Jouke van der Veer, de nieuwe CFO van Albron: “Ik voelde mij het afgelopen jaar een ambassadeur van het vak”

Toen Jouke van der Veer vorig jaar de prijs ontving voor controller van het jaar, ging er een wereld voor hem open. Verschillende uitnodigingen om op congressen te spreken of college te geven kwamen binnen en ook collega's en vakgenoten zochten in toenemende mate contact met hem. Mede dankzij dat wijdvertakte netwerk treedt hij per 1 december 2005 in dienst bij Albron, de grootste zelfstandige cateraar van Nederland.

Van der Veer neemt afscheid van Corporate Express (onderdeel van Buhrmann N.V.). Hij is daar drie jaar Finance Director voor de Benelux geweest. “Ik ben iemand die van nature trouw is. Ik heb ruim 17 jaar bij Buhrmann gewerkt, waarvan ruim 11 jaar in het buitenland. Ik verander dus niet van de ene op de andere dag van werkgever. Het moment dat ik werd benaderd voor deze baan was vlak voor mijn vakantie. Ik kreeg dus de tijd en ruimte om rustig na te denken over mijn toekomst.

Uitdaging
Voor mijzelf heb ik een aantal zaken op een rijtje gezet. Ik ben nu 45; als ik nog eens een grote carrièrestap wil maken, dan is dat nu een mooie gelegenheid. Bij Corporate Express begon de uitdaging zo langzamerhand dunner te worden. Ik heb het gevoel dat ik mijn taak daar grotendeels heb volbracht. Daarnaast heeft Albron alle aspecten, die mij aanspreken in een organisatie. Het is gastvrij, met andere woorden: de mens staat er centraal, iets wat ik een fundamentele voorwaarde vind.

Tevens is het financieel gezond en is ook mijn toekomstige portefeuille verrassend en interessant”. Van der Veer wordt binnen de hoofddirectie verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en neerzetten van strategie, visie, beleid en operational excellence op het gebied van financiën, controlling, informatiemanagement en ICT.

De uitgesproken ideëen, die Van der Veer over excellent controllership heeft en die hij binnen Corporate Express met zijn team heeft waargemaakt zal hij zeker met zich meedragen in zijn nieuwe job. Ook tijdens zijn presentaties op congressen en bijeenkomsten heeft hij met enthousiasme onder meer een lans gebroken om multidisciplinair te bouwen en het DNA van de klant te analyseren: “Wat kost een klant en wat levert hij op? Probeer een duidelijk kwantitatief inzicht te krijgen in je klanten en samen met hen naar verbeterpunten te zoeken, die je omzet in acties. Dit levert wederzijds profijt op!”

Nuchterheid
Wat van der Veer nog meer meeneemt naar zijn nieuwe werkgever is zijn Friese nuchterheid. Toen hij in 2004 verkozen werd tot controller van het jaar, was hijzelf de eerste die dat succes relativeerde. “Het zijn uiteindelijk de mensen om je heen die bepalen of je wel of niet succesvol bent. Mede daarom heb ik ook voor Albron gekozen. Niet systemen, maar mensen staan daar centraal. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik mijn uitverkiezing een enorme eer vond. Ik voelde mij het afgelopen jaar een soort ambassadeur van het vak”.

Gerelateerde artikelen