Nadenken over wat voor impact bestuurlijke besluiten hebben op de operatie en financiën. Dat zijn vraagstukken naar Elmar Hogenboom zich graag mee bezig houdt. In 2012 kwam hij uit een carrièreonderzoek van FM.nl als jong talent bovendrijven. Onlangs is hij binnen werkgever Rochdale in een nieuwe functie begonnen: Teamleider Administratie. 'Zet niet te grote stappen als je carrière wilt maken. Focus je op wat je nu doet, dan komt het vanzelf wel.'
Ruim een derde van de finance professionals ervaart druk om winsten te tonen. Zij worden betrokken bij winststuring en voelen daarbij rolconflicten. 11 procent ervaart de heersende bedrijfscultuur als egoïstisch en 10 procent kan niet zelf prioriteiten stellen. De motivatie van de controller wordt hiermee zodanig aangetast, dat sommigen verwachten binnen twee jaar van werkgever te veranderen.
Minister Dijsselbloem van Financiën gaat de reikwijdte van de bankierseed uitbreiden. Sinds 1 januari 2013 is de bankierseed van toepassing op bestuurders en commissarissen van een financiële onderneming. Met ingang van 1 januari 2015 wordt de eed of belofte ook van toepassing op medewerkers met klantcontact.
Het verminderen van verspilling in de bedrijfsvoering wordt een steeds belangrijker concurrentievoordeel. Ondanks de oorsprong van lean binnen de productiesector zijn er veel bedrijven die het principe nog niet toepassen. Exact benoemt vijf belangrijke stappen voor een succesvolle start.
Excel is nog altijd de meest gebruikte software bij het consolidatieproces door bedrijven. Hier kleven voor- en nadelen aan, stelt Alvin Soemodihardjo van UNIT4. Excel is goedkoop in licentie, men heeft het al in huis en veel financials zijn er bekend mee. Maar het is ook foutgevoelig en er zijn verborgen kosten in de vorm van tijdsbesteding en beheersbaarheid. Een consolidatietool daarentegen zorgt voor meer snelheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit, maar vergt wel een investering in tijd en geld in de opstartfase. Hoe maak je de juiste afweging? Enkele fundamentele argumenten op een rij.
In juli 2013 werden 779 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Dit zijn er ruim 100 meer dan in juni. Van de in juli failliet verklaarde bedrijven waren er veel actief in de handel (224) en de bouwnijverheid (92).
Door de crisis worden de laatste tijd steeds meer strategische transformatieprogramma's aangekondigd met als doel structurele waardecreatie voor de organisatie. Nadat een organisatie veel tijd en moeite heeft gestoken in het bedenken en lanceren van de strategie, verdwijnen de strategieconsultants weer en staat het onderwerp weer op de agenda van het management. Maar wie beheert de business case van de strategie dan eigenlijk? Het Value Office-concept biedt oplossing.
92% van de bedrijven vindt het moeilijker om reputatierisico's te beheersen, dan de traditionele meer tastbare risico's. Voor 4 van de 5 bedrijven is hun imago wel hun belangrijkste 'asset'.
De moderne controller is al lang niet meer de specialist die alles van boekhouden weet. Zijn rol is flink uitgebreid. Daar speelt de opleiding Controller in een Week van Alex van Groningen op in. Of, zoals een deelnemer zegt: "De opleiding is een goed mengsel tussen theorie en de praktijk, met als extra de ervaring van de docenten."
Bankkredieten voor het MKB worden een stuk duurder. Dat verwachten grootbanken ABN AMRO, ING en Rabobank blijkt uit onderzoek van het Financieele Dagblad. Volgens de banken moeten de steeds hoger wordende risicokosten doorberekend worden in de kredieten.
De aanmeldingstermijn voor eigenrisicodragerschap voor de Ziektewet en WGA moet worden verlengd nu het UWV voor veel werkgevers nog altijd niet de lijsten heeft aangeleverd met gegevens van (ex-)werknemers die in 2012 een Ziektewetuitkering of WGA-flex uitkering kregen.
Hoewel de afgelopen jaren mobiele technologie zich razendsnel heeft verspreid - sinds 2011 worden er meer mobiele apparaten verkocht dan traditionele desktop computers - zijn er maar weinig organisaties die de volledige potentie van mobiele technologie benutten. En dat terwijl mobiele technologie de efficiency van bedrijfsprocessen kan verhogen, besluitvorming kan verbeteren, en accurate management informatie kan aanleveren en verzamelen.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie verruimt de strafrechtelijke mogelijkheden om effectiever en harder op te treden tegen frauduleuze faillissementen. Verder maakt hij werk van de bestrijding van bewust onbehoorlijk ondernemerschap, dat een bedrijf te gronde kan richten en grote maatschappelijke schade kan veroorzaken.
Het verzamelen van allerlei data, het op een bruikbare manier integreren ervan en ze dynamisch beschikbaar stellen aan financiële managers en operationeel verantwoordelijken is de essentie van performance management in de eenentwintigste eeuw, stellen Hans Arnouts en Rob Hoevens van software-aanbieder Longview Solutions. Dit geldt ook voor fiscale data: "Een bedrijf moet zijn fiscale zaken op orde hebben, wil het serieus werk maken van risicomanagement en planning en control."
Project jaarverslag. Voor veel CFO's en hun teams is het elk jaar weer een zware bevalling om alles er goed in te krijgen. Het voornemen om het de volgende keer anders te doen is er, maar zodra het J-woord tijdens een vergadering in het najaar voor het eerst weer ter tafel komt, gaan de vingers vervolgens niet bepaald enthousiast de lucht in.
In het eerste halfjaar van 2013 is een recordaantal van 4983 faillissementen van bedrijven en instellingen uitgesproken. Bij 4 op de 10 faillissementen betrof het een bedrijf uit de bouw of de handel. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Dat dit geen gemakkelijk te beantwoorden vraag is, blijkt uit de 644 comments die al gepost zijn in deze discussie binnen de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hieronder volgt een kernachtige samenvatting van deze boeiende discussie met op het eind een voorlopige conclusie. Wanneer mag iemand zich controller noemen?
Vroeger maakten bedrijven zich zorgen over back-up en restore, vandaag de dag staat compliancy van softwarelicenties hoog op de agenda. Tijdens een rondetafelbijeenkomst met deelnemers uit de IT en de accountancy, georganiseerd door BSA | The Software Alliance, werd duidelijk dat veel bedrijven worstelen met de complexe regels rond softwarelicenties.
Noodzakelijke maatregelen voor cyber security beginnen bij bewustzijn. Bewustzijn voor cyber security is nodig in de hele organisatie. Actie kan pas volgen op die bewustzijn als ook de top van een organisatie bewust is van de noodzaak.
Helaas krijgt bijna elke organisatie in Nederland er vroeg of laat mee te maken: fraude. Het komt steeds vaker voor, het gaat om steeds grotere bedragen en de fraudeurs weten dat de pakkans relatief klein is. Een geval van fraude heeft grote impact. Het onderlinge vertrouwen is aangetast en de organisatie loopt flinke - soms onherstelbare - materiële schade op. 'Hadden we de fraude niet eerder kunnen constateren, of misschien zelfs voorkomen?' vraagt men zich af. Het antwoord op beide vragen luidt: ja, dat kan.
Wat betekent businesspartnering voor de CFO en de finance-organisatie? Het is een containerbegrip dat vaak wordt uitgelegd als het leveren van toegevoegde waarde op het gebied van rapportage, analyse, planning en forecasting. Uit recent onderzoek van Accenture blijkt dat een groot aantal organisaties succesvol is op het terrein van rapportage en analyse om terugkijkend te begrijpen wat er is gebeurd, maar dat vooral Nederlandse finance-organisaties nog onvoldoende met de business vooruitkijken.
De laatste maanden merk ik dat ik me als financial meer en meer stoor aan de negatieve berichtgeving in de pers. Behalve de positieve berichten rondom de bezoekjes die ons nieuwe koningspaar aflegt en het door Rabobank/Blanco vinden van een nieuwe sponsor Belkin, lijkt het nieuws vaak te bestaan uit negatieve of zo u wilt geen positieve berichten.
In de eerste helft van 2013 is de vraag naar hoger opgeleide financieel specialisten met 1,4% gegroeid ten opzichte van de tweede helft 2012, blijkt uit onderzoek van Yacht. Na jaren van krimp, waarbij forse dalingen werden geconstateerd, zetten de signalen van voorzichtige groei door. Het betreft vooral de zwaardere functies.
In veel organisaties is sprake van een grote afstand tussen de functies marketing, inkoop en controlling. Dit is zonde, want een hechte samenwerking van deze bloedgroepen brengt veel synergievoordelen met zich mee. Bovendien kun je zo grip op de kosten krijgen. De vraag is; hoe breng je deze professionals bij elkaar en optimaliseer je het effect van je marketinguitgaven?
Curatoren kunnen straks faillissementen met veel schuldeisers sneller afwikkelen. Het wordt mogelijk een overeenkomst over de afwikkeling van een massaschade verbindend te laten verklaren voor de hele groep schuldeisers. Nu onderzoekt de curator elke claim nog afzonderlijk.
De ministers van Financiën van de Eurolanden zijn het in de nacht van woensdag op donderdag in Brussel eens geworden over hoe een bank in de problemen gecontroleerd kan omvallen. Met de nieuwe aanpak moet voorkomen worden dat de belastingbetaler de rekening krijgt gepresenteerd voor het wanbeleid bij financiële instellingen.
Vast onderdeel van elk bedrijfseconomie-cursus of -opleiding is de marginale kostprijs calculatie, afgekort MKC. Niet populair, want behoorlijk lastig. Desondanks is het de juiste methode om management-beslissingen over stoppen-of-doorgaan (de exit-beslissing) en uitbesteden-of-zelf-doen te ondersteunen. 3 best practices geven u handvaten om dit proces te optimaliseren wat leidt tot betere beslissingen.
Nederlandse familiebedrijven zien niets in een bestuursvorm waarin zowel bestuurders als commissarissen zitting hebben. Hoewel de meeste ondernemingen er de voordelen van inzien, heeft een beperkt aantal ondernemingen de bestuursstructuur inmiddels aangepast.
In de media lezen we met enige regelmaat dat (semi-) publieke organisaties zich schuldig maken aan financiële malversaties. De derivatenkwestie bij Vestia, het 'oorsmeer gate' van het ZorgSaam ziekenhuis en het beleggingsdebacle bij scholenkoepel Sopoh zijn hiervan voorbeelden.
Hoge energierekeningen, ondoorzichtige servicekosten en jaarlijks veranderende voorwaarden omtrent telefonie en internet; goed contractmanagement is, zeker in tijden van economische malaise, belangrijker dan ooit. Jaarlijks vergelijken is dan ook het devies. 6 praktische tips om kosten te besparen en verspilling tegen te gaan.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl