Toch geen prijsdaling in supermarkten

Dagelijkse boodschappen in de supermarkt blijven duur, meldt marktonderzoeker GfK.

Een prijsdaling die zich eerder leek af te tekenen, wordt niet doorgezet. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK, meldt het AD. Deskundigen spreken over een stabilisering van de prijzen, maar voor de consument gloort er hoop.

Een blok van 500 gram margarine kost bij Albert Heijn al maandenlang 1,55 euro, terwijl dat een jaar geleden nog ongeveer 1 euro was, volgens gegevens van vergelijkingssite Supermarktscanner. Bij dezelfde supermarkt kosten negen rollen toiletpapier (extra zacht en sterk) sinds eind maart 4,95 euro, terwijl klanten een jaar geleden nog 1,20 euro minder betaalden. En bij Jumbo kost een pak spaghetti het hele jaar 1 euro, 20 cent duurder dan in 2022.

De voorbeelden zijn illustratief voor het Nederlandse boodschappenmandje, dat maar niet goedkoper wordt. Vanaf halverwege 2022 werden boodschappen maar liefst 12 procent duurder, zo constateert GfK. Het onderzoeksbureau volgt maandenlang dezelfde boodschappenmand met 55 producten, met daarin vaak gekochte producten als appels, gehakt, biscuit, tandpasta en melk.

Gerelateerde artikelen