De beste leiders hebben deze 10 eigenschappen

Tien jaar lang onderzocht Google de gewoonten van effectieve managers. Deze 10 eigenschappen hebben ze allemaal.

"Mensen verlaten geen bedrijven, maar managers."

Je hebt het vast wel eens gehoord en misschien wel ervaren. Maar waaróm willen mensen eigenlijk hun manager verlaten? En als je zelf leiding geeft aan een team, welke kwaliteiten kunnen jou dan beter maken? Dit soort vragen wilde Google beantwoorden.

In 2008 begon Google het onderzoek, 'wat maakt een goede manager', onder de codenaam Project Oxygen. Daaruit kwamen deze 10 eigenschappen naar voren, die de beste managers allemaal bezitten:

1. Is een goede coach

Een goede coach probeert niet direct elk probleem dat opkomt op te lossen voor zijn/haar team. In plaats daarvan gebruikt zij deze problemen als leermomenten. Zij deelt de juiste inzichten op het juiste moment, waardoor haar team waardevolle ervaringen opdoet. 

2. Geeft zijn team meer verantwoordelijkheden en doet niet aan micromanagement 

Iedereen heeft een hekel aan een micromanager. Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.

3. Creëert een geïntegreerde teamomgeving waarin aandacht heerst voor succes en welzijn

Goede managers prioriteren het bouwen van vertrouwen in hun teams. In teams met een veilige omgeving voelen teamgenoten zich veilig om risico’s te nemen. Ze hebben het vertrouwen dat ze niet voor schut gezet zullen worden of gestraft voor het maken van een fout, het stellen van een vraag of het opperen van nieuwe ideeën.

4. Is productief en resultaatgericht 

De beste managers maken de mensen om hen heen beter. Ze weten wat de capaciteiten van hun teamleden zijn en gebruiken emotionele intelligentie om hun mensen te motiveren en hen te helpen bij het realiseren van hun potentie. 

5. Kan goed communiceren, luistert en deelt informatie

Goede managers kunnen goed luisteren, waardoor ze zaken diepgaand begrijpen. Daarnaast delen zij wat ze kunnen waardoor een transparante omgeving ontstaat. Dit is gunstig voor het team als geheel. Ze complimenteren oprecht, specifiek, tijdig en vaak. Maar ze deinzen er niet voor terug om de noodzakelijke (negatieve) feedback te geven. Feedback weten ze zo te formuleren dat het constructief is en makkelijk om van te leren.

6. Ondersteunt loopbaanontwikkeling en bespreekt prestaties

Goede managers zijn betrokken bij hun teamleden. Ze bieden opties voor mogelijke vervolgstappen in de carrières van hun werknemers omdat ze zich realiseren dat niet iedereen hetzelfde pad wil bewandelen. Daarnaast houden zij hun werknemers ook niet tegen omwille van persoonlijke motieven. Zij steunen hun teamgenoten liever en helpen ze bij het bereiken van hun doelen.

7. Heeft een duidelijke visie en strategie voor het team

Goede managers weten waar ze heen gaan, en zorgen ervoor dat het hele team dat weet. Daarnaast communiceren zij ook de 'scope', realistische verwachtingen van welke specifieke acties er nodig zijn om een strategie uit te voeren en de rol van elk teamlid in de uitvoering hiervan. 

8. Heeft de technische skills om het team te adviseren

Goede bazen hebben een goed begrip van het werk en zijn kundig in het werk waar zij toezicht op houden. Als een effectieve manager wordt geïntroduceerd in een nieuw departement, dan neemt hij eerst de tijd om zichzelf op de hoogte te brengen van de dagelijkse bezigheden en uitdagingen van zijn mensen. Hierdoor verdient hij het respect van het team.

9. Werkt samen over de hele organisatie

Sommige managers creëren silo’s waarbij zij hun teams aanvoeren met een 'wij tegen zij' mentaliteit waarin wordt gestreden tegen andere teams in de organisatie. Goede managers hebben de capaciteit om het grote plaatje te zien en werken ten gunste van het bedrijf als geheel. 

10. Kan goed keuzes maken

Goede managers nemen de leiding. Zij maken de lastige beslissingen en zorgen ervoor dat iedereen de argumentatie achter die keuzes begrijpt. Daarna zorgen ze ervoor dat het plan wordt uitgevoerd. 

Het identificeren van deze eigenschappen is het makkelijke deel. De uitdaging zit hem in de uitvoering ervan. Maar het zijn managers met deze eigenschappen die jouw mensen en organisatie helpen om de grootste dingen te realiseren.

Versterk jouw leiderschapscompetenties

Hoe zorg je als leider dat er naar je wordt geluisterd en hoe haal je het beste in jouw mensen naar boven? De leergang Persoonlijk Leiderschap biedt een groot aantal praktische handvatten voor meer gezag en ‘leadership presence’. Bereik meer, communiceer effectiever en adviseer met meer impact.

Bekijk het programma

(bron: Google)