Zo verzilver je big data
Grote opkomst, enthousiaste reacties, veel vragen, nog meer antwoorden. Masterclass Meet the Datacruncher van Marco de Jong tijdens FM Club, het platform voor ambitieuze financieel managers, kon zich verheugen in een aandachtig luisterend publiek.
De ontmoeting met datacruncher De Jong pakte voor de managers verhelderend uit. Tijdens de afsluitende en drukbezochte netwerkborrel was iedereen het erover eens: deze CEO van Experience Data legde op toegankelijke wijze uit hoe intern data potentieel kan worden geïnventariseerd en vervolgens tot analyses, inzichten en acties wordt gekomen.
Na het welkomstwoord van community manager Ivo ten Hoorn van organisator Alex van Groningen BV was eerst Babs van de Voort (Adecco Group Nederland) aan het woord. Als marketing directeur nam zij haar toehoorders mee in de groeiende rol van big data binnen marketing. En hoe Adecco Group Nederland data inzet om opdrachtgevers, kandidaten en medewerkers nog beter te kunnen ondersteunen.
Duurzame inzetbaarheid
“Hoe maak je met de hulp van data het juiste product”, aldus Van de Voort. “We hebben te maken met vergrijzing, met een inclusieve arbeidsmarkt. Denk niet alleen aan baanzekerheid, blijf mensen opleiden voor duurzame inzetbaarheid. En laat data voor je praten. Want dankzij inzet van big data kun je in een marketingcampagne binnen een nanoseconde weten of die campagne goed verloopt. Door data analyse van de arbeidsmarkt kunnen werkgevers tot op gemeenteniveau weten waar ze werknemers kunnen vinden. En werknemers op hun beurt leren wat te doen om in zichzelf te investeren.”
Genoeg vragen van de financieel managers. Hoe groeperen jullie de functieprofielen? Wat is de grootste uitdaging vanuit marketing? Ethiek, hoe ver ga je?
Babs van de Voort: “Uiteindelijk gaat het erom wat je met data doet. Je kunt dagen analyseren, maar als je vervolgens geen stappen durft te maken… Wat wil de klant? Menselijke interactie maakt dat data zinvol zijn!”
Snel weten, snel sturen
Daarna het woord aan datacruncher Marco de Jong. Hij was EY accountant, werd SAP consultant en vervolgens adviseur Risk Management bij EY. Om in 2015 zijn droom te verwezenlijken en samen met Jan de Roos Experience Data te starten. “Kunstmatige assistenten helpen medewerkers met advies op grond van data”, legt De Jong zijn manier van werken uit. “Wij maken die kunstmatige assistent. Big data moet een verhaal vertellen en niet alleen bevestigen wat we al weten. Als je in een proces snel dingen weet, kun je even snel sturen.”
Als voorbeeld noemt De Jong sales analyse. Waarom koopt een klant uitgerekend dát product, via dát kanaal en op dát moment… Voor een verzekeraar onderzocht zijn bedrijf de letselschadeafwikkeling. ‘Hoe langer een claim openstaat, hoe duurder die wordt’, was de algemene aanname. “Dat klopte ook voor ongeveer 80%, maar dus niet uitsluitend. Soms bleken kort uitstaande claims juist extreem duur.”
Verkeerde context
Voor een zorginstelling werd de productiviteit onderzocht. Daar bleken verkeerde conclusies te zijn getrokken, omdat men niet wist hoe data werden vastgesteld. Inhuurkrachten, wel of geen verlofuren, ziektemeldingen… In verkeerde context geregistreerd. “Het bleek een eye opener voor de zorginstelling.”
En, grappig: de digitaal assistenten krijgen van Experience Data namen. Oma, Wally, Otto, Lola. “Dan vertellen medewerkers ons ‘Ja, maar Ilsa zei dit, en Ilsa zei dat… Alsof het een bestaand persoon is! Waar het op neerkomt, is dat we mensen een digitale collega geven die écht helpt. De medewerker beslist uiteindelijk, maar luistert wel heel goed naar de adviezen van de assistent. Als Oma concludeert dat een werknemer ‘een dagje vrij moet nemen’, gebeurt dat. En als die verzekeraar van digitaal assistent Otto hoort dat die claim van 16.000 euro maar beter betaald kan worden, ook.”
Slotadvies van Marco de Jong tijdens de succesvolle tweede FM Club van dit jaar: “Leer door te doen. En als je niet begint, weet je één ding heel zeker. Dan kom je er sowieso niet…”
Lees ook: Eindelijk Ministerie van Digitalisering?