Grootaandeelhouder Apax van PCM Uitgevers wil het concern waarschijnlijk opknippen en in delen verkopen. Tot ontsteltenis van minderheidsaandeelhouder Stichting Democratie en Media. Maar waarom zo huiverig voor het 'opknipscenario'?
2006 zal de geschiedenis in gaan als het jaar waarin private equity-firma's zich invochten in het Nederlandse bedrijfsleven. De meningen over deze 'sprinkhanenplaag' zijn verdeeld. Vreemd genoeg zouden de private equity-partijen zelf eigenlijk fel tegen moeten moeten zijn.
U weet het, ik weet het. Met ICT kun je hele mooie dingen doen. Alleen is het oogsten van de geneugten ook heel lastig. Jaren ben ik er al druk mee. Met het terug in hun hok stoppen van 'kijk-toch-wat-erallemaal- kan-techneuten'. Met het afserveren van de 'doe-nog-maareen- rondje-consultancy-klanten' die geen idee hebben wat ze met ICT willen.
Toen wij 15 jaar geleden tot de conclusie kwamen dat ons debiteurenbeheer anders (lees beter) moest en vervolgens het drieluik Credit Management, Risk Controlling en Debt Collection introduceerden, hadden we nog geen idee, waartoe dit uiteindelijk zou leiden.
De kern van het Ahold-drama is de gebrekkige objectieve controle en het uitblijven van deskundige functionele bijsturingen door commissarissen en accountants. Zelfonderzoek van de betrokkenen is noodzakelijk. Sowieso zouden juist commissarissen er goed aan doen zakelijke eisen te stellen aan zichzelf en aan de onder hun toezicht gestelde concernbesturingssystemen.
In reactie op de opkomst van buitenlandse investeringsmaatschappijen trekken sommigen de conclusie dat de verbetering van aandeelhoudersrechten in Nederland is doorgeschoten. Maar internationaal gezien is de rechtspositie van de Nederlandse aandeelhouder nog steeds benedengemiddeld.
Menig CFO heeft te veel de nadruk gelegd op outsourcing van IT. Dat moet anders, want de business anno nu schreeuwt om innovatie en flexibiliteit.
Bijna iedereen maakt inmiddels dagelijks gebruik van een pc. Wij gebruiken een computer op het werk; bijna tachtig procent van de taken is geheel of gedeeltelijk geautomatiseerd, of het nu in de administratieve omgeving is, in de productie of in de dienstverlening. En de penetratie van pc's thuis is ongekend hoog. Je mag dus aannemen dat de gemiddelde consument een vrij goed beeld heeft wat men met databasemanagement zou kunnen doen. Hij weet wat er mogelijk is; hij weet dat zijn anonimiteit beperkt is. Dus verlangt de consument dat die gegevens ook in zijn belang kunnen worden ingezet.
Mondige aandeelhouders, plotselinge koersschommelingen en andere onverwachte gebeurtenissen: ze vormen de schrik van veel bestuurders van beursgenoteerde bedrijven. Niet eens de gebeurtenissen zelf, als wel de 'communicatie' erover jaagt ze schrik aan.
De macht van de toevallige houder van een aandeel is allesbepalend geworden; de onderneming dreigt te verschrompelen tot geldmachine voor 'slimme' enkelingen. Deze verschrompeling is bedreigender dan globalisering en lagelonenlanden. Wat nodig is, is een omwenteling in denken over de arbeidsrelatie en het aanboren van braakliggend talent van vrouwen en 'new borns'.
Waarom wordt het zo weinig gedaan, om bewust de klanten van uw klanten te kennen? Immers, mocht het slecht gaan met deze klanten heeft het uiteraard een sneeuwbal effect naar uw klanten en dus ook een negatief effect opu als ondernemer. Kunnen we als ondernemers bewust een tijdstip inbouwen om dit ook inzichtelijk te krijgen bij de werkzaamheden van het creditmanagement?
Het weer begint zo langzamerhand om te slaan. Het wordt grauwer en kouder buiten. De bladeren beginnen van de bomen te vallen. De herfst kondigt zich overduidelijk aan. Het risico bestaat dat we zelf ook in een depressie duiken. Er zijn sinds de vakantieperiode weer allerlei nieuwe vorderingen ontstaan en die moeten de komende tijd toch maar weer 'binnen gepraat' worden. Voor wie hier als een berg tegenop ziet, heb ik wellicht een goede tip.
Wie de logica van de beurs wil begrijpen moet veel ervaring hebben, en dan nog hebben de ervaren experts soms moeite om een passende verklaring uit hun tas te toveren. Wie had durven voorspellen dat Egypte in 2005 een van de best presterende beurzen zou zijn, dat de Indiër Lakshmi Mittal in enkele jaren de hegemonie in de staalwereld naar zich toe zou trekken, dat de beurs tussen 2000 en 2003 70 procent in waarde zou dalen?
Als ondernemer heeft u er vast wel eens mee te maken gehad. Klanten die te laat betalen waardoor u andere verplichtingen even moest opschuiven. Het overkomt je gewoon, zou je haast denken. Maar is dat echt zo? Natuurlijk zijn er situaties die niet te overzien zijn. Ongelukken, ziekten kan iedereen treffen. Maar los hiervan kan u als ondernemer heel goed bepaalde zaken managen. Hieronder geef ik een aanzet om over na te denken. Misschien zijn deze zaken in uw bedrijf goed geregeld. Maar verbeteringen zijn er nog altijd.
Financiële tucht is in de afgelopen jaren menig bedrijf tot het hoogste doel verheven. En de mensen die de financiële zweep hanteren zijn steeds machtiger en invloedrijker geworden. Maar daar komt misschien verandering in. De financieel manager is zijn positie niet meer zeker.
De overnamemarkt is dit jaar in een heel uitzonderlijk actieve fase terechtgekomen. Zowel aan de onderhandse als aan de openbare kant is er sprake van een overnamegolf.
Veel kleine ondernemers in het (micro)mkb (1-10 FTE, ), zitten niet te spingen om termen als creditmanagement & Basel II te horen. Veel te groot en onduidelijk! De drempel is te groot. Om het bewustzijn bij deze groep te vergroten dienen veel creditmanagers eerst de voordelen uitvoerig toe te lichten met behulp van simpel uit te leggen taalgebruik.
Op papier ziet het er misschien veelbelovend uit, een fusie tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize. Toch is het te hopen dat de twee niet samengaan. Want Nederlanders en Belgen, dat gaat niet samen.
Een jongetje vraagt zijn vader wat integriteit is. Vader, die samen met zijn broer een winkel heeft, vertelt over een dame die voor 45 euro aan stoffen koopt. Als ze betaalt, merkt hij dat zij per ongeluk twee briefjes van 50 geeft. 'Integriteit', zegt hij, 'is of ik je oom nu wel of niet vertel, dat ik twee briefjes heb ontvangen...!'
Nog steeds staat bij veel bedrijven Credit Management te laag of soms zelfs helemaal niet op de agenda. Ik kom het in mijn dagelijkse praktijk nog volop tegen. Jaren geleden was er een advertentie van de brandweer, waarin gesproken werd over de drie O's. Onwetendheid, onachtzaamheid en onvoorzichtigheid. Misschien zijn deze nu ook wel van toepassing op ondernemers met betrekking tot Credit Management.
De voorlopig laatste in een lange rij topbestuurders van het supermarktconcern Laurus is vertrokken: CFO Kenaad Tewarie heeft ontslag genomen. Hij laat een slecht presterend concern achter. Maar heeft hij het zelf ook zo slecht gedaan?
Het moge bekend zijn: goede raad is duur. Maar 17 miljoen euro voor een advies om alles maar bij het oude te laten? Stork had het er voor over. Hoe kan dat?
Waarom word dat niet al lang gebruikt in het betalingsverkeer tussen bedrijven, vraag ik mij nog steeds regelmatig af. Als particulier zijn wij er al jaren aangewend. Op een enkele verstokte tegenstander na, is dit gemeengoed geworden. Sterker nog, sommige zaken zou je niet eens kunnen doen, wanneer je niet akkoord gaat met een automatische afschrijving.
Sprinkhanen zijn buitengewoon moeilijk te interviewen. Maar Financieel Management slaagde erin een exclusief gesprek te arrangeren met een kaalvretende sprinkhaan.
Nederland is te vaak het braafste jongetje van de klas, hoor je wel eens. Te braaf als het gaat om regels toe te passen die marktwerking moeten bevorderen. Te braaf als het gaat om milieumaatregelen. Daarmee ondermijnen we onze concurrentiepositie, heet het. Zou het werkelijk?
Wat kan een beursgenoteerd bedrijf doen om de aanval van een private-equityfirm af te slaan? Niets doen, een eigen koers varen? Of juist veranderingen doorvoeren? In beide gevallen verliest het bedrijf. Wat dan te doen?
Waar zijn ze gebleven, de jonge talenten tussen de 30 en 35 jaar? Die vraag hoor ik nu overal. Er wordt weer gegroeid en dus wordt er weer gezocht. Bijna d
Er komt steeds meer protest tegen de 'kwartaalcijferterreur'. Zelfs in Amerika gaan stemmen op om de rapportage van kwartaalcijfers maar af te schaffen. Maar waarom eigenlijk?
Binnen de top van Laurus 'knettert' het. CEO Bruijniks en CFO Tewarie hebben ruzie. Slecht nieuws voor de toch al geplaagde supermarktketen? Misschien niet.
Philips mag zich in z'n handen knijpen als de verkoop van de halfgeleiderdivisie doorgaat. Maar wat moet een koper ermee?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl