Langzaam meten? Té laat weten

Alleen coronatesten met snél resultaat voorkomen verdere onderwijsachterstanden.

Een serie blogs over control.

Heerlijk! De colleges zijn weer begonnen. Ik schrijf deze blog terwijl de studenten binnenstromen. Gelukkig werk ik bij een school die live-onderwijs combineert met echte aandacht voor de waardepropositie van educatie: de leerling centraal. Dus alleen afstandsonderwijs als het niet anders kan, optimale aandacht voor de leeromstandigheden, en in plaats van dat de student zich moet aanpassen aan de school, past de school zich aan. Mooi om voor zo'n club te werken.

Door Hinrich Slobbe, control prof in beide betekenissen, als associate professor aan de Business School Nederland en als directeur van Wisdom in Finance.

Toch speelt er nog wel wat in het onderwijs. Daar waar sommige regio's alweer ruim 2 weken draaien vallen er lessen uit wegens het gebrek aan coronatestkits. En als er al ergens getest kan worden, dan duurt het soms 3 tot 4 dagen voordat de uitslag definitief is. Dat betekent in de praktijk dat klassen naar huis worden gestuurd, en 30 kinderen thuis betekent 30 gezinnen die zich daar weer op moeten aanpassen. Huiswerk en Zoom repareren slechts een deel van de schade en dat leidt ertoe dat er nu al onderwijsachterstand wordt opgelopen.

Langzaam meten is te laat weten

Uit controlling leren we: meten is weten. Zonder meten tast je in het duister. Dat meten heeft weinig zin als de reactietijd tussen de waarneming en de terugkoppeling te traag is. Ook voor coronametingen is snelheid vereist. Het zou vergelijkbaar moeten zijn met een alcoholtest. Blazen en direct resultaat. Dat resultaat is wellicht niet 100 procent betrouwbaar, maar bij bepaalde uitslagen ga je dan nog een zwaardere bloedtest doen, waaruit het onomstotelijke bewijs blijkt. Dat hoeft alleen niet bij iedereen: het kaf is reeds van het koren gescheiden door die snelle blaastest. Daarom moet er in alle vitale delen van de economie een snelle coronatest komen, die dírect duidelijk maakt wie er wél en wie er niét veilig kan werken. Misschien niet helemaal betrouwbaar, maar goed genoeg voor het beheersen van de meeste processen.

Onderwijs en zorg behoren tot de cruciale infrastructuur van ons land. Uitval van deze faciliteiten levert direct schade op. Daarom moet alles op alles worden gezet om het testen op besmetting integraal onderdeel te laten zijn van onze dagelijkse handelingen. Net als handen wassen, afstand bewaren, en hygiëne bewaken. Vandaag spreekt de kamer met het kabinet over de problemen in het onderwijs. Via deze weg alvast de suggestie: snel testen met snelle terugkoppeling!

Snel meten, ook Control 3.0

Alle blogs van prof. Hinrich Slobbe voor u op een rij gezet.

(foto: Rodolfo Clix, Pexels)