EC akkoord met mega staatssteun aan Air France
De Europese Commissie heeft ingestemd met de miljardensteun van de Franse regering aan luchtvaartmaatschappij Air France, die in nood verkeert vanwege de coronacrisis. Air France, onderdeel van luchtvaartconcern Air France-KLM, krijgt 7 miljard euro via een lening en staatsgaranties op leningen.
De Franse staat kwam volgens de commissie met bewijs dat Air France het nodige geld niet zelfstandig op de financiële markten of bij private partijen kan ophalen. Zonder het bijspringen van de overheid zou Air France mogelijk failliet gaan, concludeert de commissie. Brussel benadrukt daarom dat staatssteun in dit geval toegestaan is om “ernstige verstoringen” aan de Franse economie te voorkomen. Verder is de invulling van de noodhulp “gepast en proportioneel”.
“De luchtvaartsector is belangrijk vanwege de werkgelegenheid en ook de verbindingen die hij biedt”, aldus vicevoorzitter Margrethe Vestager van mededinging. “Als we bijvoorbeeld kijken naar de coronacrisis, speelde Air France een belangrijke rol in het terughalen van burgers die waren gestrand op hun vakantiebestemming, en in het transport van medische uitrusting.” De steun van de Franse staat zal Air France van voldoende geld voorzien om de virusuitbraak te overleven, aldus Vestager.
Nederland trekt 2 tot 4 miljard euro uit om KLM door de coronacrisis te helpen. Het kabinet is nog in gesprek met de Europese Commissie, banken, de Franse staat en KLM over de precieze vormgeving van de noodhulp, laat het ministerie weten. Minister van Financiën Wopke Hoekstra beloofde op 24 april dat het “nog enige weken” duurt totdat de staatssteun voor KLM rond en goedgekeurd is in Brussel. Er zitten zowaar enkele 'voorwaarden' aan de Nederlandse mega-overheidssteun. Zo bleek het nodig te zijn twee open deuren in te trappen: er moet behoorlijk worden gesneden in de kosten en KLM mag geen bonussen, winsten of dividend uitkeren. Verder komen er 'mogelijk' afspraken over het terugdringen van de uitstoot van CO2.
(bron: ANP)