Op de arbeidsmarkt voor financiële professionals lijkt een ware run te ontstaan op talenten. Voornamelijk communicatief sterke business controller worden volop gezocht, maar ook young professionals. Als 'nieuwe' financial kan je kiezen uit een mooi aanbod van vacatures en ook in deze algemeen moeilijke arbeidsmarkt nog steeds een leuke baan vinden. Hoe kan je als bedrijf of als CFO de talenten uit de markt aantrekken? In deze blog enkele tips uit de praktijk om financiële talenten aan te trekken.
Wij als business controllers zijn redelijk overtuigd van ons zelf. We hebben over elk bedrijfsproces een mening en hebben als meesters van de informatie de meest prachtige spreadsheets om deze mening te staven en de onwetenden mee om de oren te slaan. Maar hebben we eigenlijk wel een idee hoe de rest van de organisatie tegen ons aankijkt?
Als het om schulden gaat zal de publieke sympathie eerder liggen bij degene met een schuld, dan met degene die maar moet zien hoe hij zijn geld krijgt. Neem deze kwestie: het aantal klachten dat de nationale ombudsman heeft gekregen over deurwaarders is het afgelopen jaar verdubbeld ten opzicht van het jaar daarvoor. Waar gaat het hier om?
Vroeger, ja vroeger, toen was geld nog wat. Toen Stanley in 1871 in Afrika naar Livingstone op zoek ging nam hij tastbare valuta mee: 22 zakken met kralen, in 11 verschillende kleuren, 315 pond koperdraad en 27 kilometer textiel.
Hoe recht is jouw rug? Hoe integer ben je als het er op aan komt? Deze vraag zal jullie wel eens gesteld zijn door een headhunter, bemiddelingsbureau, opdrachtgever of potentiële nieuwe werkgever. Het antwoord van een financial zal altijd JA (moeten) zijn. Tot zover geen nieuws. Maar kun je het ook waar maken?
Alles gaat uiteindelijk om de menselijke relatie en om de onderlinge verbinding. Wederkerigheid. Je hebt elkaar simpelweg nodig om betekenisvolle resultaten neer te zetten. Samen bereik je meer dan de som der delen (1+1=11). Connect, Connect dubbel Connect daar geloof ik in.
Oorspronkelijk kom ik uit de HR(D)-wereld. Zolang ik me kan herinneren is 'business partner worden' daar één van de belangrijkste thema's. Al meer dan 20 jaar lang doen HR-managers verwoede pogingen om 'aan de management-tafel' te komen om 'de business' de toegevoegde waarde van HR te laten zien. Het lukt echter maar sporadisch. En ondertussen, geholpen door de crisis, is de druk op HR-afdelingen enorm toegenomen: wat kost dat eigenlijk en wat levert het ons op? Forse personeelsreducties, outsourcing (i.c.m. automatisering) van veel activiteiten en gefrustreerde achterblijvers zijn het gevolg.
De wereld kampt met een huisvestingscrisis. Uit cijfers van de Verenigde Naties blijkt dat een miljard mensen in sloppen woont. De oprukkende verstedelijking maakt het probleem met de dag groter. Elke week komt er in de stedelijke gebieden een miljoen mensen bij. Velen van hen trekken uit bittere noodzaak naar de stad. Zonder geld en zonder werk komen zij in een van de vele sloppenwijken terecht. En als we niets doen, zal hun aantal over dertig jaar zijn gegroeid naar twee miljard.
Het is beangstigend wat er in dit land aan regels en wetten verzonnen wordt. Ongetwijfeld is elke regel en elke wet goed bedoeld en ingegeven door een onwenselijke situatie of gebeurtenis. Maar het monster dat met al deze regels is gecreëerd is wellicht nog vele malen erger dan al die onwenselijkheden bij elkaar. Het kost veel tijd en geld en doet af aan datgene waar het écht over gaat. Het wordt tijd dat wij weer eens onze hersens gaan gebruiken.
Flexibiliteit is waar het om draait tegenwoordig. Dit begrip komt in vele onderzoeken en interviews naar voren als het gaat om financials en bij het sturen van organisaties. Beter inspelen op marktontwikkelingen, sneller aanpassen aan nieuwe technieken en beter de prestaties van een bedrijf kunnen voorspellen. Niet afwachten, maar kansen zien en actie nemen. Adviseren in plaats van registeren...
De financiële functie kan meer in verbinding worden gebracht met de business als de financiële functie zich meer 'verkoopt' aan de business. De financiële functie zal de 5 (oude) marketing P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel) daarom in een nieuw jasje moeten stoppen.
Directies blijven bezig met hun personeel, terwijl het succes van hun bedrijf allang afhangt van de positie in het netwerk. Het gaat er niet om of je goed personeel hebt, maar om de goede leveranciers. De beste leveranciers zijn deskundiger, sneller, innovatiever, mondialer - daar kun je zelf nooit aan tippen. Mis je de connecties in je netwerk, dan kun je het schudden. Sluit de afdeling personeelszaken en investeer in het aantrekken van topleveranciers.
Check, check dubbel check. De laatste jaren lijken organisaties wel doorgeschoten om alles 'af' en 'kloppend' te krijgen. Systemen lijken een doel op zich te worden...
Mensen die zeggen dat ze geld niet belangrijk vinden bezitten er doorgaans genoeg van. ('Alleen vakanties vind ik belangrijk. En mijn huis, want je moet wel goed wonen. En lekker eten natuurlijk.') De Ierse Mark Boyle is iemand die geld niet alleen onbelangrijk vindt, maar het vervolgens ook totaal uit zijn leven gebannen heeft.
Wie wil er nog werken in een 'perfect storm' omgeving als de accountancy? Dat is een belangrijke ontwikkeling in de arbeidsmarkt voor accountants. In deze blog zet ik de belangrijkste vijf trends op een rij.
Een sollicitant kan veel leren van een verkoper en dus ook van de vele boeken over het closen van deals, het toepassen van verkooptechnieken en toegepaste psychologie. Een verkoper is geen Financial en andersom, maar beiden kunnen veel van elkaar leren. Laten we dus een kijkje nemen achter de schermen van de verkopen en wat daaraan vooraf gaat.
Aan het einde van het leven schijn je minder spijt te hebben van de dingen die je ten onrechte gedaan hebt dan van de dingen die je wilde doen maar niet hebt gedaan. Werken over de grens is zo'n onderwerp dat velen wel willen, maar slechts enkelen ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.
Regeren is vooruitzien. Beschikbaarheid van voldoende cash is de eerste levensvoorwaarde voor een onderneming. Een goede cashflow forecast is een belangrijk instrument om tijdig te kunnen anticiperen om mogelijke risico's waar de organisatie aan bloot staat. Niet voor niets eisen financiers een betrouwbare cashflow forecast als (additionele) zekerheid voor hun financiering. Toch valt de betrouwbaarheid vaak tegen vanwege het ontbreken van een goed forecast proces.
Hoewel de vooruitzichten voor de arbeidsmarkt voor een aantal functies iets beter zijn dan vorig jaar, zal de krimp van de totale werkgelegenheid in de financiële sector en in bedrijfstakken daaromheen in 2014 alleen maar doorzetten. In deze blog geef ik 7 tips voor een goed 'plan b' voor het geval dat een nieuwe baan of nieuw werk in uw huidige functie of vakgebied niet lukt.
Dames en heren van bovengenoemde software leveranciers. Ik heb de behoefte om jullie het volgende onder de aandacht te brengen: Wat te doen bij het overlijden van jullie klanten?
Dit prachtige nummer van Frank Boeien kwam afgelopen 1 april bij me op tijdens één van de workshops op het Jaarcongres Controlling. De workshop facilitator vroeg de aanwezige controllers in de zaal (meer dan honderd) wie van hen gebruik maakt van dashboards. Vijf handen werden opgestoken. VIJF!
Het geven van raad - wat je tegen iemand zegt om te helpen - tips - een beredeneerde aanbeveling om een bepaalde keuze te maken. Ofwel Advies.
Managementdenker Peter Senge merkte ooit op: 'Through learning we re-create ourselves'. Een statement die één op één van toepassing is op de strategische transformatie van Mars Inc. in de afgelopen jaren. Hoe slaagt één van 's werelds grootste familiebedrijven erin zich voortdurend slim en snel aan te passen aan een veranderende omgeving?
De economie lijkt voorzichtig weer wat aan te trekken. Bedrijven maken zich op voor een groei periode waarin het belangrijk is de juiste keuzes te maken. Op welke markten willen we onszelf ontwikkelen? Breiden we ons dienstenpakket uit of focussen we op groei in het huidige segment?
Er zijn dagen dat er in de nieuwsrubrieken vrijwel alleen aandacht lijkt te zijn voor geld. Rekensommetjes tonen de voors en tegens van zoiets vluchtigs als politieke keuzes, waarbij de illusie wordt gewekt dat de mens afgewogen en berekenbare beslissingen neemt. Zonder dat ik er naar op zoek was, liep ik op een dag langs een gebouw dat in vrijwel alle opzichten afrekent met de illusie van de Homo Economicus.
Innovatie is nodig om de prestaties van een organisatie op peil te houden. Voor de meeste bedrijven blijkt het realiseren van innovaties die écht verschil maken geen gemakkelijke opgave. Hoe kan meer en sneller innoveren worden gerealiseerd? Zweer in ieder geval deze zeven gewoontes af die innovatie in de weg staan.
Het rumoer rond de NSA affaire, de heren Snowden en Plasterk en alle andere zaken die spelen rondom afluisteren, inzien van geheime documenten en alles wat daar mee gepaard gaat, maakten voor mij de vraag of een leidinggevende jouw email mag inzien weer actueel.
Ik kom het regelmatig tegen binnen organisaties: honderden en soms zelfs duizenden rapportages die beschikbaar zijn om het management informatie te geven hoe de zaken er voor staan. Hele afdelingen (soms 'Business Intelligence Competence Centers' (BICC) genoemd) worden opgetuigd als goed geoliede 'rapportage- en dashboardfabrieken'. Big Data staat blijkbaar ook garant voor Big Volume met direct verdrinkingsgevaar voor de managers die al die rapporten moeten verwerken. Miljoenen euro's zijn hiermee gemoeid.
Het is het ultieme peer-to-peer (P2P) netwerken: de ene P2P-start-up helpt de andere. In mei van dit jaar werd Ripple gelanceerd, een volledig online betalingssysteem dat razendsnel en nagenoeg kosteloos wereldwijd betalingen uitvoert. Enkele maanden later ging Peercover van start met een P2P-verzekeringsplatform dat volop gebruikmaakt van Ripple. Zijn het de nieuwste virtuele luchtkastelen of veelbelovende financiële equivalenten van IKEA?
Onlangs had ik het genoegen om persoonlijke kennis te maken met Anton Philips, jawel, de kleinzoon van. Bij deze inspirerende ontmoeting ging de aandacht uit naar het systeem voor Individuele Motivatie Analyse, dat door Anton in Nederland is geïntroduceerd.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl