Jaarcongres Credit Management 2010: duurzame discussies
De opening werd verricht door presentatie-coryfee Bas van Werven (BNR), die ondanks zijn spierpijn – sinds kort aan de personal trainer – opvallend soepel door de zaal laveerde. Na een welkomstwoord door projectmanager en gastheer Serge van Groningen was het de beurt aan de acht genomineerden voor de Credit Management Award 2010, die dit jaar voor het eerst in een plenaire sessie met elkaar in debat gingen. Van Werven refereerde nog even aan de jaren vóór het bestaan van de term credit management, toen dat nog gewoon inhield; met een honkbalknuppel langs de debiteuren gaan. Die tijden zijn echter làng achter ons, zo meldde hij, daar we het tegenwoordig over duurzaam innen kunnen hebben.
De genomineerden – Carla van Delft (Provimi), Rick Dijkers (SITA), Hans Gellekink (Ziggo), Wim Kruining (Proost & Brandt), Henk Laarman (ArboNed), Patrick Levinson (Tele2), Lennard van der Vaart (Helvoet) en Vincent van Viersen (Corus) – kregen elk drie minuten om uit te leggen waarom hun credit management hen tot de besten van Nederland maakt. Vincent van Viersen beet het spits af en voorspelde meteen een nieuwe crisis over een jaar of zeven, terwijl de aanwezigen in de zaal de huidige crisis nog lang niet te boven zijn. Snel inschatten waar de debiteurenrisico’s zitten, zo stelde hij, is het belangrijkste wapen in de strijd tegen betalingsachterstanden. Hans Gellekink maakte zich daarna sterk voor een centrale site, betaalregeling.nl, alwaar hij een samengaan van verschillende bedrijven op het gebied van credit management voor ogen heeft. Zo waren er bij iedere genomineerde goede ideeën; Carla van Delft ontwikkelde haar eigen CRM-software, Rick Dijkers pleitte voor focus op klanttevredenheid, Henk Laarman zet communicatiemiddelen in zoals een magazine genaamd De Cashbeurs, Wim Kruining helpt zijn klanten met schuldsanering, Patrick Levinson scheidt heel bewust niet-willers van niet-kunners en Lennard van der Vaart heeft klachtpreventie en klachtafhandeling aangepakt. Van Werven was zichtbaar onder de indruk van de genomineerden en stelde voor in drie aparte gesprekken de discussie te vervolgen. Zo zou de jury (Jan Adriaanse, Universiteit Leiden en de winnaars van 2005, 2008 en 2009) aan het einde van de dag tot een beter oordeel kunnen komen. Het vervolg was een boeiende discussie over betalingsafspraken en de invloed van de crisis daarop, betalingstermijnen, credit- én klantmanagement en de kansen voor de toekomst.
Na de openingssessie verspreidden de deelnemers naar de verschillende themadiscussie’s en expertsessies. Het ochtendprogramma bood onder meer de thema’s maatschappelijk verantwoord innen, export risk management en een discussie omtrent credit management in de zorgsector. Bij die laatste sessie ontstond een boeiend dispuut over de positie van zorginstellingen op het gebied van debiteurenbeleid en de zin- en onzin van het nieuwe zorgstelsel dat in 2006 werd ingevoerd. De kosten in de zorg zullen de komende jaren alleen maar toenemen en daarom is gedegen credit management in deze sector van een steeds groter belang. Wanbetalers zijn er relatief weinig maar door de gestegen zorgpremie zorgen zij wel voor een steeds groter gat op de balans. Een sector waar aldus op het gebied van credit management nog veel te winnen valt, zo bleek.
Gelegenheid om te borrelen – en vooral te netwerken – was er natuurlijk ook te over. Tussen de sessies door stroomden de lounge vol met credit managers en aanverwante specialisten, die ervaringen uitwisselden, hier en daar wat business genereerden en discussies uit de officiele gedeelten doorvoerden in besloten kring. Na de warme lunch met toetjesbuffet, waarbij de meesten even naar buiten waren gelopen om van de lentezon te genieten, was het tijd voor het middaggedeelte, met vele rondetafelgesprekken, enkele expertsessies en meerdere themadiscussies.
Daarin onder meer aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij Leen Zevenbergen (Intrum Justitia) in ging op de betekenis van MVO voor zaken als credit management en de manier waarop duurzame processen tot stand komen. Michael van der Steen (AkzoNobel) gaf een boeiend relaas over de inzet van Six Sigma tools bij de aanpak van verslechterde betalingsmoraliteit. Kredietverstrekkers konden hun ei kwijt bij rondetafelgesprekken over kredietlimieten en schuldenregistratie, terwijl klinisch psycholoog Dick Freriks geïnteresseerden informeerde over de psychologische aspecten van debiteurengedrag. In de hoofdzaal was er een discussie over credit management in de Financial Services Industry, waarbij verschillende bankiers zich hadden voorbereid op pittige vragen vanuit het publiek. Dat bleek echter mild, waardoor de discussie zich verplaatste naar een meer gezamenlijke poging om tot het ideale financiële model te komen. Organisatiebreed informatie vergaren bij kredietverstrekking bleek een veelgehoorde tip voor financiele instellingen.
Na de derde netwerkpauze, waarin de nog niet geschudde handen gezocht werden, was het tijd voor het wat lossere gedeelte van de dag. Met serieuze ondertoon, dat wel, aangezien het Wilco van Rooijen was die aan de volle zaal duidelijk maakte dat een expeditie naar de K2 toch echt geen pretje is. Van Rooijen hield een boeiende presentatie over dit klimdrama en eindigde met de boodschap dat alleen door gebruik te maken van duurzame energie, de planeet van een ondergang gered kan worden. Duurzaamheid is een thema dat daarom niet vaak genoeg aangehaald kan worden, zo stelde hij.
En toen was het tijd voor de uitreiking van de Credit Management Award 2010. Bas van Werven gaf alle aanwezigen als opdracht mee in 2010 en 2011 toch vooral nog harder te werken, zodat de nu al moeilijke selectie voor de acht genomineerden de jury in 2011 nog meer hoofdbrekens zal kosten. Ook gaf hij ze nog een tip mee; duurzaam innen is het Nederlandse model, maar credit managers van twee Koreaanse electronicaconcerns vonden het toch vooral een kwestie van het strikt naleven van harde deadlines, zo bleek uit één van de middagdiscussies. Scheidend voorzitter van de Vereniging voor Credit Management (VVCM), Mannes Westhuis, nam vervolgens het woord. Hij refereerde aan de professionele selectieprocedure die aan de Award voorafgaat en raadde iedereen aan na de sessie toch vooral nog een borrel te nemen, aangezien er normaliter onder credit managers niet bijzonder vaak gefeest wordt, mede door de aard van hun beroep. Jan Adriaanse, voorzitter van de jury, had het laatste woord en na het door hemzelf als ‘cliché’ betitelde ‘het was een erg moeilijke keuze’, vertelde hij dat de keuze was gevallen op een zeer pro-actieve, vakoverschrijdende credit manager die niet bang was om theorethische modellen in de praktijk toe te passen. Vincent van Viersen, credit manager Corus Staal mag zich het komende jaar ambassadeur van het vakgebied noemen en ging met de Credit Management Award 2010 aan de haal. Van Viersen: ‘Ik ben er zichtbaar stil van, zeker als ik besef hoeveel professionals ik vandaag over uiteenlopende onderwerpen gesproken heb. Velen hebben een sterke drive om processen te verbeteren en dat maakt het Jaarcongres Credit Management tot een onmisbaar platform voor credit managers in Nederland.’
Het advies om vooral na te borrelen werd goed nageleefd en nog voordat het duurzame zonnetje werd ingeruild voor een typisch Nederlandse hoosbui, waren diegenen die niet bij het VIP-diner aanwezig zouden zijn naar huis getogen met een schat aan opgedane kennis en ideeën. Volgend jaar naar de 8e editie van het jaarcongres en morgen weer met frisse moed aan het debiteurenbestand!