011 ongeveer 180 klachten behandeld tegen RA's vanwege het niet nakomen van de PE-verplichting. De hoogste boete liep op tot een bedrag van maar liefst 6.000 euro. "In de meeste gevallen gaat het om accountants in business die wel hun titel willen houden, maar daar geen moeite voor willen doen", aldus Anke Manshande, jurist regelgeving bij de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants.
Corruptie is een kwaad dat fel bestreden moet worden. Corruptie raakt landen direct in hun economische ontwikkeling. Uit econometrisch onderzoek blijkt dat 1 punt meer op de Corruption Perceptions Index van Transparency International correleert met een daling van 16 procent aan buitenlandse investeringen in het desbetreffende land.
Wie in 2012 de risico's van de organisatie moet managen, krijgt behoorlijk wat voor de kiezen. Wet- en regelgeving vragen veel van het management, met name in de financiële sector. Tegelijkertijd nemen de activiteiten van aandeelhouders toe. In vrijwel alle sectoren brengt de economische situatie allerlei externe en interne onzekerheden met zich mee.
In zakelijke omgevingen wordt nog steeds zuinigjes gereageerd bij de term 'open source'. Dat is jammer, want voor zakelijke toepassingen zoals Business Intelligence (BI) zijn er soms prima alternatieven beschikbaar voor de dure proprietary oplossingen van SAP, IBM en Oracle. Dit artikel neemt 4 van deze producten onder de loep, maar zal ook kritisch naar de mitsen en maren van met name de gebruikte licentiemodellen kijken.
Sinds Walther Ploos van Amstel zich in de jaren 80' specialiseerde in logistiek en supply chain management, heeft het vakgebied een enorme vlucht genomen. Het efficiënt aansturen van de logistieke keten van leverancier tot aan de klant is key voor bedrijven willen ze hun marge niet als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. De financiële functie speelt hierin een sleutelrol.
Robert Marseille begon zijn carrière als controller bij onder meer Randstad en Aegon. Zijn vorige functie was die van financieel directeur bij Skon Kinderopvang. Inmiddels is hij de overstap aan het maken naar een general management rol. Zijn doel is om daarnaast ook te participeren in het bedrijf waar hij onderdeel van de directie wordt. 'Ik ben goed in het creëren van de juiste mindset bij medewerkers in services. Daarom vind ik formuleachtige en schaalbare service bedrijven interessant.'
De economische crisis en de daaruit volgende noodzaak om te bezuinigen leidt tot een herbezinning op de taken en de rol van de overheid. De bezuinigingen waar gemeenten en andere overheden mee worden geconfronteerd, zijn qua omvang zo groot dat men niet meer kan volstaan met efficiënter werken of bezuinigen op overhead. Er moet een herpositionering plaatsvinden en een nieuwe visie op rol en taken van de overheid worden neergelegd.
Vanaf nu zal het bedrijfsleven in een permanente staat van turbulentie verkeren. Niet als gevolg van de economische crisis, maar door verdergaande technologisering en globalisering. Met name bedrijven met een lange historie zullen het moeilijk krijgen. En traditionele bedrijfstakken met hen. Snelle herkenning van fundamentele veranderingen, en daarmee potentiële discontinuïteit, is dan ook cruciaal. Dit vergt, ook voor financieel managers, een vergaande paradigmaverandering.
Een hogere servicegraad aan klanten leidt tot meer winst, maar ook tot een hogere voorraad. Een flexibelere productie zorgt een lagere voorraad, maar voor hogere kosten. Dit zijn enkele bekende dilemma's in werkkapitaalbeheersing. Bij Gazelle heeft men dit aangepakt met integraal werkkapitaalmanagement en de optimale balans gevonden tussen winstgevendheid en het werkkapitaalbeslag.
Veel bedrijven zijn momenteel nog volop bezig met planjaar 2012. Welke koers kiest u in het licht van actuele macro-economische ontwikkelingen? Na het herstel van de bankencrisis vertraagt de economische groei. Krijgen we een double-dip en belanden we in een wereldwijde recessie? Hoe houdt u uw onderneming op koers en krijgt u voldoende zekerheid over het halen van de doelstellingen komend jaar?
Marissa van der Werf focust zich in haar rol als Manager Planning & Control bij Tempo Team vooral op het bouwen aan een team topcontrollers. 'Ik heb zelf niet de ambitie om 'de beste controller' te zijn. Daar redden we het niet mee. Ik wil mensen die proactief, nieuwsgierig en kritisch zijn. Alleen met zo'n team kan ik goed invulling geven aan onze doelstellingen.'
Voor veel risicomanagers is het herkenbaar. In je risicoanalyse komt naar voren dat het grootste risico voor de organisatie de baas zélf is. Wat nu? Dit risico mitigeren lijkt onbegonnen zaak. Toch kan de risicomanager ook dan zijn toegevoegde waarde laten zien. Vijf tips om wél de risico's te verminderen, maar niet ontslagen te worden.
Binnen de wereld van de varkensfokkerijen is ook een goed ontwikkelde finance functie nodig. Binnen TOPIGS is de taak aan Corporate Controller Pieter van Sundert om bij te dragen aan verbetering van de finance organisatie. Zo zijn de rapportages aan de stakeholders sterk verbeterd en is de organisatie nu beter in control op onder meer fiscaal en juridisch terrein.
Het huidige economisch tij dwingt investeerders in vastgoed tot het opstellen van een goede en transparante business case en meerjarenportefeuilemodel. Pas bij uitmuntende cijfers zijn financiers te verleiden om (mee) te investeren in een project. Er zijn veel valkuilen in het opstellen van een goede businesscase en een te financiële oriëntatie leidt ook niet tot een optimaal resultaat. In dit artikel worden 5 do's en dont's toegelicht.
Veel medewerkers weten niet of er maatregelen op het gebied van integriteit zijn genomen binnen de onderneming of zijn hier niet van op de hoogte. Dit blijkt uit de European Fraud Survey 2011 van Ernst & Young. Veel ondernemingen kunnen niet verzekeren of hetgeen zij over integriteit op papier hebben staan wordt gereflecteerd in het gedrag van de medewerkers.
Bedrijven die hun risicomanagement op orde hebben, boeken ook aantoonbaar betere financiële resultaten.
Sinds veel financials zich steeds meer als business partner gaan opstellen, krijgen zij meer te maken met het thema 'integriteit'. Sommige besluiten die de business neemt zal de controller het niet mee eens zijn. Dit is lastig, maar zolang er geen ethische grenzen worden overschreden, kan een goede adviseur hiermee omgaan. Lastiger wordt het echter wanneer de financial gevraagd wordt om iets te doen wat de grenzen van de wet of de persoon zelf overschrijdt. Hoe ga je hier als Financial mee om?
Wereldwijd onderzoek van het HPO Center uit Hilversum laat zien dat veel organisaties verkeerde keuzes maken bij een reorganisatie.
In het takenpakket van de controller vindt een duidelijke verschuiving plaats van registratie, controle en rapportage naar het continu ondersteunen van het management om 'in control' te zijn. 7 Eigenschappen van een modern controller.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl