Vijf jaar geleden vertrok ik 'opgelucht' bij ABN AMRO en schreef o.a. 'Geld verdienen met jezelf' voor ervaren hoogopgeleide managers en medewerkers die bij o.a. de grootbanken hun vaste baan kwijtraken. In een serie blogs onder de titel 'van bankier tot ondernemer' deel ik mijn ervaringen over wat wel en niet werkt en waar als ex-senior-manager of als medewerker in de financiële sector, maar ook daarbuiten, kansen liggen.
"Mijn accountant is alleen maar met zijn eigen dossiers bezig", verzuchtte Fred. "Ik spreek hem bijna niet. Als hij mij belt, heeft hij een kleine opmerking over de werkkostenregeling, maar al snel gaat het over alle regels die hem beperken in zijn werk."
In de eerste aflevering van deze blog heb ik het concept winstbegoocheling geïntroduceerd. Winstbegoocheling is de illusie dat de door bedrijven gepubliceerde resultaten waar zijn. In de tweede aflevering heb ik een aantal voorbeelden gegeven hoe deze illusie kan leiden tot merkwaardig gedrag en merkwaardige beslissingen.
Mijn vrouw en ik hebben eind januari ons vierde kindje, Lisette, mogen verwelkomen. Het is toch elke keer weer een klein wonder wanneer zoiets gebeurt. Maar dan wel een wonder dat ervoor zorgt dat je 's avonds na elf uur je blog voor FM.nl zit te typen omdat je "late dienst" hebt.
"Barbapapa. Is dat niet dat roze figuur dat zichzelf in van alles kan veranderen? Altijd in voor creatieve oplossingen?"
Een gezegde uit China luidt: als je haast hebt, moet je gaan zitten. In het verlengde zou ik willen zeggen, als je een grote impuls voelt om iets te gaan doen, doe het dan juist niet.
In mijn vorige blog beschrijf ik 5 golven van verandering op weg naar een nieuw tijdperk. Maar er is nog een golf van verandering op komst: blockchain.
Januari en februari zijn drukke maanden. U heeft veel te doen binnen weinig tijd. Beslissingen neemt u waarschijnlijk al voordat u beseft dat u een keuze heeft. Op intuïtie en emotie baant u zich door de werkdag heen en pas achteraf bedenkt u de argumenten voor uw gedrag.
Zijn de methoden en technieken die controllers tijdens hun studie leerden nog wel relevant nu organisaties in een omgeving werken die inmiddels veel dynamischer en complexer is? In dit achtste deel van de serie staat het bijsturen door het management centraal en de rol die de controller daarbij speelt.
Tijdens een proefrit in een elektrische wagen (vooruit, laat ik het maar gewoon toegeven: het was een Tesla Model S) moest er uiteraard ook even opgeladen worden .
In mijn vorige blog heb ik het concept winstbegoocheling geïntroduceerd. Winstbegoocheling is de illusie dat de door bedrijven gepubliceerde resultaten waar zijn. Maar dat is niet zo. Ze zijn niet waar. Boekhoudconventies creëren slechts een bepaalde versie van de werkelijkheid en niet noodzakelijkerwijs de beste.
Beste bezoekers van FM.nl. Graag sta ik een moment stil bij de redactionele thema's die we het komende jaar samen met jullie willen oppakken.
Vijf jaar geleden vertrok ik bij ABN AMRO en schreef 'Geld verdienen met jezelf' voor mensen zoals ikzelf die bij o.a. de grootbanken hun vaste baan kwijtraken. In een serie blogs onder de titel 'van bankier tot ondernemer' deel ik mijn ervaringen over wat wel of niet werkt en waar als ex-manager of als medewerker in de financiële sector, maar ook daarbuiten, kansen liggen.
Meer Finance binnen organisaties of juist géén Finance meer? Een uitdagende vraagstelling. Een stelling die zeker ook niet zo zwart-wit is, maar wel één die de discussie binnen de Finance-functie op scherp stelt.
Naast haar functie als docent HRM en bedrijfskunde aan de HvA, doet Marion Smit ook onderzoek naar de morele moed van financiële professionals.
Finance professionals ontwikkelen zich van scorekeepers naar business partners en value integrators. Steeds vaker worden ze betrokken bij besluitvorming op allerlei niveaus in hun organisaties. Gezien de steeds toenemende concurrentie en complexiteit op zowel afzet- als inkoopmarkten vereisen business owners diepgaande en hoogfrequente, direct toepasbare inzichten om hun strategieën te formuleren en hun operations te managen. Om deze inzichten op een integrale en tijdige wijze te kunnen opleveren moeten finance professionals hun Big Data & Analytics competentie versterken en een toekomstgerichte 'managementinformatie mindset' ontwikkelen. Onvoldoende aandacht hieromtrent zal onvermijdelijk betekenen dat de finance functie terrein verliest op het gebied van besluitvormingsondersteuning en daarmee in haar organisatorische autoriteit en importantie.
Zijn de methoden en technieken die controllers tijdens hun studie leerden nog wel relevant nu organisaties in een omgeving werken die inmiddels veel dynamischer en complexer is? In dit zevende deel van de serie staat duurzaamheid centraal.
Er is veel vraag naar finance professionals momenteel , begint Albert Allmers, directeur van FinanceFactor. "Ik heb vacatures voor controllers en financieel managers die al sinds de zomer open staan. Mijn verwachtingen voor 2017 zijn dan ook erg positief."
Klanten gaan alleen met dienstverleners in zee die zij vertrouwen: ze willen immers zeker weten dat hun gegevens veilig zijn. Maar de financiële wereld van vandaag verandert
De laatste maand van het jaar nodigt uit tot introspectie en reflectie. Het wordt tijd voor goede voornemens voor het volgende jaar. Daarmee lijkt het wel wat op een persoonlijke planning & control cyclus.
Zijn de methoden en technieken die controllers tijdens hun studie leerden nog wel relevant nu organisaties in een omgeving werken die inmiddels veel dynamischer en complexer is? In dit zesde deel van de serie staat de business controller centraal.
Winstbegoocheling is de illusie dat de door bedrijven gepubliceerde resultaten waar zijn. Maar ze zijn niet waar, althans niet in de natuurwetenschappelijke zin van het woord. De natuurwetenschappelijke methode is indrukwekkend. Er is een object van kennis, een voorwerp in de realiteit waarnaar de kennis verwijst, en natuurkundigen, chemici, biologen ontwikkelen een model dat voortdurend aan het object van kennis getoetst kan worden. Waarheid betekent dat het model vooralsnog niet door waarnemingen in de realiteit weerlegd kan worden.
De accountantsdag 2016. Altijd weer een dag die een leuk uitje vormt tussen de dagelijkse beslommeringen door. Weer veel (oude) bekenden tegenkomen en een
Jarenlang hebben we in een tijdperk geleefd waarin we dachten dat veel geld verdienen de bedoeling van het leven was. Lang leve het kapitaalisme en het economisme. Maar het loopt anders.
De wereld vraagt om duurzaamheid. De individuen blijven echter kiezen voor persoonlijk gewin en korte termijn genot. Maar het kan anders en sommigen van u doen dat al.
Wisten jullie dat budgetteren in de top 3 van verborgen kosten staat, na traag afsluiten en zoeken naar documenten? Het was voor mij de reden om eens te onderzoeken of de klassieke manier van budgetteren zoals we die kennen nog zinvol is. Een volmondig nee was het antwoord. Waarom is dat en wat is het alternatief?
Zijn de methoden en technieken die controllers tijdens hun studie leerden nog wel relevant nu organisaties in een omgeving werken die inmiddels veel dynami
Artificial intelligence, machine learning, robotisering; algoritmes en data gaan de toekomst bepalen. Dat is een zekerheid. Voor een steeds breder publiek worden de technologische ontwikkelingen beschikbaar. Oude businessmodellen en bedrijfsstructuren beginnen hevig in hun voegen te kraken. Anticiperen we wel genoeg op deze veranderingen? En is ons onderwijssysteem klaar voor het nieuwe werkklimaat?
Digitale transformatie betekent een aanzienlijke verlichting van de werkdruk voor CFO's, waardoor tijd vrijkomt voor procesverbetering, innovatie en een meer strategische rol. Helaas aarzelen veel CFO's afscheid te nemen van bekende oude systemen.
De hectiek van de hedendaagse tijd lijkt de kwaliteit van ons leven en van onze samenleving steeds meer aan te tasten. We lopen gestrest rond en gunnen elkaar nauwelijks meer tijd om goed na te denken over de kwesties die ons leven en werk beheersen. Op allerlei terreinen zien we sporen van haast en tijdgebrek, van korte termijn en ad hoc beslissingen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl