De toekomst is nu (1) Azië, het nieuwe powerhouse

Over twintig jaar beslaat Azië de helft van de wereldeconomie. Is jouw organisatie er klaar voor?

Een serie blogs over transformatie.

Binnen 20 jaar is Azië de helft van de wereldeconomie, verwacht McKinsey. Ja, dat lees je goed. Azië beslaat nu al een derde van de wereldeconomie.

Degenen die in de jaren vijftig, zestig en zelfs zeventig geboren zijn, herinneren zich Azië als exotisch, maar verre van een powerhouse. Toen nam de Japanse economie een vlucht, gevolgd door de Aziatische Tijgers, gevolgd door China, India en straks Indonesië.

Ilse Kerling is de founder van Global Business Academy. In deze wereld waar werk steeds sneller, complexer en internationaler wordt, is effectieve communicatie en samenwerking een must. Maar wat voor jou ownership, transparantie en proactiviteit betekent, is voor iedere cultuur anders. GBA is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Met onze praktische skills leer je hoe je de global team performance kunt maximaliseren.

Maar heeft de Aziatische economie echt zo’n vlucht genomen? Alhoewel zijn onderzoek verre van perfect is, heeft Angus Maddison een interessante grafiek gecreëerd over de historische GDP, teruggerekend naar het jaar 0.

1500 jaar lang besloegen India en China tweederde van de wereldeconomie. Simpelweg omdat de meeste van onze voorouders in akkertjes werkten en ruwweg hetzelfde verdienden. China en India hadden simpelweg veel grotere populaties.

En toen gebeurde er iets groots in Europa: de industriële revolutie. De GDP ging drastisch omhoog. Dat werd gevolgd door kolonisatie, met diens destructieve impact op zowel India en China – en vele andere landen uiteraard. Je ziet het afbrokkelen van de macht, en kracht, in deze grafiek tot het exotische Azië van recente herinnering.

Klaar voor Azië?

Vandaag is het een ander verhaal. Azië gaat terug naar wat zij ziet als haar rechtmatige plek in de wereld. We zijn nu in een tijd van transitie waar de macht van het westen naar het oosten verschuift.

Maar zijn we er klaar voor? Westerse multinationals die een behoorlijke omzet uit Azië halen, zullen ze ‘ja’ zeggen. Maar afgezien van een aantal Amerikaanse techbedrijven met Indiase CEO’s, zie ik bijzonder weinig Aziaten in C-level of in de Board.

Het hoofdkantoor moet altijd balanceren tussen het benutten van schaalvoordelen en voldoen aan de behoeftes van de lokale markt. Maar de strategie en bijbehorende schaalvoordelen worden vaak op het hoofdkantoor gecreëerd. In dat centrum van de macht, zitten een enkele Aziaat. Terwijl Azië over twintig jaar de helft van de wereldeconomie beslaat.

Wees slimmer, sneller, beter

Elke concurrent ziet de potentie van Azië. Elke concurrent – zowel lokaal als globaal – wil hetzelfde marktaandeel. Elke concurrent zit er. Je kunt niet goed zijn, je moet de béste zijn. Je moet slimmer, sneller en beter zijn.

– Is jouw strategie sterk genoeg zodat je bedrijf meelift met de groei van Azië?
– Begrijpen je teams dit continent goed genoeg om ècht te kunnen balanceren tussen het benutten van schaalvoordelen en voldoen aan de behoeftes van de lokale markt?
– Wat doe je beter dan al je concurrenten in dit belangrijkste werelddeel?
– Bereid jij je bedrijf voor op de toekomst?

Allemaal belangrijke vragen om bij stil te staan tijdens deze transitie van de macht.

Lees ook: Hoe werk je beter samen met India?

De blogs in de serie ‘De toekomst is nu’:

  1. Azië, het nieuwe powerhouse
  2. Excelleer, wereldwijd
  3. Omarm de verandering

(foto: Luke, Pexels)

Gerelateerde artikelen