Finance en sales. Twee afdelingen die niet altijd even goed met elkaar door één deur kunnen. Beide streven andere doelstellingen na en zijn niet of nauwelijks geïnteresseerd in elkaars werk. Dat leidt binnen veel bedrijven tot spanningen en uiteraard tot een niet optimaal bedrijfsresultaat. Samenwerking is in deze situatie het sleutelwoord.
Voor het runnen van een onderneming is voldoende cash onmisbaar. In deze checklist van Inc.com worden vijf makkelijke regels gedeeld om een positief cashflow plan op te stellen. Iedere ondernemer, financial en accountant moet deze trucjes op zijn/haar duim kennen, maar mocht dit niet zo zijn, bij deze een opfrisser.
De Nederlandse toezichthouders (DNB, AFM, BFT en Belastingdienst Bureau WWFT) moeten door druk vanuit de Europese Unie strenger controleren op naleving van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT) en de Sanctiewet. Ook het MKB moet hier iets mee. In deze blog presenteer ik het Tilleman/Snijder-stappenplan om snel en efficiënt te voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), zonder in te boeten op kwaliteit van uw business.
Werknemers zeggen dat ze pensioen belangrijk vinden, maar in de praktijk blijken ze er weinig van af te weten. De kennis over pensioenopbouw gaat zelfs achteruit. Veel bedrijven zijn gebonden aan één bepaalde pensioenuitvoerder, bijvoorbeeld door de branche waarin ze zitten, maar er zijn genoeg bedrijven in Nederland die hun eigen pensioenuitvoerder kunnen kiezen. Het is als bedrijf belangrijk een pensioenuitvoerder te kiezen die deelnemers bij het pensioen betrekt. Maar waar moet je op letten?
Volgens een recent rapport van ACFE (the Association of Certified Fraud Examiners) verliezen organisaties wereldwijd ongeveer vijf procent van hun omzet aan beroepsmatige fraude. In hetzelfde rapport geeft de ACFE de vijf belangrijkste lessen voor ondernemers, directeuren en finance & risk managers om fraude te voorkomen en te bestrijden.
Het ergste punt van de vastgoedcrisis ligt achter ons. Tijd om weer vooruit te kijken. Maar niet zonder heel goed te kijken naar financiële vastgoedmechanismen en hoe die functioneren. In dit artikel vindt u drie essentiële lessen in vastgoed die iedere financial moet begrijpen.
Samenwerken met andere organisaties is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Maar waar bij een fusie de ene na de ander specialist wordt ingevlogen, lijkt het wel of iedereen een alliantie kan vormen. Niets is echter minder waar: 50% van de huidige samenwerkingsverbanden mislukt, mede doordat samenwerkingsrisico's die leiden tot reputatieschade onderbelicht blijven bij het aangaan van de samenwerking. In dit artikel 3 maatregelen die u altijd moet treffen bij belangrijke allianties.
De conversie is klaar en de implementatieconsultants zijn weg. Uw financiële administratie is helemaal naar wens ingericht. U matcht de eerste facturen, verwerkt uw dagafschriften en draait de eerste afschrijvingsrun. Bovendien werken alle interfaces perfect. Na een paar weken bent u zelfs gewend geraakt aan die lastige gebruikersinterface. Kortom, u bent 'live' met SAP en u voelt zich een gelukkig mens. Geen horrorverhalen over mislukte implementaties voor u!
Veel managers en bestuurders realiseren zich dat een slimme investering in technologie hen concurrentievoordeel kan bezorgen. Echter, ze hebben beperkt budget, dus moeten moeilijke beslissingen nemen. Aan u de taak hen te overtuigen van de juiste beslissing. Zorg dat uw ICT-business case tenminste de volgende 7 componenten bevat.
Bijna iedereen droomt wel eens van een betere baan, carrière vordering en een hoger salaris. Maar er zijn er slechts weinig die daadwerkelijk gradueel stijgen op de carrière ladder. In deze checklist geven we de 9 grootste fouten die men maakt bij het zoeken naar een nieuwe baan.
Denkt u erover na om uw onderneming te verkopen, of adviseert u een ondernemer die dit overweegt of zou moeten overwegen? Op de business website Inc.com geeft een succesvolle dealmaker zes adviezen die leiden tot een optimale prijs bij verkoop.
De nieuwe EU General Data Protection Regulation is opgesteld om één lijn te trekken in de wetgeving over databescherming. Slechts 20 procent van de organisaties in de Benelux weet echter precies wat deze wetgeving voor hun organisatie gaat betekenen. 5 stappen om je goed voor te bereiden en een boete te voorkomen.
Wat maakt sommige sprekers nou zo succesvol? Heeft u wel eens bij een presentatie gezeten waarvan u dacht; 'fantastisch. Hoe doet hij of zij dat?' Het antwoord is 'heel hard werken'. Talent speelt zeker een rol, maar met keihard werken kunt u een heel eind komen. Daarbij komen de 7 gewoonten van topsprekers goed van pas.
Tegenwoordig verwachten weinig mensen meer hun hele leven bij één bedrijf te werken. De gemiddelde arbeidsduur in de Verenigde Staten is minder dan vijf jaar. Toch zit er veel waarde in promotie van binnenuit, stelt Marillyn Hewson (CEO van Lockheed Martin). Vanuit haar ervaring in het geven en ontvangen van promoties, deelt zij vijf gewoonten die kunnen helpen hoger op de carrièreladder te klimmen.
De ontwikkelingen en innovaties in financiële software gaan razendsnel. De redactie van FM.nl liet zich onlangs bijpraten door expert Gerard Bottemanne van onderzoeksbureau GBNED die jaarlijks vele rapporteren uitbrengt over de Nederlandse markt voor financiële software. We vroegen Bottemanne hoe het er met deze ontwikkelingen voor staat, wat hij ervan verwacht in de (nabije) toekomst en wat de (potentiele) impact is voor financiële professionals.
Voor zelfs de meest zelfverzekerden onder ons kan een sollicitatiegesprek zenuwslopend zijn. Om de beste kans te maken bereiden we ons vaak voor op een hele reeks vragen. Dat heeft als nadeel dat we tijdens het gesprek vaak niet geheel natuurlijk overkomen. Het kan ook anders. Uiteindelijk zijn er namelijk maar 3 vragen die er écht toe doen.
Diverse vooraanstaand experts en organisaties voorspellen trends en scenario's voor het betalingsverkeer en delen dit vervolgens via diverse websites en nieuwsbrieven. Een nieuw artikel met deze invalshoek zou meer van hetzelfde zijn. In dit artikel 5 payments ontwikkelingen die er nu toe doen en waar u nu en op korte termijn uw voordeel mee kunt behalen.
Momenteel investeert 34% van de finance organisaties meer dan 30% van hun tijd in Finance Business Partnering. 83% van de organisaties geeft aan de komende drie jaar meer tijd aan dit onderwerp te besteden. In dit artikel 5 kerngebieden waar u als finance afdeling in moet investeren om dit te bereiken.
Het management van de meeste organisaties gelooft dat hun bedrijf een geweldig bedrijf is om voor te werken. Maar zelfs als dat zo is, zullen ze er werk van moeten maken om hier de vruchten van te plukken en talent aan te trekken. 5 tips om een 'employer brand' succesvol te managen.
De sinds 2005 verplicht gestelde IFRS voor in de EU beursgenoteerde fondsen is nog altijd een uitdagende klus voor financieel managers, terwijl wijzigingen vaak grote impact hebben. Wij vroegen topexpert Stefan Betting om de belangrijkste wijzigingen eens op een rij te zetten. Wat betekenen deze aanpassingen voor uw organisatie?
De leaseauto is uit, het mobiliteitsbudget is in. De traditionele leaseauto geeft nauwelijks prikkels voor bewuster en besparend reisgedrag, terwijl het mobiliteitsbudget juist de werknemer zelf verantwoordelijk maakt voor het eigen gedrag. Met meer flexibiliteit en lagere kosten als gevolg.
'Veel bedrijven waar het slecht gaat hebben de neiging alles en iedereen in onze omgeving de schuld te geven en te roepen dat we er niets tegen kunnen beginnen. Hoofdschuldige: de economische crisis. Tegelijk zijn er overal om ons heen bedrijven die zeer succesvol zijn. Blijkbaar hebben zij geen last van de vijf mythes die ons denken blokkeren. Wat speelt is geen overmacht. Dit is GEEN economische crisis!'
Wat vooral in het oog springt binnen de vernieuwde Microsoft Officeomgeving is de strakke bijna sober aandoende interface van het lint, zeker als je het vergelijkt met de bont geschakeerde linten van de versies 2007 en 2010. Wat zijn andere belangrijke verbeteringen binnen Excel 2013? Expert Geert Wessels zet de 5 belangrijkste op een rij.
Een gezonde 'doe-het-zelf'-mentaliteit als het gaat om kredietrisico's brengt veel voordelen met zich mee. Organisaties die het credit risk-proces niet alleen aan verzekeraars overlaten, maar zelf uitvoeren, maken minder kosten en zijn flexibeler, zonder dat hun risicoprofiel hoeft te veranderen. Zeker nu kredietverzekeraars hun limieten hebben aangescherpt, loont het om zelf 'in control' te zijn.
Het ironisch uitgesproken 'ik wens u veel personeel' is de laatste jaren dichter bij de waarheid geweest dan ooit. Met als gevolg dat organisaties met te veel personeel én in de positie zaten dit niet snel genoeg af te kunnen bouwen, nu niet meer bestaan! Kortom, 'personeel' is niet alleen de belangrijkste rijkdom van een organisatie maar kan héél snel een blok aan het been worden dat er voor zorgt dat de wedstrijd met de concurrentie verloren wordt, vaak met 'de dood' als gevolg. Tijd om uw personeelsbestand onder de loep te nemen.
Gefeliciteerd! U bent zojuist verantwoordelijk geworden voor alle programma's, projecten en aanverwante activiteiten van uw organisatie. Misschien bent u de kersverse CEO, CFO, CIO of zelfs CPO (Chief Portfolio Officer). Of misschien bent u wel de nieuwe PPM-er (projectportfoliomanager) of PPC-er (projectportfolio controller) en dus niet direct eindverantwoordelijk voor de projectportfolio, maar wel degene die de besluiten moet voorbereiden. Hoe dan ook, het is aan u om geld te verdienen met de projectportfolio.
Vrijwel alle bedrijven vervoeren pakketten, vaak binnen Nederland en niet zelden ook de hele wereld over. Sommige bedrijven hoeven alleen de jaarstukken te laten bezorgen, andere versturen samples naar winkels, marketingmateriaal naar mogelijke afnemers of vervangende onderdelen van installaties naar andere bedrijven. Retailers versturen dagelijks producten naar consumenten. In dit artikel 7 overwegingen om de juiste balans te vinden tussen kosten en toegevoegde waarde.
Het kost 5 tot 10 keer zoveel moeite een simpele taak uit te voeren wanneer data niet kloppen. Veel dataprofessionals herkennen deze vuistregel. Toch is het een onderbelicht onderwerp in het managementteam gebleken, waarin door middel van goede sturing, veel te halen valt. De kostenbesparingen zijn aanzienlijk. In een artikel in Harvard Business Review werd een kostenstijging genoemd van 10% bij elke 1% datavervuiling. Het terugdringen van fouten in de database en het toewerken naar een integraal klantbeeld, wordt hiermee een strategisch onderwerp.
Met zijn tijdloze klassieker 'How to Win Friends and Influence People' was Dale Carnegie eigenhandig verantwoordelijk voor het begin van de hele 'self improvement' industrie. Omdat zijn boek gaat over mensen is het 75 jaar na de eerste druk nog steeds relevant. Topinvesteerder Warren Buffett zei dat het zijn leven heeft veranderd, dus misschien kunt u ook iets leren van Carnegie's universele principes om met mensen om te gaan.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl