Veel minder naar de winkel

Een op drie gaat minder naar de winkel, een op vijf koopt al liever online.

Ruim een derde van de Nederlanders is van plan minder vaak fysiek te gaan shoppen en een vijfde geeft de voorkeur aan online winkelen. Dat concludeert ABN AMRO iot eigen onderzoek.

Door de genomen overheidsmaatregelen en angst voor het coronavirus nam het bezoek aan winkelgebieden sinds maart sterk af en verplaatsten consumenten zich naar onlinewinkels.

Uit het onderzoek blijkt dat hoe vaker er in een bepaalde sector online gewinkeld wordt, hoe minder hoog de intentie is om voor een product uit die sector nog naar de winkel te gaan.

Van beleving naar gemak

Snelheid, het gemak en de prijs zijn redenen waarom consumenten graag online shoppen. De fysieke winkel krijgt echter de voorkeur als klanten producten willen uitproberen of advies nodig hebben.

In voorgaande jaren waardeerden consumenten vooral de beleving in een fysieke winkel, nu worden gemak en efficiëntie het vaakst genoemd als voordeel van fysieke winkel. “Blijkbaar heeft de consument een grotere behoefte aan efficiënt winkelen en verliest ‘funshoppen’ aan populariteit,” aldus de bank.

Wat is het proces van turnaround? Hoe ziet een succesvol turnaround-plan eruit? In de Masterclass Turnaround Management leer je van turnaround-expert Jan Adriaanse de belangrijkste succes- en faalfactoren. Ontvang tools om kosten te reduceren en nieuwe omzetkansen te benutten. Deze masterclass is onderdeel van Ben jij CFO ready en ook los te volgen.

 

(bron: ANP; foto: Cottonbro, Pexels)

Gerelateerde artikelen