Financieel directeur AM NV: ‘Ik haal alles eruit wat erin zit’

fallback
John Schoonhoven treedt per 1 januari 2006 terug als financieel directeur van AM NV. De voortgang van de strategische oriëntatie, die heeft geleid tot een voorgenomen bod op AM, grijpt hij aan om zijn horizon verder te verbreden. Vanaf volgend jaar start hij de onderneming Tiansa Beheer BV, die zich onder meer bezighoudt met 'finance consultancy & interim management'.

Schoonhoven was sinds 1986 werkzaam binnen het AM-concern. Vanaf 1999 fungeerde hij als financieel directeur van AM NV en haar voorganger (NBM-)Amstelland NV. De afgelopen 19 jaar is hij onder meer verantwoordelijk geweest voor de opzet en verdere ontwikkeling van treasury, control en administratie van het concern. Ook is hij nauw betrokken geweest bij de acquisities, verkopen, financieringen, emissies en overige strategische zaken.

Wat is uw leukste herinnering aan die 19 jaar bij AM?
Zeven jaar geleden heb ik daar mijn vrouw heb leren kennen en we zijn nog steeds erg gelukkig getrouwd.

Wat is uw minst leuke ervaring?
De vele verhuizingen en mutaties in de loop der jaren. Ik ben destijds begonnen in Arnhem, maar al snel verhuisde het bedrijf naar Den Haag. Een paar jaar later konden we alle spullen weer inpakken en gingen we naar Nieuwegein en nu dus Vianen.

Hoe zou u uw rol binnen de organisatie willen omschrijven?
Mijn rol als financieel directeur was een niet geheel onbelangrijke rol binnen het bedrijf. Ik had een grote verantwoordelijkheid en heb daardoor een grote rol gespeeld bij de aankoop, groei en ontwikkeling van winkels en kantoren enerzijds en natuurlijk woning- en grondontwikkeling anderzijds.

In januari begint u een eigen bedrijf, Tiansa Beheer BV. Waar staat dat voor?
Een veel gestelde vraag, maar het antwoord is eigenlijk heel simpel. Ik heb drie kinderen; Tim, Anke en Sanne. Pak je daar allemaal de eerste twee letters van dan kom je op Tiansa.

Een lang gekoesterde wens, een eigen bedrijf?
Natuurlijk heb ik er lang over nagedacht, maar het idee ontstond eigenlijk al in 2001. In mijn functie had ik zo’n beetje alles al eens meegemaakt. Dat resulteerde op sommige momenten in werkdagen van zeker 20 uur. In 2001 begon ik er aan te denken om aan een nieuwe uitdaging te beginnen, zodat ik wat meer tijd voor mijn gezin zou hebben en toch mijn contacten zou kunnen onderhouden. Ik heb in de loop der jaren een behoorlijk netwerk opgebouwd en hoop via deze weg mijn horizon verder te verbreden.

Wat is het verschil met uw huidige functie en uw nieuwe functie?
Na 19 jaar AM moet je toch uitkijken dat het werk niet toch een beetje sleur begint te worden. Ik heb afdelingen opgezet, maar ook weer afgestoten. Ik ben betrokken geweest bij grote aankopen, maar was op een gegeven moment toe aan een nieuwe uitdaging. Een van de grote voordelen is toch wel dat ik nu meer mijn eigen tijd kan indelen.

Wat is uw levensmotto?
Alles uit het leven halen wat er in zit.

Wat doet u in uw vrije tijd?
Ik ben een vervend paraglijder. Elk jaar ga ik een aantal dagen met het gezin of vrienden naar de bergen om te paraglijden. Ik hoop daar in de toekomst wat meer tijd in te kunnen gaan steken.

Gerelateerde artikelen