Meer tijd voor Instagram, minder voor Facebook, Snapchat en Twitter.

De gemiddelde Nederlander besteedt gemiddeld per 79 minuten per dag aan social media, dat concludeert online marktonderzoeker Multiscope na rondvraag bij 3.600 Nederlanders. Dit is een daling van 4 minuten ten opzichte van 2017. Whatsapp (32 procent), Facebook (32 procent) en Instagram (8 procent) hebben hierin wederom het grootste aandeel. Terwijl de eerste twee een daling zien, neemt de tijd voor Instagram toe. Bijna één op de drie ondervraagden (32 procent) maakt inmiddels gebruik van Instagram.

Er zijn meerdere signalen dat het social media gebruik ook in de toekomst verder zal gaan afnemen. Meer dan een kwart van de ondervraagde gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26 procent) of helemaal niet meer (3 procent) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23 en 5 procent). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zien we negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn Whatsapp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken, dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken.

Groei van financieel vakman naar strategisch partner

Wil jij als financieel vakman doorgroeien naar strategisch partner? Volg de vijfdaagse Masterclass De Nieuwe CFO; Strategisch Financieel Management. Ontvang inzicht in strategisch financieel management en ontdek wat er op de agenda staat van de nieuwe CFO. 

Bekijk het programma en data

(bron: ANP)