Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van financiële boekhoudsoftware en in hoeverre zijn Nederlandse leveranciers up to date? Deze vraag stond centraal in een grootschalig onderzoek naar innovaties in boekhoudsoftware dat topexpert Gerard Bottemanne in 2009 startte. We spraken met Bottemanne over de belangrijkste innovaties en de impact die deze hebben op de financiële functie en het risicomanagement van organisaties.
Nu de crisis op zijn retour lijkt kunnen Financials weer verder gaan kijken naar carrièrekansen in plaats van puur en alleen het schip drijvende te houden. Ook arbeidsvoorwaarden kunnen mogelijk worden herzien, waaronder de belangrijkste voor Financials: het salaris. Met de volgende 10 stappen in het achterhoofd is een salarisverhoging binnen handbereik.
De kredietcrisis heeft van werkkapitaalbesturing een kritische succes factor gemaakt. Na de eerste reacties om op korte termijn te zorgen voor voldoende liquide middelen, is het nu zaak om de slag te maken naar een Working Capital Framework.
Onder investeren verstaan we het inzetten van financiële middelen met als doel om, bovenop de oorspronkelijke investeringssom, een financieel surplus te genereren. Bij de bepaling of een investering rendeert kan gebruik gemaakt worden van statische en dynamische methodes. Met name voor dynamische investeringsanalyses is Excel uitermate geschikt.
Al in de eerste economielessen leren we dat het bedrijfsresultaat afhangt van afzet, prijs, variabele kosten en vaste kosten. Een prijsverbetering levert hierbij de grootste verbetering in resultaat.
Het door een accountant laten opstellen en controleren van de jaarrekening kost ieder jaar handen vol geld, dat je als ondernemer liever in je bedrijf investeert. 8 besparingstips.
Werkkapitaal kunt u zien als het vet op de botten van uw onderneming. En net als een gezond mens een gezonde portie vet op de botten dient te hebben, heeft een onderneming ook een gezonde hoeveelheid werkkapitaal nodig om een vloeiende en gestroomlijnde operatie zeker te stellen.
Het probleem van procesbeschrijvingen is vaak dat deze niet 'leven' binnen organisaties. De toegevoegde waarde van de procesbeschrijvingen als middel om 'in control' te zijn blijken uiteindelijk minimaal. Toch is het vastleggen van processen noodzakelijk voor verschillende interne en externe stakeholders. Waar gaat het mis met het opstellen van procesbeschrijving en welke stappen kunt u zetten om tot verbetering te komen?
Om werkkapitaal duurzaam te verbeteren moet de aanpak afgestemd worden op het volwassenheidsniveau van werkkapitaalmanagement en de organisatiecomplexiteit. De aanpak dient uit te gaan van een integrale benadering, waarbij verbeteringen gerealiseerd worden op het gebied van organisatie inrichting, medewerkers, processen, tooling en rapportages. Dit leidt tot blijvende verlaging, ook als de aandacht voor het onderwerp door verbeterende economische omstandigheden vermindert.
Door de economische crisis van de afgelopen tijd raakte de term Balanced Scorecard een beetje in diskrediet. De hype rond het instrument is wel voorbij. Maar de evolutie stond niet stil en de BSC is vervat in een breder kader van resultaatsturing. De spirit keert vooral terug omdat het instrument steeds meer gebruikt wordt voor zijn eigenlijke doel: een goede uitvoering van de geplande strategie of beleid.
Bij bedrijfsoverdrachten wordt teveel de nadruk gelegd op planning. Daarnaast richten overheid, banken en overnamespecialisten zich bij overnames vooral op grotere bedrijven, terwijl kleine bedrijven na een overname beter blijken te presteren. Dit zijn in het kort de uitkomsten van het onderzoek van Lex van Teeffelen, onderzoeks- en programmaleider Bedrijfsoverdrachten aan Hogeschool Utrecht, die op dit onderwerp promoveerde aan de Nyenrode Business Universiteit.
Performance Management kan een ongelooflijke bijdrage leveren aan de prestaties van organisaties. Maar is dat in uw organisatie ook zo? Veel organisaties worstelen met het effectief opzetten en implementeren van Performance Management en halen er niet uit wat erin zit. Mogelijk werkt u ook in zo'n organisatie. Waarschijnlijk is niet rekening gehouden met één van onderstaande 10 valkuilen.
Binnen het budget blijven is voor veel managers een opgave. Diezelfde managers staan voor de opgave om voortdurend en op creatieve wijze te zoeken naar kostenbesparingsmogelijkheden; een actie die normaliter tegen de aard van een manager indruist. Voor u als controller in een organisatie is het eveneens van belang om besparingsmogelijkheden te signaleren. 7 tips voor controllers.
Met het vertrek van de babyboomers is het de komende decennia de beurt aan Generatie Y. Wat kenmerkt deze generatie? Hoe halen werkgevers in een tijd dat het economisch minder gaat het meest uit deze generatie? En hoe gaat deze generatie om met de huidige crisis?
Businessmodellen, strategieën, octrooien: ondernemers is er veel aan gelegen om hun bedrijf tot een succes te maken. Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc, verbaast zich echter over de soms knullige manier waarop veel (startende) ondernemers zaken doen. Op Financieel Management daarom de 5 snelste manieren om uw bedrijf om zeep te helpen.
Nederland heeft ondernemers nodig. En passie. Gelukkig gaan die twee vaak samen. Voor effectief ondernemerschap zijn vele zaken van belang, aldus serial entrepreneur Michiel Muller. De businessmodellen achter Tango, Route Mobiel en Bieden en Wonen zijn verschillend maar ze hebben ook hun overeenkomsten. Met betrekking tot het ondernemerschap hanteert Muller zijn zeven wetten op basis waarvan hij grote successen heeft geboekt.
Lean Management is al jaren een succesvolle filosofie om organisaties beter te laten presteren. Het aantal organisaties dat zich aan Lean committeert groeit nog altijd flink, niet alleen in de industrie, ook in andere sectoren. Ondanks deze groei bestaan er nog veel misverstanden over Lean. De vijf grootste worden in dit artikel beschreven.
Verkopers worden door omzetbonussen aangespoord om toch vooral omzet te genereren. Door deze scoringsdrift neemt de commerciële man of vrouw sneller risico's die later incasseren een stuk moeilijker maakt. Denk hierbij aan hoge kortingen en soepele betalingscondities. Voor uw bedrijf kan deze tactiek desastreuze gevolgen hebben. Het is daarom verstandig om de omzetgedreven structuur om te zetten in een 'pay by cash-in-systeem'. Acht tips om aan de hand van dit principe te gaan werken.
De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel. Vernieuwing van het verdienmodel is een bewezen manier om tot nieuwe duurzame groei te komen. Bedrijven uit allerlei branches, van Ryanair tot NS en van Sanifair tot Spil Games, bewijzen dit. In dit artikel hebben we de ervaringen uit onze adviespraktijk verwerkt tot vijf concrete tips om groei te realiseren met nieuwe verdienmodellen.
Het is ondernemend Nederland niet ontgaan: de banken zijn terughoudend met kredietverlening. De leenruimte daalt, de kosten stijgen en de bank stelt kritische vragen. Meer dan ooit tijd om zes klassieke misverstanden aan te pakken die menig bedrijf in de weg staan bij het zeker stellen van passende financiering. Ook uw bedrijf?
Eerlijk is eerlijk, voor de meeste zelfstandig ondernemers is financiën niet de grootste hobby. 'Daar heb ik een boekhouder voor', of: 'Als ik doe waar ik goed in ben, volgt het geld vanzelf', zijn veel gehoorde uitspraken. Gelukkig weten veel zelfstandigen wel dat enig financieel besef onontbeerlijk is voor een gezonde bedrijfsvoering. Acht tips voor een financieel gezonde onderneming.
Dat er een verband bestaat tussen goed presterende organisaties en goed presterende financiële functies is bewezen. Bovendien hebben financiële functies de laatste twintig jaar grote stappen gezet richting een rol als business partner. Wil men met een financiële functie echter volledig business partner kunnen zijn, dan zal de mindset binnen finance moeten veranderen. Vijf quick wins om dat te bereiken.
'Slechte Tijden, Goede Tijden'. Een interessante tegenstelling, zeker omdat er een volgtijdelijkheid in ligt opgesloten. De uitdaging voor elke organisatie is om een 'goede' tijd te bereiken en vast te houden. Een kritische factor daarbij is het personeel. Behalve aantrekkelijk blijven op de arbeidsmarkt is het behouden van goede en gemotiveerde mensen van doorslaggevend belang. Aandacht schenken aan de persoonlijke levensfase en -context van een medewerker is cruciaal.
Bij de implementatie van een ERP-systeem zijn er een aantal aandachtspunten, die bij een verkeerde aanpak tot grote problemen kunnen leiden. Deze aandachtspunten zijn in dit artikel opgenomen met een korte probleemomschrijving en vooral wat de aanpak moet zijn om hier zonder kleerscheuren doorheen te komen.
Wie nu een carrière in financieel management begint heeft goede vooruitzichten. Immers, de crisis duurt niet eeuwig. En gezien de verwachte schaarste van deze groep specialisten liggen de kansen binnenkort voor het oprapen. Maar hoe kunnen professionals hun carrière in finance het beste inrichten? We vroegen voormalig genomineerden voor de Controller of the Year Award om advies.
Verschillende managementconsultants van Axime hebben besloten om, puttende uit hun jarenlange ervaring, een opsomming te maken, dit keer niet van de succesverhalen, maar van de valkuilen, die bij (deel)-implementaties van een ERP gemakkelijk opduiken.
Hoe wast u uw zwarte geld wit? In deze checklist vindt u de drie stappen die u moet zetten om uw zwarte geld om te zetten in legaal wit geld. Uiteraard is het niet de opzet om ondernemers op ideeën te brengen. Het gaat het er juist om hoe je als financieel directeur of accountant voorkomt dat je betrokken wordt bij malafide praktijken. U krijgt een voorbeeld en 5 tips om witwassen en financiering van terrorisme te voorkomen.
Adaptieve bedrijven zijn in staat slagvaardig te anticiperen op kansen en zijn voorbereid op bedreigingen die op hen afkomen. Organisaties willen in toenemende mate met rolling forecasts in de toekomst kijken. Forecasting is van levensbelang bij het maken van plannen. Er zijn meerdere varianten met specifieke voor- en nadelen. Rolling forecasting is echter niet altijd te prefereren boven bijvoorbeeld "recht-toe, recht-aan" latest estimates!
Fuserende bedrijven laten veel geld liggen door zich onvoldoende te richten op omzetsynergie. Bedrijven die wel omzetsynergie realiseren presteren aanzienlijk beter dan hun concurrenten. Adviesbureau Turner deed onderzoek naar omzetsynergie bij topbedrijven en de bevindingen worden in dit artikel besproken. Welke factoren zijn cruciaal voor succes?
Elektronisch factureren staat de laatste tijd hevig in de belangstelling. Onder meer vanwege de grote voordelen die er aan kleven: kostenbesparing, grip op werkkapitaal en efficiëntere processen. Het toepassen van e-factureren verloopt niet altijd even vlekkeloos. Hieronder komen negen blunders uit de praktijk van elektronisch factureren aan de orde. Inclusief tips om deze blunders te voorkomen. Om zo meer rendement uit e-factureren te halen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl