Be good and tell it!

Innoveren is niet moeilijk. Was het maar waar, dan waren we er heel goed in.

Innoveren is vooral eng, heel eng. Als me één ding de afgelopen maanden is opgevallen bij mijn klanten, is het de eensgezindheid dat innoveren en klantrelatie de komende jaren dé USP’s zijn. De wil is er. Ik merk het aan de vragen achteraf. Na mijn presentatie bij de borrel. Aan de manier waarop mensen betrokken zijn. Dat er directeuren en bobo’s op me af komen. We weten het ergens allemaal. We moeten loskomen uit de regeltjesmentaliteit die ons momenteel op zo veel terreinen blokkeert.

Een directeur fluistert me toe: “Mijn mensen moeten me niet vooraf om toestemming vragen, maar achteraf om vergeving.” Helemaal goed! Dat is ook zo mooi aan de kathedralenbouwers uit mijn presentatie. Die kathedralenbouwers hadden veel minder controle dan wij, geen sluitende begroting, boormachine of een bouwlift. Kathedralenbouwers hadden niks en konden alles. Die probeerden eindeloos en leerden van hun fouten, totdat het bouwwerk bleef staan.

Fouten
Ik vind het verschil zo groot. Wij besteden onze tijd aan het voorkomen van fouten. We besteden de meeste tijd aan het ervoor zorgen, dat als er iets fout zou gaan wij kunnen laten zien dat het niet onze schuld was. Als er dan onverhoeds toch een schuldige opduikt, dan zijn we vooral aardig. Stakeholderdenken, de hele keten houdt elkaar tevreden, maar het eindproduct is inmiddels van dubieuze kwaliteit.

Hoeveel procent van uw energie zit in het bouwen zelf? Die middag praat en discussieert iedereen binnen het bedrijf over de grenzen van de zwarte en de witte wereld. De energie die vrijkomt, dat vind ik mooi. Mensen die bezig zijn, met durven. Die avond rijdt uw spreker tevreden huiswaarts. Een paar weken later ontvang ik een e-mail van een medewerker die in de zaal zat. Of ik even over zijn schouder wil meekijken. Want tegenwoordig mag hij in het kader van operational excellence elk kwartaal de volgende metrics scoren: Geef in een percentage aan in hoeverre je het afgelopen kwartaal:
• ondernemend hebt gehandeld 72%
• innovatief hebt gehandeld 67%
• je een excellente consultant bent geweest 78%

Cheers!

DAAN QUAKERNAAT (daanq@qap.nl, www.quakernaat.nl) is spreker. Met zijn voordrachten helpt hij bedrijf en bestuur met het bouwen van kathedralen. Met het vinden van de balans tussen de zwarte en de witte wereld.

‘Ik deel uw wereld in, in een zwarte wereld en een witte wereld. Uw zwarte wereld is dat deel dat je kunt vatten in cijfers en regels. Structuurtje, checklistje, blokje, pijltje. Uw witte wereld past fundamenteel niet in een computer of blokjes en pijltjes. Visie, mensen, passie en ideeën, de dingen die we softere zaken noemen.’