De toekomst is nu (3) Omarm de verandering
Een serie blogs over transformatie.
Iedere dag lezen we headlines over Artificial Intelligence, Robotic Process Automation, Blockchain en nog veel meer. Banen verdwijnen en we horen voorspellingen dat Gen Z vier carrières zal hebben. Maar wat betekent dit nou allemaal?
Ilse Kerling is de founder van Global Business Academy. In deze wereld waar werk steeds sneller, complexer en internationaler wordt, is effectieve communicatie en samenwerking een must. Maar wat voor jou ownership, transparantie en proactiviteit betekent, is voor iedere cultuur anders. GBA is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Met onze praktische skills leer je hoe je de global team performance kunt maximaliseren.
Of we nu in New York, Shanghai, Amsterdam of Tokyo wonen, we stappen uit de metro of bus, zetten onze computer aan, zien onze collega’s aan de andere kant van de wereld en werken virtueel samen.
Een klant gaf me een prachtig kijkje in de toekomst door uit te leggen wat hun product vandaag al doet. In plaats van iedere dag een lijst te bellen van klanten die hun facturen nog niet betaald hebben, spit hun AI applicatie door alle historische facturen en analyseert onregelmatigheden. Dus nadat jij je ’s ochtends laptop hebt aangezet en nog een slokje koffie drinkt, vertelt de AI je dat Anna 80 procent van de facturen op tijd betaald. Maar in 20 procent van de gevallen was er een onregelmatigheid en dat is precies wanneer ze niet op tijd betaalde. Nu kan je Anna bellen, vragen of dit inderdaad het geval is en bespreken hoe je dit structureel kunt oplossen. Na het gesprek kan je rustig naar het koffieautomaat lopen – je hebt immers nog een shot espresso nodig om lekker wakker te worden – want de AI heeft inmiddels alle veranderingen en overeenkomsten geïmplementeerd die tijdens jullie telefoongesprek besproken zijn.
Dit voorbeeld vertelt ons twee dingen. Allereerst – tenzij je data entry leuk vindt – wordt ons werk veel interessanter. Ten tweede worden onze menselijke vaardigheden zoals emotionele intelligentie, empathie en creativiteit het grootste onderdeel van ons werk. Anders zou Anna niet luisteren, meewerken en zich een gewaardeerde klant voelen. Het is niet voor niets dat Forbes zegt: als managers de uitdagingen van AI willen overleven, moeten ze EI omarmen, Emotionele Intelligentie.
Hoe vergroot je Emotionele Intelligentie?
Hoe vergroot je empathie? Soft skills? 21st century skills? En hoe pas je die toe in een diverse, wereldwijde omgeving? Hier zijn een aantal cruciale componenten om die vaardigheden te leren in een internationale context:
1. Global mindset
Allereerst het begrijpen van culturen. Niet het begrip dat er cultuurverschillen zijn, want dat weet iedereen, maar ècht begrijpen van de cultuur. Als Anna Chinees was geweest, had ze anders gereageerd dan de Amerikaanse Anna. Kennis hiervan maakt niet zoveel uit in de dagelijkse, constructieve omgang, maar wel als er problemen zijn. En juist dan doet het er toe. Door te begrijpen hoe mensen in andere landen communiceren en samenwerken, groei je je eigen global mindset.
2. Zelfkennis
Het tweede cruciale component is zelfkennis. Neem een woord als proactiviteit. Wat betekent dit voor u? In sommige culturen ligt de betekenis in iets wat tijd gerelateerd is.
Proactiviteit is dan vaak taken voor de deadline af hebben. In Nederland wordt het gezien als met ideeën komen, fouten aanstippen, problemen voorkomen. Verwachtingen en aannames zijn cultureel beïnvloed. Dit begrijpen, en reflecteren wat er wel en niet werkt buiten onze landsgrenzen, maakt je een veel krachtigere leider.
3. Intercultural skills
Het laatste component zijn de 21st century intercultural skills. Dit omvat praktische en toekomstbestendige skills die we belichten vanuit een wereldwijde context. Wat betekent zelf-management, omgaan met falen of transparantie in verschillende landen? Hoe creëer je effectieve knowledge transfer, first time rights, en hogere kwaliteit van werk? En hoe waarborg je veiligheid en inclusie binnen het team zodat iedereen fouten durft te maken?
Allemaal skills die essentieel zijn in deze era van snelle transformaties.
De toekomst is er al. De toekomst is nu. Wordt toekomstbestendig.
Lees ook: Hoe werk je beter samen met India?
De blogs in de serie ‘De toekomst is nu’:
- Azië, het nieuwe powerhouse
- Excelleer, wereldwijd
- Omarm de verandering
Lees ook: Transformatie en de wet van de snelste
(foto: Pexels)