‘Werkend Nederland werkt breinonvriendelijk’

'Werkend Nederland werkt breinonvriendelijk'
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van werkend Nederland meerdere keren per maand lusteloos thuis komt van een dag werken.

19 procent van werkend Nederland ervaart dit zelfs meerdere keren per week. Bijna twee derde (63%) van werkend Nederland heeft meerdere keren per maand grote moeite om zich te concentreren op het werk, waarvan iets meer dan een kwart (26%) dit meerdere keren per week ervaart. 42 procent ervaart meerdere malen per maand minder werkplezier, omdat er geen mogelijkheden zijn om Breinvriendelijk te werken. Een derde van de werkgevers krijgt van zijn medewerkers een onvoldoende op het gebied van Breinvriendelijk werken. 

Dat blijkt uit recent onderzoek onder 1017 werkende Nederlanders (18-66 jaar).

Om meer aandacht te vragen voor het brein op de werkvloer start Zorg van de Zaak vandaag de landelijke campagne “Breinvriendelijk werken”. De campagne richt zich op werkend Nederland, omdat hardwerkende Nederlanders het verleerd zijn hun brein te laten rusten. Als de boog altijd gespannen staat, liggen stressgerelateerde en psychische klachten op de loer. Signalen zoals futloosheid,aanhoudende hoofdpijn, concentratieproblemen of oververmoeidheid worden niet op tijd herkend.

Breinvriendelijk werken
Ulrika Leons, directeur Skils, onderdeel van Zorg van de Zaak Netwerk, en GZ-psycholoog: “Het brein kent drie versnellingen van mentale inspanningen, namelijk: (1) de lage versnelling oftewel het breinherstelmodus. Het gaat hierbij om ontfocussen, niet taakgericht, dagdromen, uit het raam staren. (2) De middelste versnelling of switchmodus. Hierbij gaat het om veel, niet al te complexe taken door elkaar doen. (3) De hoge versnelling of diepe focus. Hierbij gaat het om verdieping, concentratie op een complexe taak en creatief denkwerk.”

“De eerste versnelling komt in het werk steeds minder voor. Digitalisering, het altijd ‘aanstaan’, het voortdurend verleggen van de aandacht van de ene opdracht naar de andere en regelmatige afleiding zorgen voor een zware belasting en ontregeling van het brein. Daarmee neemt het aantal rustmomenten voor het brein af. Werknemers verliezen hun concentratie en gaan met een vol hoofd, futloos naar huis. De rust van de eerste versnelling heeft plaatsgemaakt voor de toenemende en constante prikkelstroom van de tweede versnelling. Doordat ons brein aan de tweede versnelling gewend is geraakt, wordt de stap naar de derde versnelling lastiger, waardoor we ons moeilijker kunnen focussen. Met de campagne willen we de breinkennis en de impact daarvan op werkprocessen, werkomgeving en omgang met elkaar vergroten. Hier ligt een taak voor zowel werknemer als werkgever”, aldus Leons.

Gerelateerde artikelen