‘Je moet de ideale werkgever worden’

De arbeidsmarkt is in korte tijd zo krap geworden dat je als werkgever heel aantrekkelijk moet zijn om nog de juiste mensen aan te kunnen trekken. "Wie wer

Bedrijven staan in de rij om de beste mensen aan te nemen nu de economie is aangetrokken. Werkzoekenden beseffen dat ze in trek zijn en accepteren niet zomaar elke baan. Ze stellen volgens recruitmentdeskundige Gusta Timmermans hoge eisen aan hun werkgever, en die eisen worden de komende jaren alleen maar hoger. Timmermans: “Het gaat ze niet meer alleen om een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden als een lease-auto of een telefoon, ze willen bovenal een prettige werkomgeving waarin ze zichzelf kunnen ontwikkelen met ruimte voor hun eigen vrijheid en creativiteit.”

Timmermans is voorzitter van Recruiters United, een onafhankelijk netwerk voor recruitment- en arbeidsmarktprofessionals. Volgens haar proberen al haar collega’s op dit moment kandidaten voor vacatures in de watten te leggen om de beste mensen aan te kunnen nemen en te behouden. De bedrijven die daar het beste in slagen, zijn de bedrijven die aantrekkelijke banen hebben en dat tijdens het vacatureproces ook kunnen verkopen. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten, zegt Timmermans: “Als werkgever heb je misschien een aantrekkelijke organisatiecultuur en een droombaan in de aanbieding, maar als de kandidaat dat tijdens een selectieproces niet te weten komt, maak je nog geen schijn van kans.”

De ideale kandidaat
De grootste fout die werkgevers tijdens een selectieproces maken, is te veel vanuit je eigen wensen te denken. Timmermans: “Werkgevers denken: aan welke eisen moet mijn ideale kandidaat voldoen? Dat is ook belangrijk, maar de belangrijkste vraag die je moet stellen is: wat verwacht de ideale kandidaat van mij en de organisatie?”

Voor veel bedrijven is het sollicitatiegesprek het belangrijkste onderdeel van het hele selectieproces. Timmermans erkent dat het belangrijk is in haar nieuwe boek 199 vragen voor een succesvol selectiegesprek, maar ze vindt dat zo’n gesprek ingebed moet zijn in een strategie en een proces waarin het vooral draait om de ideale combinatie: van een ideale kandidaat en een ideale werkgever. Timmermans: “Een ideale werkgever zorgt voor aantrekkelijke banen en een prettig werkklimaat, en zorgt ook voor een aantrekkelijk werkgeversimago.”

Werkzoekenden moeten volgens Timmermans weten dat ze bij jou moeten zijn voor die aantrekkelijke nieuwe baan, ‘anders gaan ze een deur verder.’ Bedrijven kunnen dat bevorderen door in al hun communicatie hun rol als aantrekkelijke werkgever te benadrukken, en hun beste beentje voor te zetten tijdens het selectiegesprek. Timmermans: “Geen onnodig kritische en dominante houding, maar een geïnteresseerde en gastvrije instelling, dat is wat je nodig hebt als je nu met kandidaten spreekt.”

199 vragen voor een succesvol selectiegesprek (ISBN 9789461262660) van Gusta Timmermans is uitgegeven door Uitgeverij Haystack en verschijnt op 29 maart 2018. Het boek is verkrijgbaar voor 22,50 euro.

Gerelateerde artikelen