‘Logge’ en ‘dure’ Rabobank start efficiencyslag

Door de vele lagen lukt het niet om klanten snel en efficiënt te bedienen.

Rabobank is een onderzoek begonnen naar het vereenvoudigen en efficiënter maken van het bankbedrijf in Nederland. Het doel daarvan is om de marktpositie te versterken.

Dit verklaart de bank in een reactie aan ANP. “Om deze ambitie te realiseren, wordt kritisch gekeken naar de klantbediening en de organisatie. De herinrichting wordt tijdens de algemene ledenvergadering op 6 december besproken.

Het Financieele Dagblad meldde eerder op de dag dat Rabobank zich opmaakt voor een ingrijpende herschikking, op basis van een uitgelekte interne notitie. Topman Stefaan Decraene vindt de bank te log, te complex en te hiërarchisch. Personeel moet meer verantwoordelijkheden krijgen. Daarbij zijn de indirecte kosten volgens Decraene te hoog.

Volgens de Belgische topman mist de bank slagkracht. Door de vele lagen binnen de bank lukt het niet om klanten snel en efficiënt te bedienen. Het beleid van de bank moet voorspelbaarder worden, schrijft Decraene in de notitie. De huidige inrichting leidt tot een te grote bestuurlijke drukte. Processen zijn te versnipperd geworden, vindt de topman.

Topman Stefaan Decraene noemt de bank te log, te complex en te hiërarchisch, schrijft het FD. In de notitie wordt gesproken over het wegsnijden van functies, zonder daar direct een getal op te plakken. “Onze indirecte kosten zijn te hoog”, aldus Decraene. (ANP)

Rabobank combineert renteverhoging met nieuwe spaarproducten

Gerelateerde artikelen